Warhol signatur?

Andy Warhol: Er den noen som har tro på at denne signaturen er ekte? Uansett: Warhol hadde utallige varianter av sin signatur opp gjennom karrieren!

NEI! Den er ikke ekte.

1 Like

Enig. Skriver jo Warhol feil også :joy:

1 Like

Godt mulig, men hvordan kan man være så sikker på at den er uekte, når de “ekte” variantene er så mange? Det vil vel kun være proveniens eller øyenvitner til selve signeringen som gjelder som “bevis”.

Trodde det var innlysende. Det er lettere å forklare om du forteller om din interresse i/intensjoner med bildet?

Det er ikke innlysende for meg hva mine eventuelle intensjoner med bildet har av betydning for din eventuelle bevisføring for at signaturen er falsk. Når du fastslår som sikkert at signaturen er falsk, venter jeg spent på din begrunnelse. Den bør jo for eksempel bygge på inngående kjennskap til Warhols praksis mht signaturer.

Det er ingen som behøver bevise at den er falsk. Det blir derimot helt umulig å bevise at den er ekte. Så uansett om du er selger, kjøper eller bare nysgjerrig, lykke til😊

1 Like

Forstår bare ikke vitsen med å påstå at signaturen ikke er ekte, hvis ingen behøver å bevise det? Jeg trodde kunstveggen.no var et slags kunstfaglig forum, ikke bare et sted for løse påstander. Jeg er for øvrig ikke selger av objektet på finn.

Det står jo Worhol? Altså, andre bokstaven i etternavnet er jo helt klart en O i bildet fra finn annonsen du viser til.

Ikke uvanlig at a’en i etternavnet kan se ut som en o. Ved gjentakende signering kan enhver bli litt slepphendt med penneføringen.

1 Like

Det var jo nettopp det jeg ville frem til. Bevisbyrden kommer an på hvilken interesse du har i dette.

Uansett avhenger det av proveniens, uten det er man sjanseløs og hadde selger hatt det, hadde det ikke kostet 2000 kroner. Det er søppel.

1 Like

Her er en Warhol-signatur til. Regner med at at Gammel_Erik med sitt falkeblikk øyeblikkelig avslører om dette er falskt eller ekte?

1 Like

Du tok ikke poenget forrige gang i det hele tatt du😊

Avventer din vurdering!

1 Like

Ok, jeg prøver igjen da.
Jeg kan ingenting om Warhol signaturer.
Det som er poenget er at med mindre selger her har et bilde av Warhol som signerer akkurat denne plakaten eller en proveniens som er bombesikker er dette bare en plakat med tusj på.
Bevisbyrden ligger hos selger, akkurat som den vil ligge hos deg hvis du noen gang skulle selge igjen.

Signerte Warhol, Haring etc må bare kjøpes hos anerkjente galleri eller auksjonshus der du får en garanti.

9 Likes

Det du skriver gjelder jo ikke kun Warhol, det gjelder signaturen til alle kunstnere. Det har jo for eksempel vært betydelig diskusjon om Pushwagner, med skrantende helse, har signert tusenvis av DGA-printer personlig. Ikke vet jeg. Hvis det er et krav om å kunne fremlegge navn på øyenvitner eller foto av selve signeringen, ville kunstverdenen bryte fullstendig sammen. Også kjente gallerier kjøper inn signerte objekter, uten å slik skuddsikker dokumentasjon. Jeg noterer at du opplyser, på dette sene tidspunktet i vår lille debatt, at “Jeg kan ingenting om Warhol signaturer”. Da er kanskje grunnlaget for meget sterke meninger på Kunstveggen litt svakt, særlig når du er merket som “Moderator”, noe som vel skal gi deg en viss kunstfaglig tyngde i dette miljøet - eller har jeg (som kunsthistoriker) misforstått, Gard?

Mulig jeg ikke bidrar konstruktivt her, men slik jeg forstår forskjellen er det slik:

Plakaten du henviser til er meget sannsynlig en plakat fra utstillignen. Signaturen vet vi ikke så mye om. Dette er tross alt ikke en edition hvor det naturlig finnes en del info.

For eksempel et Whatson trykk: Den som kjøpte det først har sannsynligvis en kvittering. Det tilhører ett bestemt opplag, kunstner lever, det medfølger COA (ikke at det er betyr altfor mye i seg selv nødvendigvis). Altså man har flere punkter å støtte seg på når det skal argumeteres for at det er ekte.

Plakaten er så vidt vi vet uten støttepunkter, annet enn at det faktisk var en utstilling der i 1982. Om det finnes beviser som styrker/støtter plakatens signatur vil ting kanskje stille seg annerledes. Kunstverden bryter ikke sammen, men kjøpere må kunne ha tillit til at verk de anskaffer seg er ekte.

Som generelt tips etter å ha vært i kunstmarkedet en god del år… 99% av all Warhol og Haring som selges er dessverre falsk, og spesielt signaturer forfalskes da dette er enkelt å gjøre, og en signert plakat er mye mer verdt enn en usignert…

Hvis man søker på diverse nettauksjoner for kunst på nett så ligger det hundrevis av signerte items/plakater etc. av disse kunstnerne ute, uten COA eller lignende er det håpløst gitt mengden kopier som finnes.

@Stormen har btw laget en flott guide for å identifisere falske Haring: How to spot a fake Keith Haring - A Beginner's Guide | Omega Media

Skal en kjøpe verk av Warhol, Haring etc. må man til anerkjente auksjonshus eller gallerier, eller kjøpe fra en privatperson med alle papirene i orden

4 Likes

Ok, nå har jeg ventet på svar fra den du spurte etter, men siden det ikke er kommet får du nøye deg med dette enn så lenge.

Da den første posten her kom var det viktig å få etablert om du var selger eller potensiell kjøper. Som kjøper ville vi advart deg mot kjøp fordi dette ikke var en signert Warhol. Som selger ville vi bedt deg fremskaffe bevis for at det var ekte. Så mye informasjon ville du ikke gi.

Så kommer et nytt bilde (plakaten) med en signatur. Signaturen i seg selv har lite med saken å gjøre, uansett hvor mye “greie” man har på signaturer, vil denne ikke kunne autentiseres av noen her inne. Ingen her har slik kompetanse. Derfor er det eneste som kan verifisere slike ting en bombesikker proveniens. Dette gjelder Warhol, Haring, Picasso, Dali og flere spesielt siden det florerer så enormt med falske trykk og signaturer. Som student da du ble kunsthistoriker må du ha lært noe om empiri? Dette er sunn fornuft bygget på erfaringer med kjøp og salg, ikke visuell bekreftelse/avkreftelse av signaturer.

11 Likes

Finnes det noen i www som kan vurdere ektheten på en signatur tro, bare ut fra et bilde , eller må det leveres/sendes for fysisk eksaminering tro ? Dette blir selvfølgelig en betalbar tjeneste, men er det noen som kan anbefale et seriøst firma/person som kan yte en slik tjeneste ?

1 Like