Varmepumpe

Hoi.
Har anskaffet varmepumpe og lurer i den anledning på om man må ta noen forhåndsregler ifm plassering av kunst? Gjør det f.eks noe at man plasserer et lerret nedenfor innedelen eller lignende? noe man må/bør passe på?

1 Like

Nedenfor innedelen tror jeg er ok. Rett i luftstrømmen ville jeg ikke plassert noe.

1 Like

Temperatursvingninger og svingninger i luftfuktighet påvirker papir i mindre eller større grad. Det henger også tett sammen, og en varmepumpe vil alltid tørke ut rommet/huset det er plassert i. Stabilitet er nøkkelen med tanke på kunst, og jeg ville unngått luftstrømmen som @Gammel_Erik sier. Du burde vurdere å anskaffe en luftfukter, både for kunsten og huset sin del. Treverk i møbler, gulv og vegger skal helst ikke stå i for tørr luft det heller.

2 Likes

Helg enig! Har ungått å plassere noe i luftstrømmen selv.
Om man ikke ønsker kjøpe en luftfukter, men har en utsmykket vase, bolle e.l. kan man enkel fylle denne vann i springen og plassere i en vinduskarm, på en hylle eller lignende.
Quickfix som gir samme nytten :slight_smile:

5 Likes

Takker så mye for tips!
Da unngår jeg å plassere noe direkte i luftstrømmen. Har korall/saltvannsakvarium, så satser på at det bidrar til å holde luften litt fuktig :slight_smile:

1 Like

Fått meg varmepumpe, noen som har erfaring med å henge trykk rett under pumpen?

Luften går jo ikke vannrett ned, men ut i rommet?

2 Likes

Det fungerer knall bra her. Har hengt slik i ett år uten problem.

4 Likes

Takker, da blir det mer kunst på veggen :ok_hand:

2 Likes