Lager en ny tråd for utstillinger generelt I Norden.
Her på Kunstveggen er det for flere norske byer, men har savnet en å skrive om utstillinger i resten av Norden. Håper flere ønsker å poste her, når det er noe spennede på gang.
Galleri Tom Christoffersen er et av de mest spennede galleriene i København.
Før påske åpnet det to utstillinger der, de står til 20.april.
Den Libanesk/Franske maleren Sara Chaar født 1986 - Relics: Memoirs of Water and Sand.
Utstillingen består av 10 malerier i store formater 150x130 cm til 200x150 cm.
Bliden er abstrakte men tar utgangspunkt i kart over Mesopotamia og lanskapets forandring over tid. Tror utstillingen er god etter det jeg har hørt fra de som har sett den, kanskje litt repeterende men tror det er litt av tanken med bildene.
Den andre utstillingen som vises i galleriets minste rom er den danske fotografen, maleren og multikunstneren Richard Winter - 23 fotografier fra hans møte med Alberto Giacometti 20.mai.1948. Det er bilder av Giacometti i arbeid og bilder av skulpturer i ateliert og noen foto Winter tok senere av de ferdige skulpturene. Fint å få innblikk i hvordan en annen kunstner som er av sin generasjons mest sentrale i Danmark ser på en av verdenshistoriens største gjennom sitt kamera.
Maria Rubinke åpner utstilling av nye bronse skulpturer hos Martin Asbæk Galler - mitt favoritt galleri i København og det galleriet hvor jeg gang på gang i mine København år har tømt min konto til bunnen flest ganger. Maria Rubinke begynte karrieren med porselensfigurer, som jeg har lagt ut eksempler på her før fra min samling. Hun ble hyllet av kritikerne, samlerne og museene - når du er i 30 årene, har oppnådd det meste lar de fleste kunstnerne det glide videre i samme trygge spor - men det gjør ikke Rubinke hun satset stort, fra de skjøre porselen arbeidene til store massive bronseskulpturer. Utstillingen blir den andre fra overgangen til bronse. Utstillingen åpner 19.04 og er åpen til 8.6 hos Martin Asbæk i Bredgade 23.
Wetterling Gallery i Stockholm viser sin andre separatutstilling med Malin Molin frem til 20.april.
Første gang jeg hørte om Malin Molin var i 2020, fikk se bilder av hennes eksamensutstilling fra Kungliga Konsthögskolan samme år. Det var store malerier i sterke farger av mat, fotografiene som var grunnlaget for bildene var hentet fra internett - jeg syntes det så ut som et stort rot - utsnitt av matretter med utsnitt av andre matretter over eller ved siden. Det tekniske var godt men det gav meg lite.
I de få årene siden har hun utviklet seg enormt, fargepaletten er sterk eksplosiv barbi/sukkerspinn bombe. Komposisjonene er mye mere spennende og hun har begynt å bruke AI generere forlegg. Synes utstillingen er godt gjennomtenkt , tittelen hun bruker på maleriene er lange - 4K realistic extreme close up of a gigantic creamy cake in 3 tiers, pink and white and blue with silver pearls and creamy piping. Very decorated. Floating in a blue sky with white clouds - søke ordet hun har bruk til AI generatoren er en liten fortelling i seg selv. I en verden hvor AI blir en større og større del av vår hverdag, er det spennende med en kunstner som tar del i utviklingen, men ikke bare printer ut AI bilder med utvikler dem videre med bruk av tradisjonelle figurative malerteknikker. Hun er født i Göteborg i 1989 og i tillegg til utdannelsen fra Sverige, har hun en BFA fra Chelsea College of art i London. Malin Molin er en kunstner jeg blir å følge med utviklingen til.
Love Lundell åpner sin femte separatutstilling hos Wetterling Gallery i Stockholm torsdag 25. april kl 17.00. med tittelen Omen.
Bildene er malerier basert på utklipp fra Ikea kataloger, detaljer fra Egon Schiele malerier og illustrasjoner funnet i barnebøker.
Størrelsene er fra 33x33 til 200x170 og prisen ligger fra 30000,- til 120000,-
Lundell har utdanning Kunstakademiet i Trondheim og en mengde utstillinger, innkjøp og offentlige utsmykninger gjennom de siste 15 årene. Fikk katalogen til utstillingen og har lest og sett på bildene i den - blir som vanlig ikke fanget av hans bilder, føler det blir litt kjedelig men min betraktning er uten å ha opplevd bildene live. Har sett to av hans tidligere utstillinger hos Wetterling og da som nå spør jeg meg - har han solgt like mye og fått like stor oppmerksomhet uten å ha et svensk nasjonalikon til far? Er kanskje litt fordomsfull, men føler ikke noe glød inni meg i møte med hans kunstnerskap. Kanskje noen av kunstveggens brukere har andre innfallsvinkler til hans bilder?
Love Lundell er sønn av Ulf Lundell og gift med vokalist i Sahara Hotnights Maria Anderson.
Håper mange tar turen ned til Kristiansand i løpet av sommeren. Kunstsilo åpner i mai og det er meget solid omtale i FT!
Den må være vanskelig å finne gave til en Dronning - for noen år siden fikk Dronning Margrethe en ferdighekk til Fredensborg slott fra Folketinget, firmaet som leverte hekken har levd godt på å promotere seg som Dronning hekk leverandør i årene siden. For to år siden var det tid for 50-års regjeringsjubileum, regjeringen og folketinget slo seg sammen om gaven - de bestilte et kunstverk av Jessie Kleemann fra Grønland, Hansina Iversen fra Færøyene og Gudrun Hasle fra Danmark. De skulle samarbeide om en utsmykning på Nordatlantens Brygge, som en hyllest til riksfellesskapet - men tiden gikk de tre kunstnerne arbeidet og arbeidet, dronningen abdiserte, vi fikk en ny konge, men kunstverket til regjeringsjubileumet var ikke ferdig - ført denne uken, to år etter var det klart. Bildene får tale for seg, jeg skal ved neste besøk i København dra i se på verket.
Det har fått navnet “Imaq, Havið, Havet” - et eget elv som slynger seg på kajen på Nordatlanten Brygge.
Dere som skal til Køben eller omegn i sommer, ta toget/bilen/sykkelen til Louisiana.
De har utstilinger av bl.a Louise Bourgeous og Alberto Giacometti.
Selv likte jeg Chaïm Soutine
Og elska(!) fotorealismen til Franz Gertsch. Det var virkelig utrolig. Flere av verkene hans er malt på 4x6m lerret.
Og.
Er man først i København, sjekk ut utstillingen hos Christoffer Egelund.
Hovedattraksjonen (i mine øyne): Lee Gehun
Fint å se utvalg gjort av noen fra Kunstveggen.
Jeg hadde ikke fått med meg Franz Gertsch utstillingen, han er fantastisk! Når du først er på Louisiana må du ikke glemme den nydelige utstillingen til Roni Horn!
Louisiana er alltid verdt et besøk! Skulpturparken deres har flere mesterverk som er verdt turen. Min personlige favoritt er kanskje Max Ernst skulpturene.
Jeg kan også sterkt anbefale en tur innom Arken der Anish Kapoor har transformert hele museet til å bli sin egen lekeplass / byggeplass.
Franz Gertsch, var meget bra. Mye fint på Louisiana i sommer, fikk en halv dag der på vei hjem fra Wien. Det fikk bli sommerferien for i år.
Martin Asbbæk har nå sin årlige Sommer in the city utstilling til siste dag av august.
Var på åpningen, det er mye fint å se på - likte spesielt de nye Maria Rubinke skulpturene og Astrid Kruse Jensen fotografiene. Så er du i København i sommer er den en fin mulighet til å se et fint utvalg av kunstnerne som er tilknyttet galleriet.
Asbæks sommerutstillinger er en god ide for mange andre gallerier der vi ofte møter stengte dører i juli og august.
Kunstmuseum Brandts i Odens viser Carlos Amorales sterke installasjon Black Cloud frem til 18.august.
Den mexicanske kunstner Carlos Amorales har ikke bare et forrygende efternavn, han er også i stand til at vise naturen fra flere vinkler - ved hjælp af over 50.000 sorte sommerfugler. For i så stor en flok skifter magtbalancen og man begynder at blive en lille smule bekymret, også selvom de sidder helt stille, eller gjør de - blir litt rar i hodet efter nogle minutter i rommet.
Anbefaler utstillingen som en av de sterkeste jeg har opplevet på lenge.
Interessant å lese at kunstneren kommer fra Mexico. I likhet med noen fuglearter er det noen sommerfuglarter som flyr mot sør før vinteren. I Norge er Admiralen kjent.
I Amerika er migrasjonen av monarksommerfugler et kjent fenomen. De danner store kolonier i små områder, til tider flere hundre millioner.
De seneste tiårene har antallet monarksommerfugler som migrerer fra USA til Mexico sunket drastisk. Ingen vet helt hvorfor. Kan det være noe slikt kunstneren prøver å uttrykke? Det svarte som en sorg over tapet av fargemangfoldet. De minner mer om skumle flaggermus.
Konseptuell kunst har uendelige tolkningsmuligheter. I livet mitt har besøk på utstillinger, museumer eller atelier vært en daglig hendelse - bruker å skrive noen ord i notatbøker, om det jeg føler under besøket eller så raskt anledningen er etter. Fremdeles med de tankene og følelsene som er i møte med verkene, før hodet overanalyserer følelsene og drar for mye paralleller til verk fra kunsthistorien. Blir ofte små setninger eller assosiasjonsord - til å fange øyeblikket, i møte med Amorales verk fikk jeg en overveldende usikkerhet i kroppen som ble større og større i den tiden kroppen var omsluttet av alle sorte sommerfuglene - de umiddelbare asosiajonene jeg beskrev i den lille teksten.
Dine tanker om en konkret naturforandring eller yttre påvirkning er en god analyse/asosiasjon til verket. Kunstneren har selv fortalt om sin motivasjon til å arbeide med verkene med sommerfugler, den er annerledes en både min og din. Amorales beskriver en konkret hendelse fra sitt liv - ved sitt siste besøk hos sin døende bestemor opplevde han etter en søvnløs natt et rom fylt med sorte sommerfugler i sitt indre, han ønsket å formidle denne opplevelsen gjennom å skape sorte papir sommerfugler. Prosjektet vokste og vokste til han ikke selv fikk plass i atelier og alle papir sommerfuglene dannet en enhet til sammen. En sommerfugl ville således ikke være tilstrekkelig til å gjenskape kunstnerens indre opplevelse men når de blir installert i forskjellige utstillingsrom danner de en enhet, der betrakteren går inn i Amorales gjenskapelse av sin opplevelse - men som med all konseptuell kunst vil betrakteren få forskjellige sanseinntrykk - dine assosiasjoner er et perspektiv, som gir meg en annen synsvinkel. For meg er de forskjellige betrakternes refleksjoner, det som er med på å skape de beste idebaserte verkene.
Jeg tror at det å prøve å finne ord for hva man opplever i møte med kunst er viktig for å vokse i innsikt. Alle er ikke komfortable med å offentliggjøre opplevelsene, og det er helt greit også. Man blir litt rikere for hver gang.
Tetris - ditt spørsmål om bildene til Töddel/Håvard Løseth er i tråd men åsversloven, ser personlig ikke noe som sannsynlig vil være brudd. Men å produser “kunstverk” uten noen form for egenart, kun direkte kopier - kunne vært snill å kalle det konseptkunst, men i tilfellet her er jeg usikker om “wish to be artist” personen har hørt om begrepet.
Promoteringsverktøyet hans med å bruker Anne Frank til å få litt medieomtale er bare dypt trist. Et offer for det største folkemordet i moderne tid med et symbol for palestinerne rundt halsen - det som nå skjer i de Palistinske/Israelske områdene er grusomt, men å dra et av de største symbolene på holocaust/hashoah inn i Töddels kommersielle verden er historie og respetløst.
Leste på hans fb-side der han skriver “offferene etter holocaust snur seg i graven pga det som skjer i Palestina” - de aller aller fleste ofrene for holocaust har ingen grav å snu seg i, det var et av nazistenes mål med tilintetgjøresen.