Verdi av Salvador Dali bilete Noah’s ark?

Eg har eit Salvador Dali bilde eg vil selge og lurer på kva det er verdt. Bildet er Noah’s ark nr 187/400.

Har du provenance?

Biletet har hengt på veggen i barndomsheimen min så lenge eg hugsar og det vart vel kjøpt hjå eit galleri ein gong i tida, men veit ikkje når og kor. Må ha vore i deira eige i 40år minst.

Er det denne?

https://www.artsy.net/artwork/salvador-dali-noahs-ark-1

Usolgt til denne prisen og så kan du trekke fra kommisjon. Hvis bildet har hengt i en ramme med dårlig glass (solbleking) eller det har vært røyket i huset kan du trekke fra mer :slight_smile:

Edition size ser ikke ut til å stemme. Tror det trengs et bilde for å kunne si noe sikkert her for det virker som dali har flere varianter

@granbar @Gulosten overnevnte blad finnes både i 400 opplaget som er det som trådstarter nevner og 300 opplag som Gulosten lenker til. Noah´s ark bildet er fra Dalís mappe “Our Historical Heritage” fra 1975 - selve mappen ble trykket i 400 eks (fra min hukommelse mener jeg den har ett lilla cover) det er 11 farge etsninger i den. 400 er trykket på ett vanlig Arces papir - så er det som vanlig med Dalí på 60-70 tallet en liten bataljon av side opplag 300 på Arces - noen cm mindre papir en i selve mappe opplaget, 50 eks på Japan papir, 30 på japan papir men nr med romertall + selvfølgelig måtte han ha ett opplag på Arces med romertall også - skal være 770 til sammen ++ mange A.P og det er mange, opplaget er sikkert over 1000 til sammen. En del farge varianter er det også. Så det er opplag og papir etter de flestes smak og behag. Prisene bruker å ligge fra 1000 til 4000 euro, men de siste årene mere i den nederste pris leiet. Markedet flyter over, den generasjonen som kjøpte bildene er i dag eldre eller arvingene sliter med å få dem solgt.

4 Likes

Tusen takk for grundig og utfyllande info. No veit eg mykje meir om biletet og dets verdi. Takk!

Noko kjennskap til dessa bileta og verdi?

Att Dali grafikk selges for denne prisen syns jeg høres merkelig ut. De som er solgt hos Blomqvist den siste tiden har blitt solgt for mellom 800kr og 6500kr.

Det første er Dalí: Idra a Tre Teste, litografi fra 1974 opplag 250 - her er det som ellers hos Dalí i de siste årene av hans liv en mengde forskjellige opplag av samme bilde + dette motivet har han også laget ett større lito på over 1 meter. Prisen på utgaven på ca 48x65cm som jeg regner med du har er i dagens marked på 6-7 tusen nok. Det nederste er Les Papillion etsning fra 1981 56x74 cm opplag 300 + flere sideoppslag på forskjellige papirtyper og fargevarianter prisen ligger i dagens marked på ca 5 tusen.

2 Likes

Dalís grafiske produskjon er stor for stor. 60-tallet og til hans død er ett sammensurium av forskjellige opplag av samme verk, det aller meste ligger i det pris intervallet du oppgir + salær på 25 % hos Blomqvist, siden det er de du trekker parallell til. Noe av 70-talls bildene ligger høyere og går man tilbake noen år slutten av 90-tallet begynnelsen av 00-tallet, lå bladene fra “Our Historical Heritage”som jeg referer til i min post opp mot 4000 euro i markede - men den tid er over og som jeg skriver nå ligger de i den nederste pris leiet - jeg nevnte ett intervall fra 1000 til 4000 euro - og de siste årene har bildene fra denne spesifikke serien ligget på 1000-1500 euro, Men som med de fleste store navne i verdenskunsten Dalí er mye mere en grafikk fra sin masseproduserte periode som du ser i de fleste tilfeller hos Blomqvist, han laget god grafikk i mindre opplag tidligere i karrieren - de ligger i ett helt annet pris spekter grafikk har vært omsatt hos de internasjonale auksjonshusene til flere hundre tusen, men det er grafikk før han ødela sitt eget marked. PS: Velkommen til Kunstveggen som dagsfersk medlem, gleder meg til dine fremtidige bidrag - her er mye forskjellige fine bidrag fra medlemmene.

2 Likes