AFK - Laugh / diskusjon om ytringsfrihet (en ode om å mele sin egen kake)

Morsomt motiv, hyllest for noen og fornærmelse mot andre. Ikke noe for mine vegger og synes prisen er drøy…

1 Like

Det var en hel haug med tegnere og kunstnere som lagde hyllester til Charlie Hebdo etter tragedien og ingen av de har ment at dette var en god mulighet til å selge litt prints. Dette verket er som en åpenbar setning, kan ikke alle bare være venner… Sikkert fint å putte inn som en karrikaturtegning i VG, men å begynne å kalle det kunst og tjene penger på det blir for søkt for meg.

Hvis du vurderer å bruke 4000 kr på dette, send det heller til Charlie Hebdo og de etterlatte. Det er en mye bedre investering.

5 Likes

Enig med deg!!!

Bah…

At du ikke liker motivet sier jeg ingenting på Gard. Det er sikkert åpenbart og banalt for deg. Jeg synes det er sterkt og vakkert. Kunst er subjektivt. For meg har dette lite med karikaturtegning å gjøre, utover at deler av motivet er et karikaturblad! For meg er dette kanskje en åpenbar ide (la oss alle være venner), men en ide som åpenbart ikke er sagt ofte nok. Jeg synes det er modig å sette en muslim og en jøde leende sammen. Det er ikke noe jeg har sett særlig ofte, og jeg liker det! Jeg synes stencilen er meget vellaget og komposisjonen god. Det er selvfølgelig ikke viktig for meg at du mener det samme.

Derimot: At du fortsetter å insinuere at kunstneren tenker at “Hei, denne tragedien skal jeg benytte for å tjene meg en slant” provoserer meg. Hvorfor har jeg skrevet i tidligere post, så det skal jeg ikke repetere.

Å foreslå at man skal donere til de etterlatte virker heller ikke spesielt gjennomtenkt.
Vil de ha penger av vilt fremmede mennesker tror du? Hadde du i det minste foreslått at man skal støtte ytringsfrihet-veldedigheter…
Skeptisk til at det står leder bak nicket ditt.

Les dere opp på Lars Vilks, det er en man som gjorde kunst for ytringsfriheten.

@Cheebster er ikke det å støtte ytringsfriheten og Charlie Hebdo litt i samme land?

Jojo… Støtte Hebdo er bra! Veldig bra…
Å donere til familiene ville jeg vært særdeles varsom med, slett ikke sikker på
at dette er noe de ønsker.

PS! Så det er sagt, tviler på at jeg får lov av fruen å bruke 4000 på det selv, så at
det er stivt priset sier jeg ingenting på.

Gikk inn på Charlie Hebdo sin hjemmeside og over hele toppen står det:
La liberté d’expression est un droit fondamental. Charlie hebdo a besoin de vous pour survivre.
Soutenez-nous en faisant un don !

Løst oversatt i google translate
Ytringsfriheten er en grunnleggende rettighet. Ukentlig Charlie trenger å overleve.
Støtt oss ved å gjøre en donasjon!

De er veldig interessert i donasjoner. Det å støtte Hebdo er egentlig det samme som å støtte de etterlatte så føler meg trygg på utsagnet mitt.

OK…
Som sagt GARD: Hebdo bra… (Organisasjon som kjemper for ytringsfrihet)
Å støtte de etterlatte er vel knappest like smakfullt.

Jeg burde ha lest posten din grundigere (Det sto vel hebdo og de etterlatte eller noe sånt) Den første delen er jeg helt enig i, den siste delen ville jeg vært varsom med.
Beklager selvfølgelig at jeg svarte så bombastisk uten å ha lest posten din grundigere!

Null problemer med bruken av motivet, og AFK får vel bruke ytringsfriheten som han vill. Å beskylde han for å sko seg på andres elendighet blir vel litt “inn The overkant”

Utførelsen er IMO svak, og prisen høy.

4000 kroner - 60 opplag blir 240 000 kroner

2 Likes

For meg er dette en enormt mye bedre kunstnerisk reaksjon.
http://uk.phaidon.com/agenda/art/articles/2015/january/13/did-you-spot-jr-at-the-charlie-hebdo-march/

Helt legitim mening Gard.
Vakre reaksjoner!!

For kunstsamlere tror jeg derimot ikke de er så lette å anskaffe.

Jøder og muslimer som ler sammen synes jeg også er vakkert.

@torulv: Flott regnestykke. Om AFK tjener for mye eller for lite på motivet legger jeg meg ikke opp i, men overlater til markedet å avgjøre. Jeg har kun argumentert imot at kunstneren har utnyttet denne tragedien for å tjene penger.

Finally! Høy temperatur på K.V​:clap:t6::clap:t2::clap: :laughing:.
Jeg for min del finner street art piece’n ‘laughter’ som en spontan, humoristisk og meget velplassert kommentar i kjølvannet av den store tragedien. Street art på sitt beste!!
MEN, med tanke på AFK’s sosiale profil i bybildet med sine stadige tilbakevendende politiske budskap, møter han seg her i døren. Han må praktisere det han predikerer skal kunsten hans være troverdig.
4000,- er fair hvis halvparten går til Charlie.
Det medfører et ansvar å være politisk korrekt :money_with_wings:.
Når det er sagt😄. Fantastisk street piece, som funker på lerret, men blir litt lame i pen og pyntelig ramme. Tar seg best ut i et mediehus spør du meg.
Jeg håper Afk har en intensjon om donasjon, men velger å gi anonymt fordi han one of the good guys :slight_smile:

Hvorfor skifte tittel på tråden til ‘trukket’?

Synes dette er en interessant diskusjon. Kanskje moderator kan skifte tilbake tittelen på tråden?

1 Like

Det er ikke meningen at noen skal eie disse. Det er kun en reaksjon på det som skjedde, som jeg mener det meste at det meste av kunst av dette slaget skal være.

Husker det var en stor debatt i humornorge etter 22. juli om når det var lovlig å begynne å spøke med det. Husker ikke hva konklusjonen ble, men en lignende debatt er veldig relevant her.

Kjenner noen til bra kunst som er laget i forbindelse med 22. juli eller World Trade Center? Leigh Ledare har laget noen verker der NY Times forsiden fra de dagene fotoene hans er tatt er brukt som en bakgrunn. Les om verkene i Artforum

http://images.miandn.com/www_miandn_com/Leigh_Ledare_Saturday_July_23_20110.jpg
http://images.miandn.com/www_miandn_com/Leigh_Ledare_Sunday_July_24_20110.jpg

1 Like

For de som kommer inn sent i diskusjonen og syntes den ser oppstykket ut er dette fordi et medlem har valgt å slette alle sine innlegg i saken.

Synest diskusjonen er mer eller mindre tåpelig… Om afk velger å donere penger eller ikke er no en sak mellom han og de det gjelder.

Synest det blir vel drøyt å si at han skor seg på andres lidelser. Eneste jeg får av bildet er en positiv vibe. Det at det ligger noe tragisk bak ser jeg som irrelevant. Hvis vi skal dømme kunstnere eller bilder på bakgrunn av historien bak er det vel en del andre bilder og artister vi kunne diskutert (f.eks banksy napalm mm) jeg ser rett og slett ikke problemet… :slight_smile:

2 Likes

Ser heller ikke det store problemet med dette bildet, opplever det selv som positivt. Synes det blir litt oppkonstruerte problemstillinger i dette tråden tidvis.

Men jeg synes som andre har kommentert her at prisen er veldig høy, og det er nok det som gjør at jeg ikke har fått bestilt dette trykket enda.

Jeg er totalt uenig; synes denne diskusjonen er fabelaktig. Faktum gjenstår fortsatt; 4000 spenn for et print - dette er profitt. For meg blir det som om noen skulle solgt t-skjorter til 200 spenn med “RIP Olof Palme” utenfor kirken i 86.
Plumpt og uetisk; la oss håpe det bare er lite gjennomtenkt.

2 Likes

Blir en litt drøy sammenligning for min del… Kansje afk selger for 4000.- på bakgrunn av at han har et ønske å donere penger, og da hjelper det mer med noe hundre tusen… Man skal være forsiktig med å forhåndsdøme og dra konklusjoner og lage et totalt unyansert bile av personer man ikke vet noe om…