Brannfakkel - streetart

Her en artikkel skrevet på Kunstveggen i 2016

2 Likes

Spot on Gard!
Det mange her inne og på Finn.no ikke forstår er at kunst er så mye mer enn MW og SC. Kunst med betydning og dybde finnes.
Ikke bare fancy «plakater» som spriter opp en ellers kjedelig hvit norsk husvegg.

Det er veldig mange som har en kompis/nabo som har litt streetart og dermed også har kjøpt litt. Kompisen/naboen har fortalt at han/hun har tjent xxxx kroner på å kjøpe og at det er penger i å flippe slikt. Så begynner det å bli for mange slike delfiner og boblen sprekker. Sier ikke at den har sprukket nå, men om SC/MW fortsetter å pushe like mange verk i året, så vokser denne ballongen like fort som den på huskestue på tv2.

7 Likes

Veldig enig i dette! Og det har forunderet meg at Kunstveggen, som skal jeg trodde skulle være et kunstforum, nesten utelukkende dreier seg om street art.

Det er helt åpenbart at interessen for street art er stor her inne, men er ikke street art-folket interessert i andre typer samtidskunst?

4 Likes

Det var vel streetart som åpnet dørene til kunst for min del

1 Like

Tror mange her inne liker mye forskjellig og ønsker seg mer av alt som generelt har med kunst å gjøre. For min del samtidskunst. Men for å få til et forum må det lages tråder, legges ut bilder, lage linker osv…

3 Likes

Problemet her inne er at de fleste av oss tror vi har peiling på kunst, men sannheten er jo en helt annen. Når Martin Whatson kommer med et nytt bilde er folk helt i himmelen og deler ut likes, komplimenter og gratulasjoner. Legger man ut bilder av noe annet enn “de vanlige”, gud forby, så er man heldig om man får et par-tre likes. Får man en kommentar er det ellevilt. Jeg har i alle fall ikke peiling på kunst, men skulle veldig gjerne sett flere poster med både streetart og annen kunst. Selv tror jeg streetart kan leve i beste velgående i mange, mange år til, men den må fornyes. Det samme må det som det blir trykk av.

14 Likes

Får både like og kommentar av meg for den :slight_smile: veldig enig. (Har selv kun streetart/popart på veggen). Men ønsker å utvide smaksansene.

2 Likes

Jeg har både Dolk og Pushwagner på veggen - to kunstnere som omtales mye her på kunstveggen. Men jeg har også malerier av andre kunstnere (Benjamin Bergman og Bjørn Krogstad for å nevne noen). Det er sikkert to kunstnere som er ukjent for mange. Det er forsåvidt greit nok - man kan ikke kjenne alt og alle. Men det er absolutt mulig at vi som har annen kunst enn streetart bør bli flinkere til å legge ut bilder og omtale disse på kunstveggen.

5 Likes

Ja, legg gjerne ut bilder av det andre du har også. Og det oppfordrer jeg alle til å gjøre. For en tid tilbake var det en som hadde kjøpt en brostein. Og for ikke lenge siden var det en som hadde kjøpt et bilde av en fyr med ståpi** (mulig det var noe homoerotisk). Jeg skjønner det ikke, og kunne aldri kjøpt noe sånt selv, men jeg synes det er artig og fascinerende å se hva andre bruker pengene sine på, og gjør at jeg føler meg litt mer bevandret enn disse som kun bryr seg om å hjelpe hverandre med å kjøpe det siste Chevrier-bildet (som ofte havner på finn bare dager etter at de har feiret her inne at de fikk tak i bildet!). Og ja … jeg setter ting litt på spissen for å markere poengene mine. :slight_smile:

3 Likes

Da slår jeg et slag igjen for Shrigley som jeg samler på. Ble ikke så godt tatt imot her sist, men det er fair :smiley: men fikk flere henvendelser på pm som var nygjerrig på dette.

7 Likes

Og jeg slår et slag for Benjamin Bergman som henger på min vegg. Mulig det egentlig hører hjemme i en annen kategori - jeg la det ut på din kunstvegg for noen uker siden.

13 Likes

Det var meg! :smile: Det er en etsning av David Hockney, fra 1975 :slight_smile:
Jeg har forøvrig ikke noe streetart på veggene mine men mye annet fint. Planer om å legge ut litt bilder etterhvert.
Synes forøvrig det er gøy å følge med her inne og selv om det er mest streetart det går i så tror jeg ikke folk er redde for å legge ut noe annet, vi må bare få somlet oss til det tenker jeg :smirk:

Trådene som ikke handler om street art dør fort ut, ingen interesse.

@Bakart brosteinen var min og er av den svenske kunstneren Klara Liden. Hun er en av de jeg mener flere her inne burde sjekke ut. Mye av hennes inspirasjon kommer fra gaten og den estetikken du finner utendørs i bymiljø.

Jeg startet selv med gatekunst og har lært utrolig mye av kunsten og miljøet rundt. Slik jeg ser det er det 2 ting som gjør streetart til et egnet sted å starte.

  1. Motivene er lette å skjønne. Vi har fått litt for lite kulturutdanning i Norge så vi forventer at ting skal bety noe, ha et tydelig budskap osv… Her treffer streetarten rett i hjerterota. Jeg kjenner godt igjen følelsen da jeg “skjønte” et motiv, men etterhvert er det kanskje ikke like interessant.

  2. Det er en veldig liten verden, så det er ganske enkelt å få oversikt over ALLE kunstnerne. Hvor mange kunstnere trenger man å kunne for å ha god kontroll på det som skjer? 50, 100? Jeg var i Berlin forrige helg og da ble det stilt ut sikkert mer enn 200 samtidskunstnere man burde kunne for å ha oversikt over det som skjedde i den byen den helgen. Når du begynner å bevege deg inn på samtidskunsten er verden plutselig så enormt mye større.

6 Likes

@Gard Helt enig. Og for meg har det vært samme greie. Mtp at jeg har kompiser som er kunstnere, familie som er kunstnere (lærer på kunsthøgskolen i Bergen) og har selv jobbet med kunstnere. Dette var ikke nok for at jeg skulle utvikle noe interesse for kunst. Ikke før jeg fikk opp øynene for streetart.

Og nå har interessen for kunst beveget seg utover streetart. For to uker siden besøkte jeg tre kunstmuseum på ferie. Bl.a. Picasso. Hadde aldri skjedd for 3 år siden.Så for min del har streetart vært en døråpner.

Vi får se hvordan ting utvikler seg. Jeg har beveget meg rundt i bybildet i Bergen de siste dagene. Morsomt å se hvor mye streetart man finner her. Mye mer enn f.eks borte i tigerstaden. Og det er nesten ikke et eneste galleri her borte som ikke har noe streetart til salgs i vinduet. Fiskeren er i hvert fall ikke vanskelig å få fatt i her… :slight_smile: Han var å se flere steder.

2 Likes

Street art kan absolutt være kult, men for min del mister det edgen når man tar det bort fra gata og inn i gallerier og opp på stuevegger. Det er ikke der det er ment for å være. Det jeg syns er mer interessant da er hvordan kunstnere som har startet med street art kan bevege seg videre, som for eksempel Dolk har gjort. Han beholder det urbane uttrykket, men kunsten har så mye mer i seg, med referanser til blant annet Rothko og Stella. Det skulle jeg gjerne sett mer av.

Det er jo ganske vanlig at “unge” kunstnere har det urbane som utgangspunkt i det de lager, for eksempel Gardar Eide Einarsson og Øystein Dahlstrøm i Norge. Forskjellen mellom disse og gatekunstnere er at de lager kunst som er mer enn et kult blikkfang. Det har noe mer ved seg.

Mine tanker til trådstarter:
Jeg tror ikke interessen for Street/Urban art er dalende. Heller tvert i mot, den er økende for det er dette som treffer de unge nye kjøperne.
Prisene derimot, tror jeg er dalende. Dette fordi det er så mye og velge mellom. Stor produksjon, og mange versjoner av samme trykk. På finn.no, ebay og andre fora er det kjøpers marked slik jeg ser det.

3 Likes

I denne tråden er det mye rart. Jeg har flere ganger vurdert å svare på tråder som dette, men dropper det fordi de er nærmere trolling enn fornuft. Jeg skal ikke si at jeg har rett om så mye, så sikkert bedre å holde kjeft. MEN:

A) Trådstarter sitt spørsmål: Street art er ikke fallende i interesse. Volum og marked øker. Det skal ikke voldsomt til av markedsundersøkelse til å bekrefte det. Kunstveggen, Finn og eBay er tvilsomt riktig sted for markedsundersøkelsen. Du spør ikke i kirken om Gud er populær. Ville heller vurdert hvor kunsten er synlig og i hvilke utsalgssteder den er tilgjengelig. Punktum.

B) Det er hensiktsmessig å skille popart og street art.

C) At enkelte forummedlemmer kontinuerlig nagger om at det ikke produseres noe nytt innen street art er mer deres uvitenhet enn fakta.

D) Mengden produksjon fra en artist innen kortere perioder (mindre enn fem år) har lite å si i historisk perspektiv.

E) I kategorien street art ville jeg hatt et forhold til skillene mellom produksjon i åpent rom, på bestilling, på lerret og trykk

F) Omsetning av kunst til større samlere, bedrifter og organisasjoner foregår i all hovedsak på markedsplasser som ikke omtales i tråden. Hvem driver prisene?

Så mine fem cent…priser på kunst med noen unntak er volatile. Det at prisen synker på et tidspunkt er ikke ensbetydende med at populariteten synker eller at verdien ikke senere vil stige. Mye av dagens Street art er fra ståstedet kvalitet og uttrykk både bedre og mer uttrykksfulle enn de første banebrytende. Personlig mener jeg eksempelvis AFK overgår Dolk i kvalitet og uttrykk. Men døråpnerne vil nok leve lengre. Altså mener jeg Banksy (HERO!) er konge :wink:

Street art (og forsåvidt popart) har mange undersjangere. Det er enorm forskjell på Banksy og Roamcouch (det er også stor forskjell på Warhol og Chevrier).

Disclaimer: jeg kjøper ikke kunst for profitt, men for å putte på egne vegger.

15 Likes

Dette er en diskusjonstråd, det er kjempefint at du mener noe! Men å kalle de som ikke er enig med deg for troll er kanskje å gå litt langt?

A) Disse salgsstedende sier bare noe om tilbud og masseproduksjon. Prøv å skaffe deg et kunstverk fra en kunstner der det virkelig er etterspørsel… usynlig kunst er ofte den mest kostbare. Folk betaler mer for ting de ikke kan få.

B) Jeg tror det er mye viktigere å skille på kvalitet enn på sjanger.

C) Nå skal ikke jeg snakke for de andre, men med nytt mener jeg ikke nye trykk, men noe ordentlig nytt og annerledes. Se punkt A) om masseproduksjon.

D) Mange kunstnere har brukt mindre tid enn 5 år på å ruinere sitt eget marked. Dessuten er det ofte slike korte perioder som definerer en hel kunstners identitet. Tenk bare Picassos blå periode og kubismen - begge ca. 4 år.

E) Ja, det er fint, men dette var aldri intensjonen til streetart, men det er klart det blir sånn når pengene sitter løst.

F) Dette har vært diskutert før og det er i all hovedsak de store auksjonshusene som prissetter annenhåndsmarkedet. Den viktigste handelen med kunst skjer mellom samlere og gallerier.

Det siste poenget ditt er veldig viktig for det er også der vi er mest uenig. At noe er bedre i kvalitet og uttrykk betyr ingenting. Ta et 70 talls rockeband. Det finnes sikkert band idag med bedre utrykk og kvalitet, men det er ikke originalen, det er ikke banebrytende, det er bare mer av det samme.

7 Likes

Denne tråden har utviklet seg konstruktivt, respektfull og kanskje til og med bidratt til at opptil flere forumitter får sett noe ny samtidskunst, veldig bra!!
I tidligere tråder her over samme tema har ikke nødvendigvis argumentasjonen til alle vært like inkluderende, men snarere hatt en ovenifra og ned holdning til gatekunst. Personlig har jeg som @eriklokken flere ganger vurdert å svare i denne tråden, men latt være nettopp for ikke å få “kunstpolititet” (annet ord enn trolling, hei forresten @gard) på nakken. Enig i at dette er et diskusjonsforum og at folk må få lov til å være uenige, så trolling er nok i overkant hardt begrep, men når adminer&gallerister som tidligere, inntil relativt nylig, pushet gatekunst med til dels vel så lite substans som man nå liker å hive kitsjbegrepet etter, blir i hvert fall jeg litt provosert. Det er flott og fint at man utvikler smaken sin, men når man løper rundt med mange hatter og møter seg selv i døra stadig vekk bør man være litt forsiktig med hva og hvordan man sier ting. Mener jeg.
Jeg gjentar igjen at dette ikke har vært noe issue i denne tråden.

Apropos Samitidskunst vs Street Art. Det er vel slik at de aller fleste samtidskunstnere også ender opp som ukjente for ettertiden og mer eller mindre “verdiløse” i monetær betydning, så sånn sett er det vel bare å bla opp for kanonene samme hvilke sjanger man kjøper i. Det andre vil mest sannsynlig ha liten eller ingen verdi innen barnebarna tar over.

Angående boble innenfor street art. Sure, meget mulig. Også meget mulig at både MW og SC har pumpet ut trykk i et tempo som gjør at markedet til slutt mettes. Virker fornuftig at det kanskje har skjedd eller kommer til å skje. På den annen side så må vel det norske markedet beskrives som tidlige innovatører på både MW og SC. Hvis de fortsetter å bli mer populære i andre deler av verden, så kan naturligvis prisene fortsette å gå. Men, det er vel i rettferdighetens navn like stor fare for at etterspørselen etter kunsten deres ikke går opp, de fleste “innovasjoner” dør jo tross alt ut uten å oppleve verdensherredømme først, og at det derfor blir press på prisene, spesielt hvis de fortsetter å pumpe ut trykk som på utsiden fremstår nesten identiske i samme tempo.
Dette vil naturligvis tiden vise.
Jeg tror vi alle uansett kan være enige om at hvis man baserer seg på graffitiprints så får man en veldig smal samlig med høy monetær risiko .

Mer apropos på prising: Jeg tror jeg lærte på ukulturhøyborgen NHH at Bull- og bear markeder i snitt er på 7 år. Denne oppgangssyklusen vi er i nå er vel på 9 år og markedet er opp 3-400%? (noe sånt, følger ikke egentlig med) Videre følger det vel fra økonomisk teori at kunst har høy priselastisitet, så hvis markedet kræsjer (overdue), så er det vel en viss fare for at monetær verdi av samlingen til mange her inne får seg en skikkelig knekk som får eventuelle prisjusteringer siste år til å framstå som peanøtter. Dette leder tilbake til det gode gamle ordtaket om at man ikke bør investere mer enn man har råd til å tape.

Har også en formening at andre band enn Velvet Underground blir stående igjen i rockehistorien,
selv om det meste kan virke å være inspirert av Velvet Underground. Synes det blir litt for enkelt å si at tusenvis av band er bare mer av det samme. Samme sjanger, sure… rock, men innefor sjangeren er spennvidden enorm, og mange nyere musikere og band vil bli husket. Jeg vil påstå at det så ut litt som om rocken skulle dø (80 tallet var forferdelig med noen unntak), men plutselig kom det flere kvalitetsalbum i løpet av et år på tidlig 90-tall og rocken gjenoppsto fra sin sikre puddelrockdød.
De var kanskje ikke like banebrytende som Velvet Underground, men de hadde fordelen av å bruke 30 års utvikling av sjangeren til å lage musikk jeg i alle fall ikke hadde hørt før, til tross for at jeg allerede digget Velvet.
Jeg mistenker at Street art (som rock) er en megatrend som er her for å bli (til intelligensiaens store fortvilelse) og at adskillig flere enn Banksy og Blek le Rat vil bli husket for ettertiden.
Igjen, dette vil vel tiden vise.

11 Likes