Kjære Toris64.
Du har et poeng man skal aldri være skråsikker.
Den innsikten jeg har i frimerkesamling er fra frimerkesamlerens side - 80% av alle frimerker utgitt mellom 1945 - 1955 en liten verdi, frimerkene utgitt etter ca 1955 når postverkene rundt i verden begynte å se at det var penger å tjene begynte utgivelsene å spisse seg mot samlermarkedet har en verdi på ca 99% av salgsprisen, altså kjøper du et samlerprodukt til 1000 kr sitter du igjen med 10 kr - det ble pøst ut førstedagsbrev, miniark, årssett osv og samlerne kjøpte. Denne prosessen foregår i dag over hele verden, milioner av mennesker samler og tror de skal få en kostbar samling - Ja, de sitter med en kostbar samling i innkjøpsverdi, men salgsverdien er fra 1% til 10% av pålydende. Frimerkauksjonene oversvømmes av frimerker fra etterkrigstiden og frem til i dag.
Et eksempel jeg kjøpte på auksjon i vinter, som gave til min far en komplett samling av årsett fra Færøyene fra 1975 til 2022 for 400,- de har kostet i innkjøp ny ca 20000,- danske kroner.
Vi tar et annet eksempel OL på Lillehammer posten pøste ut samlerprodukter kjøpte du en komplett samling med alle førstedagsbrev, særstempler, albumer osv betalte du ca 50000,- kr verdi i dag om du får solgt 1000 -1500 kr.
Jeg kan komme med mange mange andre eksempler, med i stede for det skal du få et tips sender du brev eller pakker uten sporing kjøp postens årssett eller årbøker på auksjon de går for ca 10% av pålydende verdi på frimerkene - da sparer du inn mye i porto i løpet av et år.
Det frimerkesamlerne er intresert i er utgivelser fra det første frimerket komm i 1840 og frem til 1945 - frimerker som har blitt brukt til det de var ment til og ikke kommersielle produkter kun beregnet til å lurer uvitende folk for å få mere penger inn i det enkelte postverks regnskap.
Det er min mening i saken.
PS: Pengene fra Bansky frimerkene har gått til en god sak, kampen for et fritt Ukraina i motsetning til de fleste andre frimerke produkter og de som har kjøpt skal være stolte over å ha støttet Ukraina.
Takk for tipset, kjøpe frimerker på auksjon for bruk har jeg aldri tenkt har en god strategi
100% enig om alt du sier om fortiden, men fremtiden er mye verre å spå om.
Det er som med kunst 95% + (?) av all kunst synker i verdi fra det tidspunktet førstehåndssalget er gjennomført.
The fall of communism? Lenin in Ice, Nike Just Do it. Would love to see this recut with Putin.
Toris incoming
Hender er ikke hans sterkeste side:clap:
Ai generated and nothing to do with Banksy
This however, is fascinating, well worth a listen
Bok og poster til salgs online nå
Kult! Takk for tipset
Noen som vet hvilken størrelse som er rett? A2 er 420x594 og ikke 297x420 som står under bestillingen
Utsolgt
Ryktene vil ha det til st de kommer tilbake når de har sendt alle ordrene som er komt inn.
Mulig å handle igjen nå. Ble bok her.
Leveringstid anslått til 3-4 uker pga mange bestillinger.