Utstillinger i Norden

Lager en ny tråd for utstillinger generelt I Norden.
Her på Kunstveggen er det for flere norske byer, men har savnet en å skrive om utstillinger i resten av Norden. Håper flere ønsker å poste her, når det er noe spennede på gang.

7 Likes

Galleri Tom Christoffersen er et av de mest spennede galleriene i København.
Før påske åpnet det to utstillinger der, de står til 20.april.
Den Libanesk/Franske maleren Sara Chaar født 1986 - Relics: Memoirs of Water and Sand.
Utstillingen består av 10 malerier i store formater 150x130 cm til 200x150 cm.
Bliden er abstrakte men tar utgangspunkt i kart over Mesopotamia og lanskapets forandring over tid. Tror utstillingen er god etter det jeg har hørt fra de som har sett den, kanskje litt repeterende men tror det er litt av tanken med bildene.


Den andre utstillingen som vises i galleriets minste rom er den danske fotografen, maleren og multikunstneren Richard Winter - 23 fotografier fra hans møte med Alberto Giacometti 20.mai.1948. Det er bilder av Giacometti i arbeid og bilder av skulpturer i ateliert og noen foto Winter tok senere av de ferdige skulpturene. Fint å få innblikk i hvordan en annen kunstner som er av sin generasjons mest sentrale i Danmark ser på en av verdenshistoriens største gjennom sitt kamera.
ImageGen-2.ashx
ImageGen-3.ashx

4 Likes

Maria Rubinke åpner utstilling av nye bronse skulpturer hos Martin Asbæk Galler - mitt favoritt galleri i København og det galleriet hvor jeg gang på gang i mine København år har tømt min konto til bunnen flest ganger. Maria Rubinke begynte karrieren med porselensfigurer, som jeg har lagt ut eksempler på her før fra min samling. Hun ble hyllet av kritikerne, samlerne og museene - når du er i 30 årene, har oppnådd det meste lar de fleste kunstnerne det glide videre i samme trygge spor - men det gjør ikke Rubinke hun satset stort, fra de skjøre porselen arbeidene til store massive bronseskulpturer. Utstillingen blir den andre fra overgangen til bronse. Utstillingen åpner 19.04 og er åpen til 8.6 hos Martin Asbæk i Bredgade 23.




8 Likes

Wetterling Gallery i Stockholm viser sin andre separatutstilling med Malin Molin frem til 20.april.
Første gang jeg hørte om Malin Molin var i 2020, fikk se bilder av hennes eksamensutstilling fra Kungliga Konsthögskolan samme år. Det var store malerier i sterke farger av mat, fotografiene som var grunnlaget for bildene var hentet fra internett - jeg syntes det så ut som et stort rot - utsnitt av matretter med utsnitt av andre matretter over eller ved siden. Det tekniske var godt men det gav meg lite.
I de få årene siden har hun utviklet seg enormt, fargepaletten er sterk eksplosiv barbi/sukkerspinn bombe. Komposisjonene er mye mere spennende og hun har begynt å bruke AI generere forlegg. Synes utstillingen er godt gjennomtenkt , tittelen hun bruker på maleriene er lange - 4K realistic extreme close up of a gigantic creamy cake in 3 tiers, pink and white and blue with silver pearls and creamy piping. Very decorated. Floating in a blue sky with white clouds - søke ordet hun har bruk til AI generatoren er en liten fortelling i seg selv. I en verden hvor AI blir en større og større del av vår hverdag, er det spennende med en kunstner som tar del i utviklingen, men ikke bare printer ut AI bilder med utvikler dem videre med bruk av tradisjonelle figurative malerteknikker. Hun er født i Göteborg i 1989 og i tillegg til utdannelsen fra Sverige, har hun en BFA fra Chelsea College of art i London. Malin Molin er en kunstner jeg blir å følge med utviklingen til.

4 Likes

Love Lundell åpner sin femte separatutstilling hos Wetterling Gallery i Stockholm torsdag 25. april kl 17.00. med tittelen Omen.
Bildene er malerier basert på utklipp fra Ikea kataloger, detaljer fra Egon Schiele malerier og illustrasjoner funnet i barnebøker.
Størrelsene er fra 33x33 til 200x170 og prisen ligger fra 30000,- til 120000,-
Lundell har utdanning Kunstakademiet i Trondheim og en mengde utstillinger, innkjøp og offentlige utsmykninger gjennom de siste 15 årene. Fikk katalogen til utstillingen og har lest og sett på bildene i den - blir som vanlig ikke fanget av hans bilder, føler det blir litt kjedelig men min betraktning er uten å ha opplevd bildene live. Har sett to av hans tidligere utstillinger hos Wetterling og da som nå spør jeg meg - har han solgt like mye og fått like stor oppmerksomhet uten å ha et svensk nasjonalikon til far? Er kanskje litt fordomsfull, men føler ikke noe glød inni meg i møte med hans kunstnerskap. Kanskje noen av kunstveggens brukere har andre innfallsvinkler til hans bilder?
Love Lundell er sønn av Ulf Lundell og gift med vokalist i Sahara Hotnights Maria Anderson.



5 Likes

Håper mange tar turen ned til Kristiansand i løpet av sommeren. Kunstsilo åpner i mai og det er meget solid omtale i FT!

4 Likes