Verdi vs tilstand på gamle oljemalerier

Noen her som har greie på hva kondisjonen til gamle oljemalerier har å si for verdien?
Har f.eks. en Annette Anker fra 1883, som er i en tilstand som streetart-samlere ikke akkurat ville kalt “mint”.



Lerretet er ikke stramt.
Rammen er skakk, og har en del møkk og knatt.
En liten stripe på 0,5*3cm med avskallet maling oppe til venstre.

Vil denne tilstanden gjøre bildet verdiløst? Halv pris? Eller har det mindre betydning?
Skjønner jo at priser på disse type malerier avhenger av hvem som er interessert når auksjonen går. Men finnes det noen pekepinn?

Noen som vet hva restaurering koster, og hva det vil gjøre med verdien?
Setter stor pris på om noen har innspill på ett eller flere av spørsmålene🙂

Mindre betydning, noe som er 135 år gammelt skal ikke være mint :slight_smile:

Det er normalt å måtte stramme opp gamle lerreter, rense dem (fargene blir mye tydeligere) eller å restaurere rammer.

Ta kontakt med konservator Daniel Gilberg, han er best på dette i Oslo

Enig med gulosten over. Litt av sjarmen er at det ser gammelt ut. Jeg ville vert mer skeptisk til å kjøpe noe som har mistet originaliteten sin med masse «fiksing». Originaler i seg selv føler jeg heller ikke mister så mye verdi med litt skjønnhetsfeil. Bare se hvordan galleriene kaster rundt lerretene de har. Selv ett nytt lerret er ofte ikke det man kaller mint :slight_smile:

Det er noe annet når det gjelder print i opplag på hundretalls, da vil man gjerne kjøpe ett som er 100%

Btw, Daniel tror jeg kun jobber med papir, tapet mm, men noen andre flinke på verkstedet hans som restaurerer lerret.

Takk for gode innspill! Vet dere om noen gode konservatorer på sørlandet, eller er dette et snevert fagfelt som er samlet i Oslo?

Anbefaler Galleri Tonne i Oslo. De er monster

Kunstneren er fyldig omtalt i Anne Wickstrøms bok om kvinnelige kunstnere, Kvinneliv ved staffeliet (Gyldendal 1997). Mitt råd er følgende: Med mindre du har et maleri til verdi på minst 30 000 kroner (noe dette bildet ikke er verdt), så dropp konservatorer, og behold eller selg bildet slik det er. Timeprisen hos en konservator vil selv for en mindre jobb, overstige verdien i dette tilfellet, også etter konservering. De konservatorene som er nevnt her, er folk som jobber opp mot tunge samlere og museene, og er neppe riktig adresse for deg i dette tilfellet.

2 Likes

Maleriet skal nok beholdes, men må renses for å få frem “riktige” farger igjen. Var en del stive priser på restaurering ja, men fant en konservator i Arendal, som hadde gode arbeider og vise til, og som gikk for halve prisen.

Har lest at det også er noen studenter i Bergen som er nevenyttige med neglelakkfjerner :see_no_evil:

5 Likes

Men de er ganske dyr i drift og fordufter etter at pengene kommer på konto

1 Like

Da tar jeg de heller med til selvvasken på Statoil😎

1 Like

Helt unødvendig å bruke neglelakkfjerner, hvis du vil gjøre jobben selv. Både KEM og andre malerutstyr-forretninger selger produkter som dette: http://www.winsornewton.com/uk/shop/oils-solvents-mediums-and-varnishes/oil-colour/solvents/artists-picture-cleaner-8-4-us-fl-oz-250ml-bottle-3039735. Har selv bruk Picture Cleaner. Det fungerer veldig bra, men sjekk med et hjørne bak rammekanten før du går løs på hele bildet. Rammen må selvsagt tas forsiktig av.

1 Like

Hei.
Restaureringsverksted i Kristiansand tilbyr tjenester innen restaurering av malerier og rammer.
Er det på tide med rensning/ restaurering av malerier? Da er det oss du skal komme til!

Restaureringspraktikk for Galleri Hestman er over 20 år (Registrert i NKF-N)
Vi renser og restaurerer skader som hull i lerret, rifter, manglende maling, reparasjon av blindramme, retusjering osv.

Tlf.: 463 95 033 , Kirkegata 19, Kristiansand, Galleri Hestman