Utskrift av kunstverk

Hei alle!

Jeg har noen filer fra en internasjonal kunstner som jeg synes ser veldig stilige ut. Jeg ønsker å freshe opp rommet mitt med disse kunstverkene.

Spørsmålet mitt er derfor; hvordan stiller dette seg innenfor lovverket?

Jeg er student og skal kun bruke disse til privatbruk. Jeg kan også merke dem slik, for å unngå at noen tror at dette er ekte vare.

Dersom dette er helt ok; hvordan går jeg frem for å få trykket opp dette? Er det en håpløs oppgave å printe ut med a4 eller a3 ark? Bør jeg kontakte en lokal trykkerishappe?

Spørsmålet er vel om du har fått tillatelse av kunstneren til å printe ut / reprodusere disse motivene til formålet ditt.

Om så tilfelle kan nok Japan foto el. printe ut ganske flotte løsninger på all mulig slags underlag for en rimelig penge.

Dette er jo egentlig veldig interessant.
Er det noen som kan nekte deg å laste ned et bilde og henge det på veggen hjemme?
Tror ikke det altså…

Men om dette er originalfilene til kunstnereren av f. eks et foto stiller det seg kanskje annerledes? Du må kanskje utdype litt.

Joda. Det er ulovlig :slight_smile:

Litt mer utdypende her:

Har lest igjennom og ser at dette gjelder offentlig eller kommersielt gjenbruk. Det står ingenting om din egen stuevegg?

1 Like

Hei. jeg skumleste artikelen du lenket til. Det ser ut som at denne baserer seg på republisering/ offentliggjøring på nett. Se sitat: "Rettighetshaver har som utgangspunkt rett til å bestemme over sitt bilde ved enhver ny offentliggjøring. "

Jeg har derimot planer om å beholde trykket innenfor mine fire soveromsvegger.

Filen ligger åpent på nett dersom du graver dypt nok, og etter et par fire runder i photoshop ser (digitalt kunstverk) maleriet veldig flott ut. Jeg har derimot ikke sammenlignet min versjon med den originale.
Takk for svar og diskusjon.

Tilfør din egen scwhung a-la whatson sin tagging så kan du hevde fair use

3 Likes