Utskrift av kunstverk

Hei alle!

Jeg har noen filer fra en internasjonal kunstner som jeg synes ser veldig stilige ut. Jeg ønsker å freshe opp rommet mitt med disse kunstverkene.

Spørsmålet mitt er derfor; hvordan stiller dette seg innenfor lovverket?

Jeg er student og skal kun bruke disse til privatbruk. Jeg kan også merke dem slik, for å unngå at noen tror at dette er ekte vare.

Dersom dette er helt ok; hvordan går jeg frem for å få trykket opp dette? Er det en håpløs oppgave å printe ut med a4 eller a3 ark? Bør jeg kontakte en lokal trykkerishappe?

Spørsmålet er vel om du har fått tillatelse av kunstneren til å printe ut / reprodusere disse motivene til formålet ditt.

Om så tilfelle kan nok Japan foto el. printe ut ganske flotte løsninger på all mulig slags underlag for en rimelig penge.

Dette er jo egentlig veldig interessant.
Er det noen som kan nekte deg å laste ned et bilde og henge det på veggen hjemme?
Tror ikke det altså…

Men om dette er originalfilene til kunstnereren av f. eks et foto stiller det seg kanskje annerledes? Du må kanskje utdype litt.

Joda. Det er ulovlig :slight_smile:

Litt mer utdypende her:

Har lest igjennom og ser at dette gjelder offentlig eller kommersielt gjenbruk. Det står ingenting om din egen stuevegg?

1 Like

Hei. jeg skumleste artikelen du lenket til. Det ser ut som at denne baserer seg på republisering/ offentliggjøring på nett. Se sitat: "Rettighetshaver har som utgangspunkt rett til å bestemme over sitt bilde ved enhver ny offentliggjøring. "

Jeg har derimot planer om å beholde trykket innenfor mine fire soveromsvegger.

Filen ligger åpent på nett dersom du graver dypt nok, og etter et par fire runder i photoshop ser (digitalt kunstverk) maleriet veldig flott ut. Jeg har derimot ikke sammenlignet min versjon med den originale.
Takk for svar og diskusjon.

Tilfør din egen scwhung a-la whatson sin tagging så kan du hevde fair use

3 Likes

Skriv det ut og heng det på veggen. Så kan du bytte det ut når du finner noe annet av en kunstner du liker.

1 Like

Stikkordet er vel samtykke, uavhengig av bruk.
Men selv mener jeg det er flisespikkeri å kopiere for å henge opp hjemme. Ikke noe verre enn å kjøre litt over fartsgrensen, og det er jo greit når man har litt dårlig tid :wink:

Det er lov til privat bruk. Av den grunn er det mange kunstnere som begrenser avfotograferinger og trykk i høy oppløsning på nettet for å sikre at ikke andre trykker kunsten deres og selger den videre. Det skjer dessverre mye av det, det har alltid vært slik så lenge internett har eksistert omtrent, men er kanskje vansekligere å forhindre med instagram og nye “kunstagenter” bl.a.

I’d say, om du har mulighet til å gjøre det selv med egen printer, kan jeg anbefale noen av disse papirtypene: Fine Art and Photography Papers Canvas - Products Canson Infinity men Clas Ohlson har også , blant annet canvas-papir som er helt grei til utprøving: https://www.clasohlson.com/no/Clas-Ohlson-Canvas-fotopapir/38-6231

Test litt ut og se om du finner noe du liker, kanskje du lærer noe i prossessen om hva du liker eller ikke liker. Fin måte å bli kjent med veggene og seg selv på. Ingenting ulovlig i å printe ut fra nett og henge opp hjemme, men var det feks et offentlig lokale , feks en butikk så blir det noe annet, og det er jo ikke det du spør om. :slight_smile:

DIY eller en av disse: Print on Demand: A Primer for Artists - Online Marketing for Artists - skulle du bli kreativ og gjøre dine egne greier, så er det viktig å innhente tillatelse til å bruke verket til kunstneren i egne verk (her igjen, gjelder ikke hvis det ikke er offentlig) hvis det gjøres på en slik måte at originalverket kan identifiseres.
Les: When Does an Artist’s Appropriation Become Theft? - Artsy
Se:
Se: The Case of Copying: The Case for Copying | The Art Assignment | PBS Digital Studios - YouTube
Og så var det dokumentaren om Beltracchi <3

:slight_smile:

6 Likes

Er det noen som har erfaring med å få laget screenprint av en fil? Vil jo tro dette kan bli en ganske dyr prosess for kun et bilde, men kunne vært interessant å høre om noen som har noen tips, erfaringer eller tanker om pris.

1 Like