Brannfakkel - streetart

Veldig bra skrevet, jeg er med deg helt til det siste avsnittet.

Jeg tror kunst har en helt annet krav til fornyelse, nyskaping og forandring enn musikk. Alle kan høre på musikk, gjerne nytt hver dag, men kunstmarkedet er ikke stort nok til å svelge unna all produksjonen, derfor går så mange til grunne. Derfor er denne bølgen nå selvdestruktiv.

1 Like

Som trådstarter er jeg faktisk glad for at denne tråden har vært såpass sivilisert som den har vært. Jeg fryktet nesten det motsatte når jeg startet hele tråden der jeg satt utolmodig å ventet på OSL for å komme meg til Trøndelag. Videre synes jeg det har kommet frem flere positive ting som et resultat av tråden. Som f.eks @Gard sin tråd “Hvordan bli kjent med samtidskunsten?”:

Jeg håper kunstveggen kan være et sted hvor en finner hjelp og gode råd. Hvor vi gjør hverandre bedre i kunst-verden. For selv om den med tid kan være håndterbar så er det for mange fortsatt mye å lære. Joda. Vi er brukere med ulike roller. Noen med blandet rolle og forskjellig agenda. Men i bunn og grunn bør dette kunne være et sivilisert community hvor en finner gode råd og hjelp. Og synes jo folk tok oppfordringen min til stor grad når jeg skrev “keep it civil”.

For ordens skyld vil jeg jo også presisere at jeg kommer ikke med en påstand om at streetart interessen har gått ned. Det er mer et spørsmål om dere sitter med samme oppfatning. For gjennom den tiden jeg har vært aktiv på kunstveggen så virker det nå til at det er mer til salgs enn tidligere. Og at noen priser er lavere enn hva det var før. Kan være mange årsaker til dette altså. Ikke minst. Min oppfatning kan jo være fullstendig skivebom. :slight_smile:

2 Likes

Hiver meg på og applauderer denne tråden. Den er både interessant og lærerik, og på et saklig nivå. Fantastisk at det er såpass mange flotte innlegg her fra så mange reflekterte og kunnskapsrike folk. Folkens, dette er flott og herlig lesning. Lenge leve kunsten, debatten og sist men ikke minst kunstveggen.no. :slight_smile:

2 Likes

Helt enig - denne tråden leverer. Det samme gjelder den samtidskunst-tråden. Jeg frekventerer en del på UAA, og må faktisk si at jeg lærer mer her inne enn der…

2 Likes

Det kan være vi har forskjellig oppfatning av betydning av trolling. Og det var ikke myntet på de som er uenige med meg, men på de som først og fremst kommer med provoserende og lite konstruktive utsagn.

B) Jeg kan være enig at det kanskje er å foretrekke å skille på kvalitet enn sjanger, men tittelen på tråden var myntet på en sjanger. Og Streetart, urbanart, popart whatever har masse undersjangere også. En del av dette sklir jo også mellom hverandre og omfattes også av samtidskunst…

C) Jeg er også enig med deg om forståelsen av nytt. Men jeg er uenig i at det ikke skapes nytt og nye uttrykk i sjangeren streetart. Jeg har personlig fulgt Streetart og Graffiti i ~25 år og har noen tusen fotografier fra sjangrene fra verden rundt. Det dukker stadig opp nye artister og måter å presentere budskap på. Jeg synes AFK har en annen dimensjon enn mange andre i kunsten sin. Hvis vi skal se utenfor det som er på vegger i Norge, så synes jeg Isaac Cordal, BordaloII og cmp one er artister som bringer nye dimensjoner. Eller Morten Andresen som uten tvil kan linkes til Streetart, men da typisk faller innunder samtidskunst :wink:

d) Mitt poeng var mer at eksempler som SC og MW har produsert en del, men ikke ekstremt mye. Deres varemerker har ikke eksistert så lenge.

e) skjønner ikke hva du mener…jeg bare poengterte at en del av disse kunstnerne benytter forskjellige medier for kunsten sin og noe som oppleves “kult/bra/drålig/kjipt osv.” et sted er ikke det nøvendigvis et annet sted. Å snakke om “intensjonen” til en stilretning er fra mitt perspektiv lite hensiktsmessig. Du kan snakke om intensjonen til en kunstner for et spesifikt verk. Hvorfor skal streetart begrensen til gatene? Det har blitt produsert kunst på canvas og trykk i denne sjangeren siden lenge før banksy kom på denne banen.

@Gammel_Erik: Det siste utsagnet ditt får folk tenke på selv. Min mening er her mer sammenfallende med @anon65466823 . Utsagnet ditt blir så generaliserende at det mer ell mindre slår bena under all moderne kunst.

1 Like

En interessant tråd dette.

Har det blitt slik at “nye” lokale artister har tar over for de etablerte, eller at folk ønsker og bytte ut det som henger på veggen med nye ting?

Har sett hvit Vandal innrammet til 10k, og det står nå en på finn til 11k.
Ser nyere trykk av lokale kunstnere ligge til 10-13k. på Finn nå

Eksempler på trykk av lokale kunstnere:
finn kode:
127041737
126272082
126355796

(ligger ikke ut direkte link tilfelle eier av annonser er medlemmer av KV)

Er Dolk blitt litt “allemannseie”, siden prisen synes og synke litt?

1 Like

Tror det stemmer at prisen på Dolk synker noe (veldig sakte dog). Kanskje foruten om hans mest populære trykk. Samtidig synes jeg prisen på de AFK og Joy trykkene du ‘linker’ til er godt overpriset. Forstå meg rett - AFK har mye bra, men prisen her er f.eks langt over det en AFK original gikk for her på forumet for bare noen dager siden.

1 Like

Kjøpte min hvite vandal for litt over ett år siden. Da gikk den for 8k på auksjon. Så prisen ser ut til å øke.

Et interessant fenomen er at mange av JOY og AFKs tidligere trykk er vanskelig å få tak i rett og slett fordi flipperne ikke har oppdaget dem enda. Det presser prisene opp på noen av bildene. På den andre siden så ble mange av de siste Dolk motivene kjøpt av flippere som gjør at tilbudet er mye størret på 2. håndsmarkedet.

Lesers forbehold:

  • Gategalleriet formidler trykk på vegne av JOY og AFK, samt trader i Dolk-markedet
5 Likes