Dårlige erfaringer med FedEx og UPS

Hei.

Er det andre på KV som i likhet med undertegnede, har svært dårlige erfaringer med «kundeservicen» til FedEx og UPS? Bruker anførselstegn her, da jeg mener det hele er en stor vits.

Hos FedEx opplever jeg at de verken er å treffe på telefon (ingen som svarer), chat (virker ikke å være et reelt alternativ), eller på e-post (svarer ikke på gjentatte henvendelser).

Hos UPS har jeg tidligere opplevd kundebehandlere som verken snakker norsk (høres ut på summetonen som de sitter i utlandet et sted), eller kan hjelpe med noe som helst. Jeg hadde en forsendelse som sporløst forsvant underveis, men opplevde i etterkant at mine henvendelser pr. telefon og e-post falt for døve ører.

Et annet fellestrekk ved disse to selskapene, er at sender ut en e-post om at leveransen er på vei, for så å sende den tilbake til lageret med begrunnelse i at mottaker ikke var hjemme. Ikke stemmer det de hevder, og ikke gidder de ta seg bryet med å ta en telefon.

På meg virker disse to selskapene ytterst amatørmessige og useriøse. Og etter å ha lest litt tilbakemeldinger på nettet, kan det tyde på at det er en god del andre med like erfaringer. Foretrekker selv å bruke de nasjonale postselskapene rundt om i verden ved forsendelser, noe jeg mener er langt bedre. Og billigere. Av private aktører, har jeg stort sett gode erfaringer med DHL. De er også raske med å levere.

Og bare for å unngå eventuelle misforståelser: Jeg verken jobber i eller har økonomiske interesser i Posten eller DHL.

7 Likes

Stemmer på en prikk med min erfaring. DHL leverer bra. Fedex og UPS er ytterst håpløse. Sliter enda med at Fedex resender meg en faktura de slettet for to år siden. Kommer med 6 mnd mellomrom. Så er det å ringe Fedex og innkasso-selskapet deres og spørre hva f… før de igjen sier den er slettet. Good times.

3 Likes

Har samme erfaring som deg…

et tips hvis du bor i nærheten av Lillestrøm, så kan dra bort til FedEx-kontoret der, og som regel får du løst saken på dagen (min erfaring). Mail/chat/tlf blir aldri besvart…

1 Like

Samme erfaring. DHL svarer raskt og er hjelpsomme IMO. Strekker seg for å finne gode løsninger :blush:

3 Likes

Min erfaring: DHL er toppers både til import og eksport. Fedex og UPS er derimot ondskapen sjøl. En tragedie,
Ha en fin kveld :slight_smile:

4 Likes

De skulle ansatt noen nye i ledelsen som skjønner hvor fundamentale problemene er for å få det rettet opp. Slik det er nå virker det ikke som det er vilje til å endre noe som helst. Har selv dårligst erfaring med fedex, både skader og elendig behandling av feilfakturaer.

4 Likes

Samme!
DHL er bra, svarer, leverer, lytter og diskuterer.

FedEx og UPS er totalt ubrukelige på mye. Har hatt FedEx både ødelegge pakker under sending, tulle dem bort (for å finne dem igjen) og hatt dem bruke nærmere 43 dager på en pakke fra Canada til Norge (før Covid) for så å finne ut når den endelig kommer frem at de har ødelagt den på en av strekningene sine.
De måtte f.eks sende pakken tilbake fra Oslo til Chicago, for å sende den tilbake til Oslo. Årsaken var “export var gjort feil i USA” og dette var vist nok ikke bare en “paper exersice” som kunne fikses via PC (hallo, vi er i 2021) og derfor måtte den fysisk fraktes tilbake. Så returnert til Norge, og da skadet stygt…
Har flere historier også, men prøver å bruke DHL Global Express når mulig.

2 Likes

Ser UPS, Fedex og DHL diskuteres i en annen tråd her. Jeg har hatt min andel av problemer med UPS og Fedex, og har flere ganger bedt avsenderne om å bruke DHL da det stort sett har vært knirkefritt. Men en ting jeg lurer litt på … DHL leverer i en DHL-bil. UPS leverer i en UPS-bil. Men da jeg fikk en levering fra Fedex forrige dagen, kom det to stykker (som så ut som et ektepar) og leverte det til meg i en vanlig bil. Damen kom røykende og ga meg røret. Haha. :slight_smile: Jeg prøvde også å kontakte kunderservicen deres, men chatten - som startet samtalen på norsk - måtte gjøres på engelsk, og da jeg endelig kom igjennom på telefonen, var det en svenske som ikke hadde peiling på noe som helst som svarte. Driver ikke Fedex seriøst i Norge?

1 Like

Dette lover bra av Fedex hvor de tar kontakt selv. Har aldri opplevd dette hos Fedex tidligere. Viktig å gi ros og ikke bare ris :slight_smile:

4 Likes

Tja… returnere i løpet av 5dager om de ikke hører fra deg… vet ikke helt jeg. Ikke alltid e-post nødvendigvis er korrekt, står oppført eller leses av mottaker. Burde da fortolle ut fra den (manglende) informasjonen de har og legge på 25% og sende pakke videre til mottaker !

1 Like

Pakken har ikke kommet til landet ennå, da tok jeg det som at de tok kontakt på forhånd.

Jeg har også sendt dem en Mail før helgen med all info. Men den er sikkert ikke lest ennå siden jeg fikk denne mailen i dag morges :slight_smile:

Synes uansett det var positivt da jeg aldri har opplevd dette hos Fedex tidligere :slight_smile:

Har ikke noe mer å komme med enn en +1 på det “alle” her har erfart.

DHL er nok eneste faktiske (private) logistikkselskapet. Hva de andre driver med vet jeg ikke…

1 Like

UPS må ha verdens dårligste kundeservice! Jeg fikk nylig tilsendt to kostbare kunstbøker fra Italia. Ved import av bøker til eget bruk, er det ikke mva. inn i Norge. Likevel hadde UPS i Italia laget en faktura for 25% tillegg + et par hundre for deres håndtering av dette. Fakturaen ble sendt fra Malta (!) og ankom i min postkasse samme dag som forfall. Først kontakt med et callsenter, etter enorm ventetid i telefonen, for å få utsatt betalingsfristen. Deretter en saksbehandler i Norge som håndterte betalingsfristen og en annen som håndterte spørsmålet refusjon for UPS overfor Tolletaten. Disse to hadde ikke innbyrdes kontakt, men ba meg kontakte den andre. Til slutt kom det også inn en tredje saksbehandler, trolig fra Sverige, som kun var opptatt av at betalingen var utsatt, ikke håndtering av selve kravet mot meg. Etter tre uker har UPS fortsatt ikke konkludert, til tross for at Tolletaten (meget god og rask saksbehandling/kunderservice) har gitt meg medhold for lengst. Jeg vil anbefale andre kunstkjøpere til å kreve av selger at UPS IKKE skal brukes ved handelen.

2 Likes

Det er dessverre flere som opererer med at fakturaene lander i postkassa ca dagen den har betalingsfrist. Dette er åpenbart noe de gjør for å få folk til å betale umiddelbart.

Operasjon dagsverk på UPS. Hver dag.
Noen med tips/triks?

1 Like

Jeg skrev mail til fedex sist om ba de om å levere pakken direkte til Bring ved ankomst Lillestrøm. Det funka. Ellers ligger den ved det lokale Fedex kontoret og er “forsøkt” utlevert uten at noen var hjemme. (Jeg var hjemme…)

DHL har vært bra for meg. UPS har jeg aldri brukt.

Samme her. DHL ringer på ekte og prøver å levere. FedEx funker tidvis, mens UPS er katastrofe - som nevnt lenger oppe i tråden, ser jeg. Håper gallerier/selgere også blir bevisste på dette.
Flaks at det bare er litt kunst, og ikke ei ny nyre som er på vei :grimacing:

4 Likes

UPS i Vestfold har ett bud som er veldig bra. Hvis han er på jobb går ting smertefritt. Er han ikke på jobb er det et helvete.

2 Likes

Av og til er kunsten verdt ei nyre og ett kne​:joy::joy:

2 Likes

Fikk nettopp levert én av de to pakkene fra UPS, som ble bestilt samtidig, fra samme sted
.
«When will I get the other?»

«Aah man, don’t know. Maybe next year! hahaha»

De har humor da, den skal de ha.