[Baboom av Sandra Chevrier x Martin Whatson] Første kunstkjøp - fornuftig pris

Tror den såkalte “fjompen” ikke fikk det innrammede allikevel, men fikk et på rull. Men vet ikke.

Fjompen fikk nr 9/20 fekk eg med meg …

1 Like

Fullstendig på villspor denne tråden og derfor fortsetter jeg i samme spor.

Har vært diskutert før, men hvorfor dette “AR/UV-maset”? Hvem mener det er fornuftig å bruke 4-5000kr på innramming av et trykk til 10k (altså ca. 50% av trykkets verdi).

Ikke jeg.

1 Like

Flere grunner. Ser du bildet over her så kunne du speile deg i det som hang på utstillingen. Dette blir betydelig bedret med UV-glass.

I tillegg er det jo ikke gratis å ramme inn med vanlig glass heller. Og de 1000-1500 ekstra skal jeg love deg du ikke angrer på om du ser dem ved siden av hverandre i lyset.

3 Likes

Flere av trykkene jeg har kjøpt har jeg brukt tilsvarende på ramme som på trykket, enkelte ganger mer.
I starten kjøpte jeg vanlig UV glass, men så fort at jeg gikk på en smell da jeg hadde et mørkt motiv i trykket som gjorde at jeg like heller kunne hengt opp et speil. Etter det har alle rammer blitt med AR uansett.

1 Like

Hahh, jo det tror jeg mange mener er fornuftig, inkludert meg. Koster litt mer,men det er jo natt og dag i forskjell for et trykk. Både visuelt,og for å ivareta trykket. Så bruke like mye på innramming som trykket koster ser jeg egentlig på som svært fornuftig.

Tar det også igrunnen med i “kalkylen” for trykket når jeg innvisterer.

2 Likes

Så kunsten,verdien og gleden ligger i innrammingen? Poenget mitt er at det må vel gå an å ramme inn et “rimelig” trykk uten å betale det samme som trykket er verdt. Jeg lever godt med, og ser utmerket kunsten min som er rammet inn til 1700.- .

Er det snakk om et verk til 50k+ har jeg ingen problemer med å se behovet, men på forumet her snakker folk om å bruke 3-5k på verk til samme prisen.

Lakkforsegling til 10k på en bil som koster 20k vil jeg si er et merkelig valg - for å bruke den sammenligningen…

2 Likes

Ja liggger utrolig mye glede i en god innramming​:sunglasses::sunglasses:Må jo si jeg gleder meg nesten mer til å få trykket iretur innrammet fra rammemaker,enn når jeg har kjøpt det og venter på tuben i posten.

Akkurat argumentet med at AR glass ivaretar trykket og beskytter mot sollys mener jeg ble avkledd i en artikkel noen postet her for lenge siden. Eller at det i alle fall over mange år hadde en minimal beskyttende effekt med superglass kontra vanlig glass. Kul artikkel.

2 Likes

Heim har rett, ingenting kan beskytte mot sollys, derfor skal ikke kunst henge i solen. Selv indirekte dagslys vil påvirke et trykk over tid, det tar bare lengre tid bak et kvalitetsglass. Det blir spesielt tydelig dersom kanten av trykket er beskyttet av passepartout eller lignende. Ideelt sett bør trykket monteres flytende bak det beste glasset penger kan kjøpe.
Men å gjøre dette med disse relativt rimelige trykkene er jo totalt bortkastet fra et konserveringsperspektiv. Du vil neppe se pengene igjen. Dersom trykket, mot fomodning, skulle stige voldsomt i verdi kan det jo gjøres i ettertid.

Uansett, man gjør jo som man vil, heldigvis :slight_smile:

2 Likes

Dette er jeg litt enig i. Valg av riktig ramme kan gjøre faktisk forskjell på bilde og helhetsinntrykket. Riktig ramme gjør verket enda finere.

Sammenligningen med bil blir litt feil. Som oftest stiger kunsten noe i verdi, bilen gjør det motsatte. Bilen har vel i større grad begrenset levetid. Kunst en tar godt vare på har du jo… ja… lenge om det oppbevares på riktig måte. Ikke prøv deg med at det gjelder jo også bil… kjøper du en bil til 20k så er ikke akkurat det et vidunder. I så tilfelle må du nettopp investere store summer for at det skal bli et vidunder. :stuck_out_tongue:

1 Like

Som @Gammel_Erik sier : folk må gjøre akkurat som de vil :slight_smile:

Du har tar nok dessverre feil når du sier at kunst vanligvis stiger i verdi. Vanligvis skjer nøyaktig det motsatte.

Ok! Det er ikke min erfaring så langt. Men jeg er fortsatt en fersking. :slight_smile: (ja, når det kommer til verdistigning eller ikke på kunst)

@Gammel_Erik @Heim. A og R i AR glass betyr vel antireflex!?! Har ikke påstått at AR ivaretar trykket. Men ser på det som svært positivt,da bilde kan nytes til alle døgnets tider. Om UV har noe betydning som dere nevner kan jeg vel si meg enig i. Kunsten skal jo ikke henge i direkte sollys.
Finnes det AR glass uten UV??

Jeg gikk ut ifra at AR glass også hadde UV beskyttelse, noe annet ville være rart.

Skal du forresten ha et skikkelig glass bør du investere i TruVue - du kan faktisk ikke se det i det hele tatt.

1 Like

Ok. Det har jeg ikke hørt om,men høres jo perfekt ut. Er det plexi? De nye “ar” glassene i plexi veier visst heller ingenting. Perfekt for større trykk.
Men for å avslutte min argumentasjon for AR glass,så er det nettopp det at alle AR-glass såvidt jeg vet,også har UV beskyttelse. Ergo kan man si at AR glass ivaretar trykket, noe som er en god bonus når man foretrekker antireflex glass.

Hvis du velger å se slik på det så gjerne for meg :slight_smile:

TrueVue Museum er laget av akryl. Kvaliteten er enormt mye bedre enn vanlig AR glass. Prisen ligger på rundt 10 000 per kvadratmeter, pluss ramme og montering.

De drøyeste innrammingene bruker som nevnt pleksiglass. Uknuselig og helt “usynlig”. Koster også deretter.

Dette emnet ble automatisk lukket etter 14 dager. Emnet kan ikke lenger svares på.