Brannfakkel - streetart

Da slår jeg et slag igjen for Shrigley som jeg samler på. Ble ikke så godt tatt imot her sist, men det er fair :smiley: men fikk flere henvendelser på pm som var nygjerrig på dette.

7 Likes

Og jeg slår et slag for Benjamin Bergman som henger på min vegg. Mulig det egentlig hører hjemme i en annen kategori - jeg la det ut på din kunstvegg for noen uker siden.

13 Likes

Det var meg! :smile: Det er en etsning av David Hockney, fra 1975 :slight_smile:
Jeg har forøvrig ikke noe streetart på veggene mine men mye annet fint. Planer om å legge ut litt bilder etterhvert.
Synes forøvrig det er gøy å følge med her inne og selv om det er mest streetart det går i så tror jeg ikke folk er redde for å legge ut noe annet, vi må bare få somlet oss til det tenker jeg :smirk:

Trådene som ikke handler om street art dør fort ut, ingen interesse.

@Bakart brosteinen var min og er av den svenske kunstneren Klara Liden. Hun er en av de jeg mener flere her inne burde sjekke ut. Mye av hennes inspirasjon kommer fra gaten og den estetikken du finner utendørs i bymiljø.

Jeg startet selv med gatekunst og har lært utrolig mye av kunsten og miljøet rundt. Slik jeg ser det er det 2 ting som gjør streetart til et egnet sted å starte.

  1. Motivene er lette å skjønne. Vi har fått litt for lite kulturutdanning i Norge så vi forventer at ting skal bety noe, ha et tydelig budskap osv… Her treffer streetarten rett i hjerterota. Jeg kjenner godt igjen følelsen da jeg “skjønte” et motiv, men etterhvert er det kanskje ikke like interessant.

  2. Det er en veldig liten verden, så det er ganske enkelt å få oversikt over ALLE kunstnerne. Hvor mange kunstnere trenger man å kunne for å ha god kontroll på det som skjer? 50, 100? Jeg var i Berlin forrige helg og da ble det stilt ut sikkert mer enn 200 samtidskunstnere man burde kunne for å ha oversikt over det som skjedde i den byen den helgen. Når du begynner å bevege deg inn på samtidskunsten er verden plutselig så enormt mye større.

6 Likes

@Gard Helt enig. Og for meg har det vært samme greie. Mtp at jeg har kompiser som er kunstnere, familie som er kunstnere (lærer på kunsthøgskolen i Bergen) og har selv jobbet med kunstnere. Dette var ikke nok for at jeg skulle utvikle noe interesse for kunst. Ikke før jeg fikk opp øynene for streetart.

Og nå har interessen for kunst beveget seg utover streetart. For to uker siden besøkte jeg tre kunstmuseum på ferie. Bl.a. Picasso. Hadde aldri skjedd for 3 år siden.Så for min del har streetart vært en døråpner.

Vi får se hvordan ting utvikler seg. Jeg har beveget meg rundt i bybildet i Bergen de siste dagene. Morsomt å se hvor mye streetart man finner her. Mye mer enn f.eks borte i tigerstaden. Og det er nesten ikke et eneste galleri her borte som ikke har noe streetart til salgs i vinduet. Fiskeren er i hvert fall ikke vanskelig å få fatt i her… :slight_smile: Han var å se flere steder.

2 Likes

Street art kan absolutt være kult, men for min del mister det edgen når man tar det bort fra gata og inn i gallerier og opp på stuevegger. Det er ikke der det er ment for å være. Det jeg syns er mer interessant da er hvordan kunstnere som har startet med street art kan bevege seg videre, som for eksempel Dolk har gjort. Han beholder det urbane uttrykket, men kunsten har så mye mer i seg, med referanser til blant annet Rothko og Stella. Det skulle jeg gjerne sett mer av.

Det er jo ganske vanlig at “unge” kunstnere har det urbane som utgangspunkt i det de lager, for eksempel Gardar Eide Einarsson og Øystein Dahlstrøm i Norge. Forskjellen mellom disse og gatekunstnere er at de lager kunst som er mer enn et kult blikkfang. Det har noe mer ved seg.

Mine tanker til trådstarter:
Jeg tror ikke interessen for Street/Urban art er dalende. Heller tvert i mot, den er økende for det er dette som treffer de unge nye kjøperne.
Prisene derimot, tror jeg er dalende. Dette fordi det er så mye og velge mellom. Stor produksjon, og mange versjoner av samme trykk. På finn.no, ebay og andre fora er det kjøpers marked slik jeg ser det.

3 Likes

I denne tråden er det mye rart. Jeg har flere ganger vurdert å svare på tråder som dette, men dropper det fordi de er nærmere trolling enn fornuft. Jeg skal ikke si at jeg har rett om så mye, så sikkert bedre å holde kjeft. MEN:

A) Trådstarter sitt spørsmål: Street art er ikke fallende i interesse. Volum og marked øker. Det skal ikke voldsomt til av markedsundersøkelse til å bekrefte det. Kunstveggen, Finn og eBay er tvilsomt riktig sted for markedsundersøkelsen. Du spør ikke i kirken om Gud er populær. Ville heller vurdert hvor kunsten er synlig og i hvilke utsalgssteder den er tilgjengelig. Punktum.

B) Det er hensiktsmessig å skille popart og street art.

C) At enkelte forummedlemmer kontinuerlig nagger om at det ikke produseres noe nytt innen street art er mer deres uvitenhet enn fakta.

D) Mengden produksjon fra en artist innen kortere perioder (mindre enn fem år) har lite å si i historisk perspektiv.

E) I kategorien street art ville jeg hatt et forhold til skillene mellom produksjon i åpent rom, på bestilling, på lerret og trykk

F) Omsetning av kunst til større samlere, bedrifter og organisasjoner foregår i all hovedsak på markedsplasser som ikke omtales i tråden. Hvem driver prisene?

Så mine fem cent…priser på kunst med noen unntak er volatile. Det at prisen synker på et tidspunkt er ikke ensbetydende med at populariteten synker eller at verdien ikke senere vil stige. Mye av dagens Street art er fra ståstedet kvalitet og uttrykk både bedre og mer uttrykksfulle enn de første banebrytende. Personlig mener jeg eksempelvis AFK overgår Dolk i kvalitet og uttrykk. Men døråpnerne vil nok leve lengre. Altså mener jeg Banksy (HERO!) er konge :wink:

Street art (og forsåvidt popart) har mange undersjangere. Det er enorm forskjell på Banksy og Roamcouch (det er også stor forskjell på Warhol og Chevrier).

Disclaimer: jeg kjøper ikke kunst for profitt, men for å putte på egne vegger.

15 Likes

Dette er en diskusjonstråd, det er kjempefint at du mener noe! Men å kalle de som ikke er enig med deg for troll er kanskje å gå litt langt?

A) Disse salgsstedende sier bare noe om tilbud og masseproduksjon. Prøv å skaffe deg et kunstverk fra en kunstner der det virkelig er etterspørsel… usynlig kunst er ofte den mest kostbare. Folk betaler mer for ting de ikke kan få.

B) Jeg tror det er mye viktigere å skille på kvalitet enn på sjanger.

C) Nå skal ikke jeg snakke for de andre, men med nytt mener jeg ikke nye trykk, men noe ordentlig nytt og annerledes. Se punkt A) om masseproduksjon.

D) Mange kunstnere har brukt mindre tid enn 5 år på å ruinere sitt eget marked. Dessuten er det ofte slike korte perioder som definerer en hel kunstners identitet. Tenk bare Picassos blå periode og kubismen - begge ca. 4 år.

E) Ja, det er fint, men dette var aldri intensjonen til streetart, men det er klart det blir sånn når pengene sitter løst.

F) Dette har vært diskutert før og det er i all hovedsak de store auksjonshusene som prissetter annenhåndsmarkedet. Den viktigste handelen med kunst skjer mellom samlere og gallerier.

Det siste poenget ditt er veldig viktig for det er også der vi er mest uenig. At noe er bedre i kvalitet og uttrykk betyr ingenting. Ta et 70 talls rockeband. Det finnes sikkert band idag med bedre utrykk og kvalitet, men det er ikke originalen, det er ikke banebrytende, det er bare mer av det samme.

7 Likes

Denne tråden har utviklet seg konstruktivt, respektfull og kanskje til og med bidratt til at opptil flere forumitter får sett noe ny samtidskunst, veldig bra!!
I tidligere tråder her over samme tema har ikke nødvendigvis argumentasjonen til alle vært like inkluderende, men snarere hatt en ovenifra og ned holdning til gatekunst. Personlig har jeg som @eriklokken flere ganger vurdert å svare i denne tråden, men latt være nettopp for ikke å få “kunstpolititet” (annet ord enn trolling, hei forresten @gard) på nakken. Enig i at dette er et diskusjonsforum og at folk må få lov til å være uenige, så trolling er nok i overkant hardt begrep, men når adminer&gallerister som tidligere, inntil relativt nylig, pushet gatekunst med til dels vel så lite substans som man nå liker å hive kitsjbegrepet etter, blir i hvert fall jeg litt provosert. Det er flott og fint at man utvikler smaken sin, men når man løper rundt med mange hatter og møter seg selv i døra stadig vekk bør man være litt forsiktig med hva og hvordan man sier ting. Mener jeg.
Jeg gjentar igjen at dette ikke har vært noe issue i denne tråden.

Apropos Samitidskunst vs Street Art. Det er vel slik at de aller fleste samtidskunstnere også ender opp som ukjente for ettertiden og mer eller mindre “verdiløse” i monetær betydning, så sånn sett er det vel bare å bla opp for kanonene samme hvilke sjanger man kjøper i. Det andre vil mest sannsynlig ha liten eller ingen verdi innen barnebarna tar over.

Angående boble innenfor street art. Sure, meget mulig. Også meget mulig at både MW og SC har pumpet ut trykk i et tempo som gjør at markedet til slutt mettes. Virker fornuftig at det kanskje har skjedd eller kommer til å skje. På den annen side så må vel det norske markedet beskrives som tidlige innovatører på både MW og SC. Hvis de fortsetter å bli mer populære i andre deler av verden, så kan naturligvis prisene fortsette å gå. Men, det er vel i rettferdighetens navn like stor fare for at etterspørselen etter kunsten deres ikke går opp, de fleste “innovasjoner” dør jo tross alt ut uten å oppleve verdensherredømme først, og at det derfor blir press på prisene, spesielt hvis de fortsetter å pumpe ut trykk som på utsiden fremstår nesten identiske i samme tempo.
Dette vil naturligvis tiden vise.
Jeg tror vi alle uansett kan være enige om at hvis man baserer seg på graffitiprints så får man en veldig smal samlig med høy monetær risiko .

Mer apropos på prising: Jeg tror jeg lærte på ukulturhøyborgen NHH at Bull- og bear markeder i snitt er på 7 år. Denne oppgangssyklusen vi er i nå er vel på 9 år og markedet er opp 3-400%? (noe sånt, følger ikke egentlig med) Videre følger det vel fra økonomisk teori at kunst har høy priselastisitet, så hvis markedet kræsjer (overdue), så er det vel en viss fare for at monetær verdi av samlingen til mange her inne får seg en skikkelig knekk som får eventuelle prisjusteringer siste år til å framstå som peanøtter. Dette leder tilbake til det gode gamle ordtaket om at man ikke bør investere mer enn man har råd til å tape.

Har også en formening at andre band enn Velvet Underground blir stående igjen i rockehistorien,
selv om det meste kan virke å være inspirert av Velvet Underground. Synes det blir litt for enkelt å si at tusenvis av band er bare mer av det samme. Samme sjanger, sure… rock, men innefor sjangeren er spennvidden enorm, og mange nyere musikere og band vil bli husket. Jeg vil påstå at det så ut litt som om rocken skulle dø (80 tallet var forferdelig med noen unntak), men plutselig kom det flere kvalitetsalbum i løpet av et år på tidlig 90-tall og rocken gjenoppsto fra sin sikre puddelrockdød.
De var kanskje ikke like banebrytende som Velvet Underground, men de hadde fordelen av å bruke 30 års utvikling av sjangeren til å lage musikk jeg i alle fall ikke hadde hørt før, til tross for at jeg allerede digget Velvet.
Jeg mistenker at Street art (som rock) er en megatrend som er her for å bli (til intelligensiaens store fortvilelse) og at adskillig flere enn Banksy og Blek le Rat vil bli husket for ettertiden.
Igjen, dette vil vel tiden vise.

11 Likes

Veldig bra skrevet, jeg er med deg helt til det siste avsnittet.

Jeg tror kunst har en helt annet krav til fornyelse, nyskaping og forandring enn musikk. Alle kan høre på musikk, gjerne nytt hver dag, men kunstmarkedet er ikke stort nok til å svelge unna all produksjonen, derfor går så mange til grunne. Derfor er denne bølgen nå selvdestruktiv.

1 Like

Som trådstarter er jeg faktisk glad for at denne tråden har vært såpass sivilisert som den har vært. Jeg fryktet nesten det motsatte når jeg startet hele tråden der jeg satt utolmodig å ventet på OSL for å komme meg til Trøndelag. Videre synes jeg det har kommet frem flere positive ting som et resultat av tråden. Som f.eks @Gard sin tråd “Hvordan bli kjent med samtidskunsten?”:

Jeg håper kunstveggen kan være et sted hvor en finner hjelp og gode råd. Hvor vi gjør hverandre bedre i kunst-verden. For selv om den med tid kan være håndterbar så er det for mange fortsatt mye å lære. Joda. Vi er brukere med ulike roller. Noen med blandet rolle og forskjellig agenda. Men i bunn og grunn bør dette kunne være et sivilisert community hvor en finner gode råd og hjelp. Og synes jo folk tok oppfordringen min til stor grad når jeg skrev “keep it civil”.

For ordens skyld vil jeg jo også presisere at jeg kommer ikke med en påstand om at streetart interessen har gått ned. Det er mer et spørsmål om dere sitter med samme oppfatning. For gjennom den tiden jeg har vært aktiv på kunstveggen så virker det nå til at det er mer til salgs enn tidligere. Og at noen priser er lavere enn hva det var før. Kan være mange årsaker til dette altså. Ikke minst. Min oppfatning kan jo være fullstendig skivebom. :slight_smile:

2 Likes

Hiver meg på og applauderer denne tråden. Den er både interessant og lærerik, og på et saklig nivå. Fantastisk at det er såpass mange flotte innlegg her fra så mange reflekterte og kunnskapsrike folk. Folkens, dette er flott og herlig lesning. Lenge leve kunsten, debatten og sist men ikke minst kunstveggen.no. :slight_smile:

2 Likes

Helt enig - denne tråden leverer. Det samme gjelder den samtidskunst-tråden. Jeg frekventerer en del på UAA, og må faktisk si at jeg lærer mer her inne enn der…

2 Likes

Det kan være vi har forskjellig oppfatning av betydning av trolling. Og det var ikke myntet på de som er uenige med meg, men på de som først og fremst kommer med provoserende og lite konstruktive utsagn.

B) Jeg kan være enig at det kanskje er å foretrekke å skille på kvalitet enn sjanger, men tittelen på tråden var myntet på en sjanger. Og Streetart, urbanart, popart whatever har masse undersjangere også. En del av dette sklir jo også mellom hverandre og omfattes også av samtidskunst…

C) Jeg er også enig med deg om forståelsen av nytt. Men jeg er uenig i at det ikke skapes nytt og nye uttrykk i sjangeren streetart. Jeg har personlig fulgt Streetart og Graffiti i ~25 år og har noen tusen fotografier fra sjangrene fra verden rundt. Det dukker stadig opp nye artister og måter å presentere budskap på. Jeg synes AFK har en annen dimensjon enn mange andre i kunsten sin. Hvis vi skal se utenfor det som er på vegger i Norge, så synes jeg Isaac Cordal, BordaloII og cmp one er artister som bringer nye dimensjoner. Eller Morten Andresen som uten tvil kan linkes til Streetart, men da typisk faller innunder samtidskunst :wink:

d) Mitt poeng var mer at eksempler som SC og MW har produsert en del, men ikke ekstremt mye. Deres varemerker har ikke eksistert så lenge.

e) skjønner ikke hva du mener…jeg bare poengterte at en del av disse kunstnerne benytter forskjellige medier for kunsten sin og noe som oppleves “kult/bra/drålig/kjipt osv.” et sted er ikke det nøvendigvis et annet sted. Å snakke om “intensjonen” til en stilretning er fra mitt perspektiv lite hensiktsmessig. Du kan snakke om intensjonen til en kunstner for et spesifikt verk. Hvorfor skal streetart begrensen til gatene? Det har blitt produsert kunst på canvas og trykk i denne sjangeren siden lenge før banksy kom på denne banen.

@Gammel_Erik: Det siste utsagnet ditt får folk tenke på selv. Min mening er her mer sammenfallende med @anon65466823 . Utsagnet ditt blir så generaliserende at det mer ell mindre slår bena under all moderne kunst.

1 Like

En interessant tråd dette.

Har det blitt slik at “nye” lokale artister har tar over for de etablerte, eller at folk ønsker og bytte ut det som henger på veggen med nye ting?

Har sett hvit Vandal innrammet til 10k, og det står nå en på finn til 11k.
Ser nyere trykk av lokale kunstnere ligge til 10-13k. på Finn nå

Eksempler på trykk av lokale kunstnere:
finn kode:
127041737
126272082
126355796

(ligger ikke ut direkte link tilfelle eier av annonser er medlemmer av KV)

Er Dolk blitt litt “allemannseie”, siden prisen synes og synke litt?

1 Like

Tror det stemmer at prisen på Dolk synker noe (veldig sakte dog). Kanskje foruten om hans mest populære trykk. Samtidig synes jeg prisen på de AFK og Joy trykkene du ‘linker’ til er godt overpriset. Forstå meg rett - AFK har mye bra, men prisen her er f.eks langt over det en AFK original gikk for her på forumet for bare noen dager siden.

1 Like

Kjøpte min hvite vandal for litt over ett år siden. Da gikk den for 8k på auksjon. Så prisen ser ut til å øke.

Et interessant fenomen er at mange av JOY og AFKs tidligere trykk er vanskelig å få tak i rett og slett fordi flipperne ikke har oppdaget dem enda. Det presser prisene opp på noen av bildene. På den andre siden så ble mange av de siste Dolk motivene kjøpt av flippere som gjør at tilbudet er mye størret på 2. håndsmarkedet.

Lesers forbehold:

  • Gategalleriet formidler trykk på vegne av JOY og AFK, samt trader i Dolk-markedet
5 Likes