Kjære Toris64.
Du har et poeng man skal aldri være skråsikker.
Den innsikten jeg har i frimerkesamling er fra frimerkesamlerens side - 80% av alle frimerker utgitt mellom 1945 - 1955 en liten verdi, frimerkene utgitt etter ca 1955 når postverkene rundt i verden begynte å se at det var penger å tjene begynte utgivelsene å spisse seg mot samlermarkedet har en verdi på ca 99% av salgsprisen, altså kjøper du et samlerprodukt til 1000 kr sitter du igjen med 10 kr - det ble pøst ut førstedagsbrev, miniark, årssett osv og samlerne kjøpte. Denne prosessen foregår i dag over hele verden, milioner av mennesker samler og tror de skal få en kostbar samling - Ja, de sitter med en kostbar samling i innkjøpsverdi, men salgsverdien er fra 1% til 10% av pålydende. Frimerkauksjonene oversvømmes av frimerker fra etterkrigstiden og frem til i dag.
Et eksempel jeg kjøpte på auksjon i vinter, som gave til min far en komplett samling av årsett fra Færøyene fra 1975 til 2022 for 400,- de har kostet i innkjøp ny ca 20000,- danske kroner.
Vi tar et annet eksempel OL på Lillehammer posten pøste ut samlerprodukter kjøpte du en komplett samling med alle førstedagsbrev, særstempler, albumer osv betalte du ca 50000,- kr verdi i dag om du får solgt 1000 -1500 kr.
Jeg kan komme med mange mange andre eksempler, med i stede for det skal du få et tips sender du brev eller pakker uten sporing kjøp postens årssett eller årbøker på auksjon de går for ca 10% av pålydende verdi på frimerkene - da sparer du inn mye i porto i løpet av et år.
Det frimerkesamlerne er intresert i er utgivelser fra det første frimerket komm i 1840 og frem til 1945 - frimerker som har blitt brukt til det de var ment til og ikke kommersielle produkter kun beregnet til å lurer uvitende folk for å få mere penger inn i det enkelte postverks regnskap.
Det er min mening i saken.
PS: Pengene fra Bansky frimerkene har gått til en god sak, kampen for et fritt Ukraina i motsetning til de fleste andre frimerke produkter og de som har kjøpt skal være stolte over å ha støttet Ukraina.
Takk for tipset, kjøpe frimerker på auksjon for bruk har jeg aldri tenkt har en god strategi ![]()
100% enig om alt du sier om fortiden, men fremtiden er mye verre å spå om.
Det er som med kunst 95% + (?) av all kunst synker i verdi fra det tidspunktet førstehåndssalget er gjennomført.




The fall of communism? Lenin in Ice, Nike Just Do it. Would love to see this recut with Putin.
Toris incoming ![]()
Hender er ikke hans sterkeste side:clap:![]()
Ai generated and nothing to do with Banksy
This however, is fascinating, well worth a listen
Bok og poster til salgs online nå ![]()
Kult! Takk for tipset ![]()
Noen som vet hvilken størrelse som er rett? A2 er 420x594 og ikke 297x420 som står under bestillingen ![]()
Utsolgt
Ryktene vil ha det til st de kommer tilbake når de har sendt alle ordrene som er komt inn.
Mulig å handle igjen nå.
Ble bok her.
Leveringstid anslått til 3-4 uker pga mange bestillinger.



