Valg av glass

Hei!

Ny her og skulle gjerne lært litt mer om glass og deres kvaliteter. For en som ikke er veldig rutinert enda er glassjungelen noe forvirrende. Derfor lurer jeg på om noen kunne forklart litt om de ulike glassvariantene - og kanskje kommet med innspill til når de forskjellige er hensiktsmessig å bruke? Om noen har innsikt i ca prisforskjellene på de ulike typene kunne det også vært lærerikt!

‘Vanlig’
AR70
AR90
AR99
Museum

Kanskje denne linken kan gi noen svar :slight_smile:

6 Likes

Det var en kjemperessurs! Takk, A :pray:t3:

3 Likes

https://tru-vue.com/products/

5 Likes

Har noen en formening i hva forskjellen er prismessig på de ulike formene for Artglass?
“Holder” det med AR70? Når bør en gå for en høyere kvalitet i glasset? Finnes det noe sweetspot av verdi/kvalitet?

3 Likes

Har du en plakat kan du vurdere klart vanlig glass,
all annen kunst bør ha AR70 (altså uv70 beskyttelse og antirefleksbelegg).
Prisen er som regel rundt ca 1000,- ekstra for AR70 noe avhengig av størrelse. Men opplevelsen av kunsten (fargegjengivelse, lite gjenskinn) er langt bedre enn hva disse 1000,- koster deg. Verd hver krone!

Høyere enn uv70 ville jeg ikke vurdert med mindre du skal innramme noe av museums kvalitet eller at verket skal henge dagen lang i direkte sollys. Tror ingen her inne har sett ett trykk som har fått uv skade av å «kun» ha brukt uv70 glass….

1 Like

Bruk AR70 på alt er min anbefaling. Antirefleksen er det viktigste, da kunsten ikke skal henge i sterkt lys uansett.
Er motivet stort eller dyrt kan du koste på deg Optimum Acrylic som er overlegent på alle parametre men til en mye høyere pris.

2 Likes