Din kunstvegg

Endelig…

22 Likes

Pent. Mitt ligger i rullen ennå…

1 Like

Pent !

1 Like

Stuen

9 Likes

Ble regrammet av Sandra herself:)

4 Likes

Pene kombinasjoner, Sandra og spesielt pen stol.
Ekte vare også?

Skal være så ærlig å si at det er mye kunst jeg heller ville handlet før jeg hadde brukt 100k på en ekte AJ stol:)

Jeg synes det er mange pene møbler (kunstverk dette også?) som blir vist frem i sammenheng med kunstverk her på “din kunstvegg”, men det er lei å se at det er så mange av dere som tar så lett på denne type åndsverk.

2 Likes

Er jo ikke brudd på åndsverksloven… For meg er det slik at hadde det vært reproduksjon av en limited edition utgave hadde det vært galt, men når det er snakk om at enkelte forhandlere “eier” rettighetene til designet og suger ut det de kan ser jeg ikke noe problem med å snu meg til storbrittania og kjøpe det der.

Det er ikke som om avdøde Arne sulter fordi vi bruker en annen forhandler…

Hvorfor tror du det må kjøpes fra britiske nettsider og ikke gjennom norske?
Møbler er i følge norsk lov sett på som brukskunst og er på lik linje som musikk, grafisk kunst o.l. beskyttet av åndsverkloven.
Sandra sulter ikke med det første hun heller, men tror neppe mange hadde sett like liberalt om noen forhandlet falske kopier av hennes verk…

3 Likes

Kjekt og se bildene sammen med interiøret :slight_smile: I stedet for bare bilde av bilde, får et helt annet inntrykk av bildene da syns jeg hvertfall :slight_smile:

35 Likes

Snasent Awoll!

1 Like

En av mine våte drømmer å eie noe slikt.

Men det er ikke falske kopier. Det er kopier på lik linje med andre kopier som lages, f. eks i Norge. Forskjellen er at foreldelsesfristen for åndsverk er lavere i storbrittania enn i Norge.

Og det må sees på en forskjell på kopier av kunstverk og gjenskaping av kunstverk på samme måte som for møbler. Selges plakater av alle store kunstnere på museum…

Grunnen til at Storbrittania har det slik er at det skal gavne kunstneren når de lever. Når de er død er de død. Spiser ikke da.

For de som er nysgjerrig så er det en del detaljer i denne nyhetssaken:

Harrington har så flott måte å male på. Får lyst på herskapshus og kunst av han når jeg ser hans malerier :slight_smile:

Jeg hadde aldri kjøpt en falsk ulovlig kopi av lavere kvalitet for å si det sånn:)

Klart det er falske kopier.
Dette er møbler som skamløst er produsert mest mulig lik originalen, uten tillatelse fra opphavsrettighetshaver.
Ulovlig i det landet vi bor i, og som du selv lenker inn, har de britiske øyene også oppdaget smutthullet i reglene og er i ferd med å snøre igjen. Det er ihht norsk lov ulovlig å importere både som privatperson og næringsvirksomhet, men per dags dato kun straffbart for næringsvirksomheter.

Velgekte.no har god informasjon rundt temaet som er laget av et samabeid bestående av kulturdepartementet, patentstyret og tollen.

Utklipp fra en sak der 100 piratkopierte stoler (importert av en resturant til eget bruk) ble destruert av tollvesenet:

I Norge er det ulovlig for både privatpersoner og virksomheter å utnytte eller medvirke til å utnytte andres produkter som er beskyttet av immaterielle rettigheter – hvis dette skjer som ledd i næringsvirksomhet. Hvis du gjør det, risikerer du både fengselsstraff, bøter og erstatningsansvar.

1 Like

Meget lekkert :smile:

1 Like

Slutt å lek med photoshop…