Verdivurdering eldre oljemaleri, kunstner?

Hei.

Har noen her mulighet til å hjelpe meg med en slags vurdering av verdien på dette oljemaleriet, samt kunstner?

Gammelt oljemaleri. Kjøpt av en familie i Oslo, som har hatt dette i eie i rundt 75-80 år. Ingen signatur på forsiden av maleriet som jeg kan se, men er signert (noe jeg ikke klarer å tyde) på baksiden av lerretet. På selve rammen til lerretet, er det risset inn “Sigrid dec(ember) 1920”. Regner med dette er en tidligere eier, og ikke kunstner.
Gullrammen er original, og tilpasset maleriet. Laget på verkstedet til C. W. Blomqvist. På nedre kant, baksiden, av gullrammen, er det signert noe, samt med årstall ‘49’. Vet ikke om årstallet er 1949 eller 1849, ei heller om signaturen er kunstner, tidligere eier, eller håndverker som lagde rammen.

På forhånd - takk!

927_226444896




1 Like









Størrelsen:

Ramme: 112 cm x 96 cm (høyde x bredde)

Selve maleriet: 86 cm x 69 cm (høyde x bredde)

Absolutt alle svar settes pris på her :sweat_smile:

Har ikke peiling på hva jeg snakker om her men:

  • Karl Johans gate byttet skrivemåte på 1890 tallet mener jeg - ref merket på baksiden av ramme
  • Var en maler som het Halvor Halvorsen født på 1870tallet som malte bilder som ligner noe i stil med fokus på landskap, og de fleste med lignende innramming (men det hadde vel alle kanskje?)
  • Jeg ville tatt med bildene du har tatt til en eller annen kunsthistoriker for hjelp

Hilsen en som ikke har et eneste bilde på veggen som er malt før 2005 :sunglasses:

3 Likes

Dette emnet ble automatisk lukket etter 14 dager. Nye svar er ikke lenger tillatt.