Bør jeg ta fortollingssak med DHL til forliksrådet?

Jeg lurer på om jeg skal ta DHL til forliksrådet fordi jeg nå er mektig lei av at de ved feil fortoller kunst som man ikke skal betale m.v.a for. De to sakene jeg nå har hos DHL gjelder begge originale kunstverk kjøpt direkte av kunstner. Jeg har sendt klage der jeg bestrider faktura og fått svar fra DHL om at den MÅ betales. De henviser meg videre til tolletaten. Neste skritt er enten å betale eller ta saken til forliksrådet.

I et av tilfellene var et skjemaet «Art Decleration» vedlagt (lastet ned fra Kunstveggen) og det fremkommer tydelig at dette er kunst som ikke skal fortolles. Ved det andre tilfelle har kunstner fortollet pakken som «Painting-canvas mounted on a wooden frame 93722cm canvas 100% cotton. Tecniques used - acrylic, spraypaint». Han la ikke ved “Art Decleration” skjema.

Dette har som sagt skjedd mange ganger før, og da har DHL henvist meg til Tolletaten. Jeg har da sendt inn papirer til Tolletaten som beviser at kunsten jeg har kjøpt ikke er m.v.a pliktig og fått refundert beløp fra Tolletaten. MEN fortollingsgebyret jeg har betalt til DHL refunderer de forståelig nok ikke, og det gjør heller ikke DHL.

For meg virker det som DHL ikke bruker særlig tid på å undersøke om dette faktisk kan dreie seg om kunst, fordi uansett hva som skjer er det ikke DHL som taper tid og penger. Feil som blir gjort må rettes opp av kunde og DHL tilbakebetaler uansett ikke gebyret. Så selv om DHL gjør en feilvurdering har det INGEN konsekvenser for DHL, kun for kunden. Nettopp derfor tror jeg DHL ikke kommer til å skjerpe seg.

Hva tenker dere?

Er det dumt å ta saken til forliksrådet?

Har jeg en svak sak og er ikke forsendingen godt nok merket?

Har noen erfaring med å få slettet faktura fra DHL?

13 Likes

Start med å bestride fakturaene (ligger mal på nettet), be om bekreftelse fra DHL om at de har motatt bestridelsen, da kan ikke saken gå til inkasso. Tipper det løser saken din, hvis ikke kjør forliksrådet next. De kommer til å løse saken før dette da de ikke gidder å betale 2500 kr timen for at en advokat skal dukke opp for dem :blush: Bra du tar affære, ikke bare du som sliter med dette!

7 Likes

Har lik erfaring. Forrige gang endte jeg med å betale mva for et kunstverk 6 mnd etter det var kommet. Men da fordi jeg forvekslet det med en annen pakke der avsender brukte DHL (der det skulle betales mva ol.). Ironien er at jeg aldri fikk regningen fra den pakken der det skulle betales mva. Hvem vet, får vel den i posten når jeg minst venter det🤷‍♂️

Jeg har bestridet begge fakturaer og fått svar på den ene der “Art Decleration” skjema var brukt. DHL har svart med at de ikke er enig og de mener pakken ikke var godt nok merket til tross for at skjemaet “Art Decleration” var fylt ut og lå i en plastlomme festet til pakken. Neste skritt er derfor forliksrådet… Bør jeg det??

Masse erfaring :slight_smile:

DHL har blitt mye vanskeligere siste halvår. De forsøker seg med at vi “må” betale, men det skal vi ikke om kunstverket fyller kriterier for mva fritak. Snakket med forbrukerådet om dette, og har en mal jeg bruker til inkassoinsigelse. Det er det du vil unngå. Med den bestrider jeg kravet, viser til hvorfor mht norsk lov vedrørende kunstverket, samt den viser til inkassoloven.

Det som er av avgjørende betydning er hva pakken inneholder, ikke hva som står på den. Vi kan gjøre vårt beste, men kan ikke råde over hva andre skriver på invoice/customs declaration. Om vi bidrar til DHL med info om hva innholdet er, opprettholder vi vår informasjonsplikt.

De kan kreve fortollingsgebyr, det er et gebyr for arbeidet med fortolling. Men de kan ikke gjøre feil, og deretter kreve at vi betaler nok et gebyr.

Jeg har helt sluttet med å betale når jeg ikke skal. For jeg aksepterer ikke vente 6mnd på refusjon. Synes ikke noen av dere andre skal gjøre det heller. Vi har krav på en korrekt faktura iht innholdet. Dette var forbrukerrådet klar på. Derfor bestrider jeg kravet. Da er det de som må ta saken inn for feks forliksråd/rettsak. Men ja skulle likt de se argumentere i et forliksråd og mene at innholdet er noe annet enn hva det faktisk er.

11 Likes

Jeg har som sagt bestridet faktura og henvist til lovverk og også gjort DHL oppmerksom på at sak ikke kan sendes til inkasso da kravet er omtvistet.

Hva mener du andthenPush med følgende utsagn: “De kan kreve fortollingsgebyr, det er et gebyr for arbeidet med fortolling. Men de kan ikke gjøre feil, og deretter kreve at vi betaler nok et gebyr”.

Kan de kreve fortollingsgebyr av meg men ikke mva ? (om det er kunst som ikke er mva berettiget)

1 Like

Dette gjør posten også, usikker på om det er lov.

Jeg var også i samme knipa for par uker siden. Ble fortalt at forliksrådet blir det neste etter en lang runde med de, om jeg nå ikke betalte. Og jeg henviste slik som andthenPush skrev i posten over til ingen nytte. Veldig irriterende å betale for noe som ikke skal betales for!

1 Like

Ja, jeg mener det. Selv om det er fritatt for mva, er det et arbeid med å fortolle det: Finne ut om det er mva eller ikke, papir arbeid, melde inn/rapportere etc. Jeg har ikke sett en lov som fritar for fortollingsgebyr.

Mener det skal være fritatt fortollingsgebyr når det ikke skal fortolles.

1 Like

Hva har du furu tenkt å gjøre? Forliksrådet?

Da må man ikke gi etter! Da kan de bare fortsette som de gjør. Krever ingenting å møte de i et forliksråd.

1 Like

Jeg betalte de sure pengene!

andthenPush det er akkurat det samme jeg tenker. Om alle bare betaler kan de bare fortsette i samme duren!! Noen må ta dette videre for å sette en stopp på den dårlige jobben de gjør.

Jeg er litt overrasket over at Forbrukerombudet mener at det er “innholdet” som teller og ikke merkingen i forhold til DHL. Jeg forstår at det er tilfellet i forhold til Tolletaten. Men DHL må jo ha noe info for å kunne gjøre jobben sin. Men som sagt hevder jeg at mine forsendelser var godt nok merket (tror jeg da).

Bra du kjører på! Jeg har to saker med Posten hvor jeg venter på svar (2 måneder), ekstremt irriterende, men pleier løse seg til slutt. For min del har det ofte hjulpet å ta en telefon og være hyggelig på telefonen, men det skal jo ikke være sånn.

Det må de ha. Men er de usikker på innholdet, må de ta kontakt og spørre etter det. De har et ansvar for å vite hva som kommer inn i landet, det følger av jobben de gjør. Om avsender skriver “narkotika” på pakken, men innholdet er sjokolade, er det fremdeles sjokolade. Eller vice versa, skriv sjokolade, men lass på med narkotika…tviler på de ville tviholdt på at det var sjokolade :slight_smile:

4 Likes

Posten har jeg kun god erfaring med og alle saker har løst seg. DHL derimot… der løser ingenting seg. De henviser ALLTID til Tolletaten og tar NULL ansvar.

2 Likes

Godt poeng, de tar betalt for fortollingsjobben så er de i tvil burde de tatt kontakt.

Fakta er at de kan gjøre om. At de ikke vil er noe annet. Men de kan ikke kreve at du betaler for noe som er feil. Hvor går da graden av feil de kan gjøre? Om de legger på en feil sum, feks 10000000000, og har betalt det inn til tolletaten, kan de da kreve det inn av deg? Nei.

1 Like

Jaja, i et forliksråd må jo de argumentere for hva de har fortollet det som, angivelig “noe”. Det vil ikke holde.

3 Likes