Det var vel også i utgangspunktet en helt ny betalingsløsning denne gangen her? Så hvorfor ta sjansen på å bytte ut en løsning som man vet fungerer når man forventet stor pågang for et så hypet trykk?
Fin stresstest
Med tanke på at alt av overskuddet går til veldedighet, så kunne prisen vært dobbelt. Dette printet hadde gått like raskt.
Samtidig gratulerer til AFK og Gategalleriet.
Bra med mer penger til veldedighet, men er ikke litt av poenget med gatekunst at det skal være til folket, og ikke kun eliten ?
Mye billig gatekunst på markedet. Ca 9000 kr er vell ikke bare for eliten
Hvem er eliten?
Lagt den ut på eBay nå😂
Er alltid noen som kommer til å klage uansett hvilke måte et populært trykk slippes på. Kjekt at etterspørselen er så pass stor for AFK og Gategalleriet sin del, god reklame😊
Til de av dere som mener man kunne doblet prisen ved release: Sett bort fra at mye av pengene går til veldedighet, mener dere virkelig at dere ville betalt 8-9000kr hver gang for et slikt print? Det er jo en viss form for gambling involvert, og da sikter jeg til popularitet av trykket. Det er jo ingen selvfølge at over 4000 personer sitter å presser F5 hver gang. Ligger mange AFK-print på Finn til under den prisen. Målet må jo være fra AFK/GG sin side å få solgt alle printene, eller? Ikke ment som kritikk, jeg bare lurer av nysgjerrighet.
Nei. Ikke hver gang, men det var snakk om veldedighet. Prisene på Finn kommer til og være mye høyere en 8-9K for dette printet.
Det var ikke ment som negativt.
Der er jeg enig med deg. Men man vet jo ikke det før printet slippes om 222 trykk kommer til å gå for 9000kr. For 4500kr er det vel en mye større sannsynlighet for at printene går raskt.
Velger noen å gå på annenhåndsmarkedet å betale over 8-9k for et print så handler det jo om at den enkelte vil ha det. Det er sikkert mange mennesker som gjør det, men tviler på det er snakk om like mange som de som satt klar med F5 i går formiddag.
Blir bare synsing fra min side, men tenker jo at interessen hadde sunket drastisk om prisen var doblet. Kan godt være at alle hadde blitt solgt med en gang, men som jeg skrev i min forrige post så blir det vel en viss form for risiko for AFK/GG. Kan av den grunn godt forstå at de ikke la printet ut til mer enn 4500kr.
Vil slenge inn at hvis man dobler prisen på slike releaser så skaper man et større klasseskille innen gatekunstmarkedet, hvor folk med dårligere økonomi ikke kan en gang prøve seg på slike releaser
Endelig en som har skjønt det, gatekunst skal først og fremst være for massene.
Gatekunst i ordets rette forstand er gratis, og er tilgjengelig for alle. Vi snakker her om kunst til å ha hjemme i stua. Argumentet om at 8000 kroner gjør det utilgjengelig for mange holder ikke mer vann enn at 4500 gjør akkurat det samme. Med slik argumentasjon så burde jo kunsten vært gratis - av hensyn til flest mulig. Mange som ikke har råd til kunst til 4500 heller - spesielt i disse dager.
Som kunstner og gallerist ville jeg reflektert litt over at det stod 4000 mennesker med hendene fulle av penger, uten mulighet til å kjøpe. Det er denne refleksjonen som på sikt bidrar til løsninger som utgjør den gyldne middelveien mellom tilbud, etterspørsel og gode kjøpsopplevelser.
Som et sidespor, uavhengig av pris og opplag. Flere nettbutikker burde bruke https://queue-it.com/ eller andre tilsvarende løsninger, når de selger peak-produkter.
Making a Martyr finnes kun i main edt. Det var ingen originaler, HF eller opplag i andre farger til salgs.
Derfor styrkes prisen automatisk på dette printet.
Pågangen var så stor at Gategalleriet sin side stoppet opp.
Etterspørselen var enorm.
Det er fremdeles ett norsk trykk som kun enkelte nordmenn vil ha på veggen… tviler på noen her inne ville hatt det på veggen om det var den danske statsministeren? Det dukker nok også opp noen premium utgaver etter hvert
Det spennende med AFK er jo at han jobber i skjæringspunktet gatekunst og ren kunst. Han har evnen til å formidle en reise inn i hans eget sinn via hans bilder. Det er utrolig raust av et menneske å formidle hva man tenker for andre til å bedømme. Man er aldri mer naken enn når man deler hva man tenker. Å være kunstner er modig i den formen afk er det. Det å treffe andres sinn er den største og vanskeligste oppgaven en kunstner har i kommersiell forstand i alle fall, her er afk usedvanlig dyktig. Personlig fant jeg kunstinteressen av å bli slått i bakken av et besøk på prado i Madrid hvor jeg fikk se saturn devoring his son av Rubens. At et menneske for 500 år siden ved noen pensel strøk kunne gjøre meg fysisk kvalm, og mo i knærne av ondskapen som lyser ut av øynene på saturn i dette motivet, var bokstavelig talt øyeåpnende. Det slo meg der og da at jeg reiste inn i hodet til Rubens som ikke kan ha vært noe annet enn sinnsyk for å klare å male slik ondskap i de øynene. Det må sees live, men her er et bilde fra nett.
afk tilbyr noe av det samme, en reise inn i et hode man ikke besitter selv, med en vinkling på samfunnet vi lever i i sanntid. Hva motivet er nærmest likegyldig, det er treffpunktet til de som ser det som er det geniale. Så hva er han egentlig, en kunstner - eller gatekunstner? Synes det er fantastisk at han kan leve av dette, og det er vel det som er det viktigste for han også, ikke berikelse. For oss andre så tenker jeg det er viktig å være takknemlig for at vi kan oppleve hans verk, om de koster 5000,- 0, eller 1 mill.Ser ut som annonsen allerede er slettet.
Så du prisen ?
Solgt fort eller kalde føtter?