AFK (NO) - Tråden

Men eksklusivitet i ed 15

2 Likes

Hah! Det er så hyklersk som det kan forbli. Besitter info som tilsier noe helt annet. Folk får tilbud om flere trykk, og som om ikke det var nok, til lavere pris. Han undercutter galleriene. Samme skjedde med Listhaug trykket, folk fikk kjøpe flere for å selge videre. Kan skrive hva han vil på åpne sosiale medier, men når det skjer andre ting i kulissene, ville jeg holdt meg langt unna. Skittent. Ikke rart det virker til at opplag blir raskt utsolgt fra slipp på galleriene sine sider. Håper gategalleriet er veldig tydelig på hvor mange eksemplarer de selger/legger ut på siden sin ved slippet.

3 Likes

Hvorfor og hvordan sitter du på slik info? Da må du ta kontakt med AFK og gategalleriet og fortelle han/de om dine funn! Bare slik de kan få gjort noe med det :blush:

3 Likes

Nettverk. Det gir ingen mening, de vet selvsagt om det de selv bedriver og hvem de støtter.

5 Likes

“Hei, jeg vet hva du gjør” :sweat_smile:

Gjelder dette spesielt AFK, eller andre også?

1 Like

Vet at enkelte Rolex-forhandlere har begynt med noe av det samme, om det skal ha noen særlig virkning ville jeg dog ha satt 1 år før du fikk COA. Usikker på om 6mnd spiller så stor rolle.

Det var litt av en beskyldning! Du er velkommen til å sende meg en DM eller ringe meg hvis du har noe info jeg ikke sitter på. Så tåkete beskyldninger du kommer med nå bør du kunne forsvare.

Hva det samme er vet jeg jo ikke, men jeg har full kontroll på hvilke aktører som har fått hva de siste årene. Når det gjelder MaM var det et trykk der alt (minus kost) gikk til veldedighet så her gir det ingen mening å selge til lavere pris. Det er helt vanlig at kunstnere har noen i sin helt nærmeste krets som får kjøpe direkte og i noen tilfeller ble det også gitt bort til personer som var helt sentrale i den saken som bistod med forskjellig. Du har flere fingre på hendene enn det antall det gjelder for å si det slik.

I tillegg er det noen gallerier som man har samarbeidet med lenge som får et mindre antall å selge, noe som er helt vanlig. At noen av disse ikke ærer en avtale og gjør som de har fått mandat til er mulig, men det er ikke intensjonen. Uavhengig av dette hadde jeg flere henvendelser enn det var trykk for MaM-opplaget og det hadde blitt utsolgt på sekunder selv om opplaget hadde vært større. Hvis det er noen som ikke skal ha dårlig samvittighet så er det AFK. Den mannen har generert mer til veldedighet enn de fleste og nesten årlig bidrar han med auksjoner og trykkopplag som går rett til samfunnsnyttige formål. Det er derfor et slag under beltestedet å kalle det skittent når du er så lite konkret som du er.

Generelt er det også noen kjøpere som er veldig på og forkler seg som samlere, som vi nå ser egentlig bare flipper. Vi ser jo at ved forrige slipp at det var mer enn vi ønsker og det er det vi prøver å gjøre noe med nå.

jeg deler opp posten i to innlegg

5 Likes

Usikker hva du mener her Bakart. Denne gang vet jeg bare at AFK tilbyr flere trykk til enkelt personer for videresalg under annonsert pris på trykket - veldig i strid med det han selv åpent kommuniserer på IG. Synes gategalleriet burde holde seg unna kunstneren. Han burde ikke ha en egen “shop” og samtidig bli representert av gategalleriet. Gategalleriet burde kreve full styring her, og kanskje gå over til “strickly one pr person policy”.

Mer konkret nå?
Ikke bare kan jeg forsvare det Azi, kan også bevise det, ellers hadde jeg ikke skrevet dette.

4 Likes

Hva han bruker pengene sine på er helt irrelevant, om det er veldedighet eller Ferrari. Det som ikke er greit at han at skriver at han ikke liker flipping og videresalg, men tilbyr deler av opplaget nettopp til dette formålet. Man blir ikke mindre hykler om man donerer litt til kirken feks.

2 Likes

Kraftsalver dette. Jeg bare lurer på om du sitter på samme info om andre kunstnere også, men skjønner jo nå at det kun er AFK du har info om. Stemmer dette er det jo en sak for mediene.

Her må du gjerne komme med en kilde, for det er jeg som sitter på fordelingen av dette opplaget. Det eneste jeg kan se her er at det beror på en slags misforståelse. Du vet sikkert at Norsk Sykepleierforbund (NSF) får en andel, som de internt får selge til en lavere pris. Hvordan de fordeler dette er opp til avtalen mellom NSF og Piece By Piece, som jeg ikke kjenner i detalj.

Bakgrunn
Originalverket av “Breathe” er en del av et større kunstprosjekt i samarbeid mellom NSF og Piece By Piece. Som en del av avtalen har NSF avtalt seg fram til å få en liten del av opplaget som de kan selge internt. NSF har altså kjøpt originalverket og man kan si en liten del av trykkopplaget som oppdragsgiver. Uten NSF hadde ikke “Breathe” oppstått. Ikke veldig ulikt Pøbel sitt takkekort selv om det var en annen aktør innen helsevesenet.

Ellers har jeg ingen problemer med å være åpen om hvor trykkene er fordelt. Tall får du ikke, men opplaget i sin helhet vil være tilgjengelig. På releasedagen vil Gategalleriet og AFKstreetart.com være de eneste stedene man får kjøp og det er her mesteparten av trykkene er fordelt. Ellers er det noen mindre andeler fordelt på følgende gallerier fordi det er vanlig å støtte gallerier man har hatt samarbeidet med eller ønsker dialog. De er ikke en del av releasedagen og styrer sitt eget show i etterkant :

• Piece by Piece / NSF
  • Galleri Günther
  • Underground Gallery (tidligere KA Galleri)
  • Galleri Guddal
  • Kube Bergen
  • Galleri Hanhto
2 Likes

Det stemmer ikke at han gir deler av opplaget til dette formålet.

2 Likes

Det stemmer veldig godt og nøyaktig med den skriftlige informasjonen jeg har.

Plot twist: Du er flipperen :slight_smile:

Da regner jeg med at du sender den til post@gategalleriet.no ASAP?

1 Like

Jeg kan bekrefte informasjonen, og det bør være åpenbart at man ikke kan oppgi sine kilder på et åpent forum. Enig med @Bakart , her kunne man satt en journalist på saken!

3 Likes

Da oppfordrer jeg @Ulrik og @andthenPush til å kontakte meg på e-post for å informere meg om det de vet.

1 Like

Har ikke hatt afk kunst i min samling, og ikke gidder jeg kjøpe afk kunst for å flippe og støtte opp under dette.

Synes som sagt gategalleriet også bør ha større integritet enn å kategorisk benekte at mine påstander ikke stemmer. Vi har god kjennskap til hverandre i fra Bergen. Dette er over for min del, men synes veldig synd på samlere og fans som feks Desperado i dette innlegget. Kunne ikke la dette passere i stillhet, såpass åpenhet fortjener kjøpere/samlere.

4 Likes

Litt sent å trekke seg nå. Du fremsetter ganske grove beskyldninger, mener du har bevis men nekter å vise hva du sitter på?

Du har ikke vært åpen i det hele tatt. Du har fremmet en beskyldning du nå nekter å bevise. Det er ganske skinnhellig av det å si at samlere fortjener åpenhet og så er du helt lukket selv.

1 Like

Som Ulrik skriver. Vil ikke at det faller tilbake på kilden. Siden det er grove beskyldninger, hva vil du da foreta deg som gallerist om min info er korrekt? Ellers bare å ringe meg/kontakt messenger.

1 Like