Brannfakkel-alarm

Er det bare meg, eller har interessen/markedet for gatekunst droppet noe voldsomt?
Jeg registrerer at de fleste jeg tidligere handlet med i Bergen, rett og slett ikke bryr seg lenger.
Det være seg Dolk, MW, Sandra, Mehdi, you name it. Det går tregt.
Selv har jeg solgt, eller forsøkt å selge, stort sett hele samlingen. Bilder som for bare et år siden ble solgt for fantasipriser i løpet av timer, klarer jeg rett og slett ikke bli kvitt.
Har fortsatt et fåtall bilder på veggene som nok aldri blir lagt for salg. De har på en måte blitt en del av innredningen. Har også noen bilder liggende rundt omkring som jeg har gitt opp å selge.

Er jeg helt på jordet?

2 Likes

Det kom/kommer jo garanantert til å skje før eller siden og det vi bli interessant å høre fra flere.
Problemet er at de fleste her inne har investert i nettopp disse kunstnerne og derfor vil nok svarene neppe være objektve :slight_smile:

1 Like

Tror det vi opplever nå er det bla eiendomsmeglere kaller en “korreksjon av markedet” :wink:
Ingenting, eller svært lite, vokser inn i himmelen, og de som håpet på en supersaftig og kjapp gevinst med sine kjøp det siste året kan kanskje bli skuffet over å se at verkene de eier ikke flytter seg like rakst og til like fantastiske priser som de hadde håpet.

Men forhåpentlig vis har de fleste kjøpt verk fordi de liker de godt, og ikke bare fordi de håpet på et saftig prishopp på porteføljen sin. Det er sikkert noen raske penger i kunst for flipperne, men skal man investere så er det maaange andre steder jeg heller ville puttet pengene mine enn i (gate)kunst :grinning:

2 Likes

Spørs hva tenker jeg.
Om noen har en standard Dancer til si 15 lapper eller noe over, er jeg på kjøpern. Det er fortsatt langt over slippkost.

Akkurat nå kunne jeg mest tenke meg å investere i en Califorina av Push, selv i 350 opplag :slight_smile:
Fordi jeg vil ha den på veggen.

2 Likes

Jeg tror ikke interessen for gatekunst har droppet, men samlere er kanskje litt mer bevisst på at det ikke nødvendigvis er dritfett med klin lik samling som 99% av de andre aktive medlemmene her inne.

Jeg har selv lagt igjen mye penger hos graffitiprints. For et års tid siden meldte jeg meg av nyhetsbrevet da det ikke er like gjevt lenger…

I Bergen bor det en gjeng som tidlig fikk opp øynene for gatekunst og som har blitt med på en fin prisvekst. Har de mistet interessen eller bare spisset samlingen? En samling med ett kunstverk kan være like ‘stor’ som en med tjue jf hva som har blitt diskutert her inne tidligere.

7 Likes

Alt selges, til rett pris.
Hva du forsøker å selger til hvilken pris er veldig relevant for fakkelen her.

Markedet er nok mer fornuftig enn før, men kjøperene er der. Opplever også at det er flere nye personer som kjøper sitt første streetart. Folk som har vært med en stund spisser nok også samlingen sin som nevnt over.

Som alt annet så går det også i bølger, ingenting aksje i verden går kun en vei.

Er sommeren måneden hvor det Norske folk har mest penger å avse til kunst?? Familie, ferie, festivaler mm.?
Jeg vet ikke men jeg tenker de som handler nå i august/september er de som er på flyttefot. Nytt hus osv.

I tillegg så er dollaren lav og amerikanere er nok ikke veldig happy med våre forventninger til salgspris.

nei jeg vet ikke, jeg ville ikke vært bekymret. Kommuner rundt i Norge har begynt å investere i gatekunst i det offentlige rom. Dette vil bare bidra positivt til flere kjøpere og mer aksept for gatekunst :+1:t2:

2 Likes

Jeg tror ikke gatekunst er ut, men tror det heller mer for at markedet er veldig mettet for en del av det. Ikke alle samler i mapper, og veggplassen begynner å bli begrenset for flere av oss. Tidligere kjøpte jeg alt jeg kom over - mest fordi alle andre sa det var “kult”. Nå har det blitt mer sånn at jeg tenker over om jeg virkelig har lyst på det, om jeg orker å betale 3-4’ for innramming, og er det egentlig bedre enn mye av det jeg allerede har?

Samtidig har flere kunstnere begynt å “ta betalt” for det de driver med, og for at man fremdeles skal “tjene” penger er mange av prisene i andrehåndsmarkedet helt hinsides. Dette gjelder ikke bare flipperne, men og ting som har vært lagret i mapper. Selgeren syns sikkert satt pris er verdt det, men ikke alle kan ta seg råd til å bli med på karusellen når prisen blir tre-fire ganger i løpet av bare noen måneder.

1 Like

Alt selges til riktig pris. Brannfakkelen er at prisene enkelte vil ha for bildene sine er latterlig. Ingen får solgt Pøbels Anna for 8000 kr. Men for 4000 kr blir du kvitt den.

5 Likes

Dette med prisjustering og mer spissede samlinger blir kanskje en litt for enkel forklaring.
At de av dere som har holdt på i mange år er ferdig med å kjøpe all slags ræl, og heller tenker på hva dere faktisk vil ha på veggen, er jo helt naturlig.
Men det burde jo komme nye fjes til, like hyppig som for fem-seks år siden.
Det burde jo bli utsolgt på ti sek hos Graffiti Prints hver eneste gang de slipper noe.
Ikke at de mest aktive medlemmene her, eller hos de andre forumene snapper det opp, men de nye.
Dersom det IKKE kommer like mange nye samlere, er jeg jo inne på noe.
Samtidig velger de som fortsatt følger med å kvitte seg med alt de har liggende under sengen, UTEN å kjøpe så mye nytt.
I tillegg forsvinner det mange samlere hver eneste måned.
Det er det som er mitt poeng, ikke prisbildet. (Selv om prisene vi oppnådde for to år siden også burde være mulig i dag, dersom nye samlere poppet opp)
Som jeg var inne på, så kjenner jeg personlig minst 10 samlere (inkludert meg selv) som rett og slett ikke følger med lenger, og heller prøver å tømme skuffer og skap for gamle synder.

Varselstegn, spør dere meg

Selv har jeg vandret videre til klokker. Det synes jeg er gøy om dagen.
Prøver å følge med her innimellom, men kjenner ikke lenger verdien av mine egne bilder.

1 Like

Det er sikkert lurt å rydde litt i begrepene igjen. Gatekunst har aldri vært mer populært enn det er nå og de store gatekunstnerne blir bare dyrere og dyrere.

Det er de mindre kjente og de som aldri kommer til å bli store som går på en smell. Selv har jeg solgt unna alle mine slike verk, unntatt ett!

3 Likes

Det går ikke an å skrive “Selv har jeg solgt unna alle mine slike verk, unntatt ett!” uten å legge ved et bilde.

Vi venter …

4 Likes

Når jeg leser det om igjen ser jeg jo at du har helt rett (selv om jeg foretrekker å ikke legge ut bilder) :slight_smile:

24 Likes

I hellane! Den der er lekker.
Og skulle markedet og interessen forsvinne helt, har du jo mye god papp i den rammen som du kan bruke ved flytting for eksempel

8 Likes

Jeg håper du tar feil. Selv om markedet ikke er like hett som for et år eller to siden - og kanskje heller ikke blir like hett for enkelte kunstnere - så håper jeg ikke tilsiget av nye “samlere” stopper opp, og jeg tror heller ikke at det er tilfellet.

Trender kommer og trender går - selv har jeg for eksempel aldri sett storheten i artister som Invader eller Stik som for øyeblikket omsettes for enorme summer sammenliknet med for noen få år siden, men det er min egen subjektive mening.

Jeg håper ikke at folk slutter å kjøpe MW/SC/MG/Dolk/Pøbel/PW etc bare fordi de ser at de ikke kan doble eller triple verdien på et år eller to. Personlig synes jeg at det er (alt for)stor vekt på disse kunstnerne her inne og at det til tider kan bli litt overload - og som @thopet skriver at det kanskje ikke er så dritfett med en samling som tilsynelatende er kliss lik alt det de andre har?

For min del kjenner jeg at jeg ikke lenger “jager” nye print like hyppig som før og kanskje fokuserer jeg mer på litt andre kunstnere og andre formater enn print, men allikevel synes jeg fortsatt Kunstveggen besitter ekstremt mye kunnskap - mye bra folk her inne - og jeg håper tilsiget fortsetter eller tar seg opp :grinning:

PS: Ja jeg har kjøpt flere MW (både dyrt og billig) og de henger flott på veggen :metal:

1 Like

Jeg hadde en del dolk ,dotdotdot og mw. Jeg gikk lei- har solgt unna det meste.Kommer ikke til å kjøpe noen nye dolk om det så blir kastet etter meg…

2 Likes

Spennende diskusjon, vil ikke si du er på jordet, men vil si du er noe unyansert.

Jeg opplever at interessen fortsatt er stor, men det handler om prisforventning. Markedet er blitt “proffere” og mer kresent, og folk kjøper ikke lenger alt mulig, men ønsker kvalitetsprints.

Ekstremt mye på Finn ligger fortsatt ute til fantasipriser, hvis folk priser verkene mer moderat og riktig, så blir det solgt på dagen…

Jeg tror også markedet har utviklet seg videre, folk ønsker ikke lenger kun å kjøpe Dolk og Sandra, men har videreutviklet smaken og kjøper nå kanskje mer Banksy, Invader, Warhol, Haring, Mehdi, Conor etc. Folk selger kanskje 5 prints for å kjøpe seg ett dyrere kvalitetsverk eller en original.

Ingenting vokser evig til himmelen i rakettfart, ting går i bølger. Undertegnede har også fått et bredere smak de seneste årene, noe som har resultert i at jeg har kjøpt verk av nye kunstnere som jeg synes er spennende, og ikke kun det som alle andre kjøper…

2 Likes

Jeg merker selv at jeg er enig i en del av de øvrige posterene her. Det er mindre plass på veggen, jeg ønsker ikke enda en Chevrier opp da jeg har 2 orignaler trykk på veggen. En orginal dolk hadde vært fint, men jeg vil heller ikke bruke penger på et lerret jeg vet sannsynligvis vil gå ned en del i verdi innen kort tid. Chinook har mer eller mindre blitt en del av innredningen og jeg tenker ikke engang at den er der når jeg går forbi. Blue Angel og Vandal er forvist til airbnbleiligheten. Hjemme er jeg mer ute etter noe som får meg enten til å bli glad eller som gir meg det lille sekundet med ettertanke når jeg ser bort på det. Derfor ligger chief enda i mappen…

Ikke er det vits i å spare på ting i mapper heller for det var aldri meningen at det skulle være investeringer, det er bare ting som aldri kom opp på veggen eller det er tomt for plass.

Da må det til at nye ting er ting som må erstatte det som er der være en klar oppgradering. I fht det at det ikke kommer nye samlere til tror jeg er en blanding av priser og kvalitet. Personlig mening: MW har levert bedre etter hvert og derfor fått økt etterspørsel som følge av dette. Chevrier har gått andre veien i stor grad, samtidig som priser har gått opp. Da stopper det fort opp. Enkelte trykk hos Dolk holder seg enda, men andre er på vei ned. Det er fordi priser har vært presset så lenge og nå forventes det at priser skal gå ned fordi han ikke er like relevant. Det virker da som om det har vært kunstig inflasjon av hans priser og det tror jeg skjer andre steder også. En korreksjon på priser gjør at de fort kan bli relevant igjen.

1 Like

Brannfakkel- eskalering:
Kunstveggen og medlemmene her inne er en av årsakene til at gatekunsten i Norge ikke har den samme status og prisutvikling som tidligere!

Dette er selvfølgelig en «harsh statement» som de sier litt lenger vest i havet, men jeg mener at dette heller ikke bør undervurderes som et moment i det store bildet. Det har vært mange gode refleksjoner av veggens medlemmer rundt manglende prisutvikling, prisfall, minkende interesse osv. Ingen av disse innspillene kan ignoreres, da de fleste har mange gode poenger.

Men, hvor mange medlemmer er det nå på Kunstveggen, noen hundrede? Det er vel en fair statement at disse danner kjernen i det norske samlermiljøet? Mine observasjoner etter å ha vært et relativt passivt medlem et lite år, er at det er mange bedrevitere her inne, og disse roper som oftest høyest i de fleste trådene. Dette gjelder både i salgstråder, new release tråder og prissjekk tråder. Det virker å være en slags agenda for mange å snakke ned en del norske artister (DDD, Dolk, Pøbel, Joy, MW osv). Det virker til og med å være viktig for enkelte her å fortelle andre medlemmer at Dolk ikke er hot lenger, at Pøbel sin siste release (Anna) holder lavt nivå, Joy er kult, men tross alt bare en lokal artist for Bergensere osv.

Min mening (og jeg er sikker på å ha mange meningsfeller) er at norske gatekunstnere holder et meget høyt nivå, samt at de er flinke til å sette lokale, nasjonale så vel som internasjonale debatter på agendaen. At den nye vinen av Kunstveggen’s medlemmer snakker ned priser og norske releaser til fordel for å være med på «hottere» internasjonale artister sine releaser er synd- og en viktig årsak til interesse- og prisfallet på norske artister.

Et annet viktig moment er at såkalte flippere blir hetset, finn annonser hånlig gjøres dersom prisen er satt for høyt, og medlemmene her inne nærmest forventer å få kjøpe verk til kostpris. Er det rart interesse og priser for norsk gatekunst holdes i sjakk?

Mitt tips er: Få de norske verkene inn i rammer og opp på veggen. Har du for liten veggplass, så heng det på kontoret, på hytten eller lån det bort til svigers, venner eller naboer! Om motivet ikke er blant dine favoritter, så er det trolig fetere og gir en betraktelig heving i forhold til det svigers eller bestemor har på veggen i dag😉 Kanskje dette vil gi den norske gatekunsten en ny oppsving og et enda bredere publikum?

20 Likes

Hvem som har vært her lenge eller kort tid spiller ingen rolle, meninger er meninger og argumenter er gode eller dårlige.

Min mening er at du har totalt misforstått en del ting som har med kunst å gjøre.

  1. Hvis du er så glad i den norske gatekunsten så bør jo du være glad for lave priser slik at du kan kjøpe mer.
  2. Det at noen her inne mener noen om prisnivået er helt legetimt, skal du drive sensur på meninger for å holde prisnivået oppe?
  3. Nivået til mange av de norske gatekunstnerne er helt i toppklasse. Det har dessverre ingenting med kunst å gjøre, bare teknikk.
  4. Flipping er lavmål fordi det handler om raske penger, igjen, ikke kunsten i seg selv.

Det kommer sikkert mer…:slight_smile:

7 Likes

My point exactly!