Dårlig erfaring med Fineart i Oslo

Jeg kan selvfølgelig ikke si at dette er feil, men jeg finner det veldig merkelig. Interart er vår leverandør av rammeutstyr og det var også fra dem vi mottok opplæring i sin tid. Teknikken vi bruker på flytende innramming er i prinsippet den som Chuey viser til. Slik det ser ut på bildet ser det ut som det er brukt kontaktlim transfertape direkte på og rundt hele bildet og begge teknikker var ting vi fikk klinkende klar beskjed om å ikke gjøre fra dem.

Som sagt, jeg kjenner ikke til fakta i saken, men høres veldig merkelig ut.

2 Likes

En liten oppdatering :slight_smile: Jeg kan bekrefte det er Interart som har gjort dette @azidops.

Har snakket med Fineart i dag og dem er det ikke noe problem med, dem er helt enige i at dette er horribelt og skal så klart ta dette videre med Interart. Jeg skal ned i kveld å levere fra meg bilde så får vi se hva dem gjør videre. Bilde i seg selv er jo tilgjengelig hos Geaffittiprints enda så heldigvis ingen fare med det! Men dem må jo erstatte bilde å kjøpe ett nytt ett til meg eller refundere meg verdien av bilde + jobben for å ramme inn på nytt.

Så første inntrykk er at Fineart er veldig behjelpelig her. Oppdaterer saken underveis.

6 Likes

Det var noen her på veggen som kommenterte tilstand på Munch grafikk, som var innrammet første gang for over 100 år siden. Den gang var kunnskapen om bevarende innramming ikke til stede. I dag har vi kunnskap, materiale osv til å montere papirbasert kunst så vi forlenger verkets holdbarhet. Når jeg ser på de to eksemplene til @Chrstr og @Inoma viser det yrkesutdøvere i rammebransjen uten de mest elementere kunnskaper om hvordan papir oppfører seg over tid, uten yrkesstolthet og interesse for å levere et godt produkt.
Blir mange ganger oppgitt over innramminger jeg ser, som er utført for 20/30/40 år siden - men når mennesker i dag står på et verksted å ødelegger kunst i 2024 blir jeg sint. Det trengs en regulering av hvem som kan drive med innramming av kunst kommersielt. I dag kan alle som ønsker kalle seg rammemaker, kjøpe litt utstyr og starte rammeverksted. Rammemaker er et av alle yrkene som ikke har en beskyttet yrkestittel og det er en av farene ved det - ville du brukt en elektriker uten utdannelse eller fagbrev til å legge inn nytt sikringsskap i leiligheten din, neppe - da ville forsikringselskapet eller takstpersonen reagert hvis det ble skader eller du skulle selge. Her er det fritt frem til å ødelegg verdier, i lov om håndverkertjenester m.m. for forbrukere og der er det mange paragrafer som kan brukes i en reklamasjon for det er et håndverk å ramme inn og det tror jeg mange såkalte rammemakere glemmer. Sikkert litt rotete tekst fra meg, men blir i krigshumør når jeg ser kunst bli behandlet på denne måten.

16 Likes