Dårlig erfaring med Fineart i Oslo

Hei! Hvilken rammemaker bruker dere?

Tenkte jeg ville dele min erfaring med Fineart Oslo, så kan dere gjøre deres egen mening selv. Dette er da en liten “advarsel”

Jeg leverte inn seks bilder til Fineart tidligere i år og jeg forventer jo ett bra resultat av ett firma som Fineart. Alle bildene er lagret og levert i mappe direkte fra meg til Fineart og inspiserte hvert eneste bilde før jeg dro derifra å fant ingen feil på noen av bildene. Dette ble så klart også notert ned av Fineart og dem nevnte ingenting om skader og er så klart enig i dette men mener det er Interart som har påfører skadene og den dårlige jobben.

Jeg stusser også veldig over at Fineart ikke undersøker bildene før dem leverer dem ut til kunden igjen! For det er en kvalitetskontroll jeg mener dem burde utføre for kundene sine. Jeg dro å hentet alle bildene i god tro om at alt var i orden, men kun ett bilde jeg var fornøyd med men absolutt ikke perfekt sånn jeg så for meg. Resten av bildene var enten veldig dårlig rammet inn eller fått påført skader.

Da jeg kom tilbake med bildene å klaget var dem så klart enig å mente dette absolutt ikke holder mål. Dem klager til Interart å skal kompensere meg så klart med “gratis” frakt hjem igjen til meg privat… Sa jeg syntes dette var dårlig men det var innafor syntes dem å ville rydde opp for seg. Jeg ga dem en sjanse til å fikse dette og ja… Samme historie igjen! Først mister dem ett bilde dem ikke er helt sikker på hvor er som blir levert flere dager senere og det er utrolig dårlig arbeid nok en gang + nye skader! Det er helt utrolig jeg kan ikke tro det å sjåføren får beskjed om å ta med bildene tilbake.

Etter runde TRE ringer dem meg å forklarer dem ikke greier å fikse Hama Woods bilde å blir kompensert med at dem kjøper det av meg for markedspris og resten av bildene er ok nå, ingen synlige skader lengre. Jeg ber om en litt bedre kompensasjon da jeg brukte utrolig mye tid på dette + dem faktisk ødela ett bilde som jeg ikke fikk igjen ( tenk om dette var noe litt mere unikt enn Hama Woods main opplag )

Hva tenker dere om denne situasjonen?




2 Likes

Dette synes jeg er ganske vilt. Dette skal ikke skje en gang, og da blir jo omfanget her hinsides spør du meg.

8 Likes

Fineart må være det mest useriøse dritt galleriet jeg har hørt om. Stadig dukker det opp slike hendelser hvor man skulle tro dem er fullstendig tilbakestående. Daglig leder er den mest arrogante personen jeg har pratet med face to face noen gang.

Håper du får presset deg til et skikkelig plaster på såret. Ikke gi deg. Jeg personlig setter aldri mine bein der igjen. Er bare kjeltring varianter og løgn.

4 Likes

Samme galleri rammet inn alle Pushwagner-bildene de solgte i 2014-15 tiden med ikke-syrefri passepartout… Jeg vet siden ett av mine Push-bilder derfra fikk glasset sprukket i en senere transport og jeg måtte bytte glass. Rammemakeren kunne nesten ikke tro det han så…så tipper alle de Push-trykkene har greit synlige skader / misfarginger pga dårlig passepartout (dvs under passepartouten om noen skulle finne på å skifte ramme / glass noen gang).

3 Likes

Jeg bruker Kollekt rammer når jeg rammer inn bilder. :wink:
Helt utrolig at fineart ikke var bedre på dette.

1 Like

Hvor skal jeg starte…… det mest arrogante stedet jeg har vært på lenge.

Har rammet inn ett bilde, hvor rammen var skadet. Dette måtte jeg bruke mye tid på for å få reparert.

Bilde nummer to hadde de bestilt feil, så det måtte re-rammes. Som plaster på såret skulle jeg få hjemlevering. Sjefen som tilfeldigvis var med sa at «du har vel sagt at du bort i hammerfest», den ansatte ble hvit i ansiktet. Så spurte vedkommende hvor jeg bodde. Fredrikstad falt visst ikke mye i god jord.

Etter nada kommunikasjon og en «hjemleveringsdato» de ikke kunne overholde måtte jeg ta telefonen fatt. (Hvor det eneste jeg fikk høre var «vi kan ikke levere før om over en uke, men du kan fint hente når som helst). Jeg sa da at det går fint å vente en uke. Men når jeg ringte etter en uke så var tonen noe annet. Nei, det var satt på vent fordi det var litt «dyrt» å sende til Fredrikstad.

Men ærlig talt! Det hadde de jo lovet.

Nå leverte jeg inn bilde nummer tre. Så i håp om å få bildene innen kvartal 3. 2028 så henter jeg selv. Jeg var så sykt heldig å få kunstglasset gratis. Men hadde jeg ført timer på alt dette så slipper de svært billig unna.

Styr unna FineArt!

3 Likes

Godt å se at flere forstår hvem og hva Fineart faktisk er…
Bare å holde seg langt unna.

Håper du fikk betalt “markedspris” ut ifra hva de selger sine kunstverk for, for det ligger sol regel 2-3 ganger over verdi på kunstverket :sweat_smile:

Spøk til side;
håper folk forstår og tenker seg om før de bruker Fineart til noe som helst.
Takk for du deler.

3 Likes

Selvfølgelig helt elendig. Fineart er et stort galleri, men kvalitetsmessig underlegen på mange områder. Alt ifra service og til kunstnere. De er hyperkommersielle, og tenker ikke kvalitet.
Jeg vet ikke, men tviler på at man har rett på kompensasjon for tidsbruk. Nok vanskelig få gjennomslag for. Hva du burde få er en annen sak. Markedspris for det ene verket er rett og rimelig.

3 Likes

Så klart krever jeg ikke mere av dette og markedspris på trykket dem ødela er jo greit som du skriver da jeg kan bestille ett nytt hos GP om man er heldig eller kjøpe ett på Finn.

Men la oss si dette skjer ett bilde/trykk som ikke er så lett å erstatte som er sjeldne, er ikke så lett å erstatte alle trykk som det var med Hama her.

Det jeg egentlig skal frem til er elendig service og dårlig arbeid. Er flere ting som også ikke er nevnt som skader på ramme, fingermerke på trykk, hår i mellom trykk og glass.

1 Like

En gang mistet de bilde mitt og et annet flytende innrammet falt ned inne i rammen, dårlig festet… Om å selge mest mulig overpriset kunst raskest mulig. Har også innrammet et Bjarne Melgaard litografi som kom tilbake med 4-5 støvpartikler under glass…de bruker Interart for innramming. Jeg bruker de ikke lenger og anbefaler ingen å gjøre det heller.

2 Likes

Bare å holde seg unna dessverre og her bør du absolutt få en god kompensasjon.

Dersom du holder til i Oslo vil jeg anbefale Jonas Leborg hos Galleri Kollekt. Som medlem her på Kunstveggen får du også 15 % rabatt. God service og oppfølgning :slight_smile:

4 Likes

Har inntrykk av at prisene her (Kollekt) er temmelig stive, selv med 15% rabatt.
Noen som har erfaringer?

4 Likes

Min erfaring er at Kollekt lå noe over på pris sammenlignet med f.eks andre aktører, men til gjengjeld opplevde jeg god kvalitet fra Kollekt. Med 15% rabatt så er også differansen mindre. Sammenlignet med Fineart så tenker jeg den lille differansen er verdt det. For med Fineart må du jo påberegne en viss risiko for mye styr i ettertid grunnet lavere kvalitet. Det har også en verdi… :slight_smile:

Ellers nevner jeg også alltid Linn Rammer Inn i Ski. Hun har erfaringsmessig lagt noen kroner under de i Oslo, og kvaliteten er høy. Dog… reisetid fra f eks Oslo har jo også en verdi… så … ja… her må man ta helheten med i regnestykket.

2 Likes

men hvis du er medlem av KUNST via Fineart, så får du 20%! på innramming da. Hvordan står det seg da i forhold til Kollekt? Da mye billigere?

Man må vel ramme inn noen bilder for at 20% skal ha noe å si ved et abo. på 2500,-?

Hvis du bruker for eksempel 20.000 på et trykk du skal ramme inn, tenker jeg at en tusenlapp fra eller til har veldig lite å si når du velger innramming. Kvalitet, tidsbruk, kundeservice og profesjonalitet er ting jeg setter foran pris når jeg velger rammemaker. En dårlig ramme kan ødelegge både presentasjonen og verdien av et kunstverk, mens en god ramme fremhever det.
Selv har jeg brukt Trafo Kunstproduksjon i Asker, de lager egne rammelister og leverte et særdeles godt håndverk da jeg brukte de sist. Prisen synes jeg var helt grei, og som forventet.

10 Likes

Enig, betaler gjerne mer om jeg vet at jeg blir fornøyd med kvaliteten. Høres ut som Fineart er noe jeg hadde styrt unna uten et behov for å tenke meg om to ganger selv om prisen er lavere.

1 Like

Akkurat det samme jeg tenker å derfor jeg ikke velger å gå noe videre med saken å heller lære av hendelsen. Vil verken ha noe bonus hos dem for bruk i senere tid eller noe medlemskap.

Jeg har gått videre til en som er litt dyrere men som jeg faktisk stoler 100% på når jeg leverer fra meg kunsten min.

Og bare så det også er sagt, absolutt alle kan være uheldig med ett bilde å ødelegge det, sånn er det og sånn er vi mennesker, uhell skjer! Men da forventer jeg en ærlig tilbakemelding på det å at dem retter skaden på dem sin regning. Hadde Fineart ringt meg å forklart dette hadde det så klart ikke vært noe problem, men saken er at dem ikke inspiserer eller noe men håper jeg bare skal la dette gå.

Utrolig tøft når dem lager rammen selv, er som du sier viktig å legge til det man må for å få kvalitet på innrammingen.

https://www.rammebransjeforbundet.no/finn-rammemaker

Kanskje en liten sikkerhet viss dem er medlem i rammebransjeforbundet…

2 Likes

Å se så mange synlige håndteringsmerker og skader gjør bare vondt…
jeg har aldri rammet inn via Fineart, og vil neppe vurdere det heller etter å ha sett dette.

En ting er om man er uheldig ved én innramming - (negativt i seg selv med én miss) - men her ser det jo ut til å være noe ved samtlige bilder. Og at flere deler samme negative opplevelser er ingen god PR.

Takk for advarsel. Jeg styrer unna!

Jeg har selv brukt Jonas og Galleri Kollekt på flesteparten av mine verk. Der er det ingenting å utsette. Har også gode opplevelser med På ramme alvor (Moss).

2 Likes