Dårlige kjøp-tråden :)

Dette må jo havne her. Dårlig kjøp, dårlig kopi, bare å velge.
Sitat» min tolking av Martin Whatson» WTF ??

2 Likes

Er det en kjent sak at Fine Art ikke har god innramming?

1 Like

Det burde være det, men det er nok endel som ikke har fått det med seg. Jeg sikter primært til bilder som er litt tilbake i tid, særlig push i perioden 2008-2014. Så kan man selvsagt diskutere om bildene på det tidspunktet var verdt en ordentlig innramming, men i dag er kvaliteten rett og slett for dårlig, og vil skade trykkene over tid.

Fargesterke bilder bør ha UV-filter på minst 70, helst 99, og PP må være helt syrefast. Std fra Fine Art på den tiden var 40%UV, og PP som ikke var helt syrefast. Dette medfører gulning og bleking. Mange av push-trykkene er også trykket/printet på ganske fint parti - og stort sett alle standardinnrammingene mangler tilstrekkelig med press på baksiden. Dette fører til løs pp, og bølgete trykk.

2 Likes

Takker, jeg er nok en av de som ikke har fått med meg det ja. Nå skal det sies at min kunstinteresse er ganske fersk, og at jeg ikke har vært i gamet lenge.

Vet du tilfeldigvis om dette har bedret seg i dag? Jeg har rammet inn flere verk hos Fine Art, og der står det UV70 (som bestilt) på kvitteringene. Skal ramme inn et kostbart trykk, og må se etter andre rammemakere om Fine Art ikke holder den standarden i dag som man kan og bør forvente.

Har kjøpt innrammede bilder og fått rammet inn bilder der, og jeg har ikke noe å utsette på arbeidet.

Fine Art har ikke eget rammeverksted, eller de hadde i hvert fall ikke dette for noen år siden.
De benytter seg av MesterRammer og InterArt for innramming, både egne bilder og bilder som leveres for innramming via FineArt… Så FineArt sin innramming er prima kvalitetsarbeid.
De har også gode avtaler så man kan være heldig at innrammingen via FineArt kommer billigere ut enn om man skulle gått direkte til kilden.

Bransjestandarden var noe annerledes for 50år siden og gamle innrammingen kan ikke sammenlignes med i dag… Det er heller ikke uvanlig at gallerier benytter standard grønt glass på verk som selges i galleriet, dette er jo for å kunne levere kunst til en rimelig penge. Ikke alle som bryr seg eller er villig til å betale 1000,- + for oppgradering av glasset :slight_smile: UV90 mener jeg personlig er bortkastede penger med mindre man skal innramme kunst i 100.000,- klassen :money_with_wings:

Det er mulig de ikke rammer de inn selv, men de fleste av standardinnrammingene via fineart, ihvertfall på push fra denne perioden, holder denne samme standarden. Det kan sikkert ha noe med at prisen på trykkene rundt den tiden var veldig lav, men innrammingen står ikke lenger i stil til dagens verdi.

Ellers mulig jeg bare har vært uheldig med de jeg har sett på, og de jeg har vært så ulur (dum) å kjøpe usett. Men jeg ville vært veldig skeptisk, og aller helst hatt trykkene ut av rammen før kjøp.

De siste push`ene jeg fikk rammet inn med UV99 kostet vel ca 4200-4500, En knapp tusenlapp dyrere enn med UV70. Er enig i at det er alt for dyrt på et trykk til 5000 - men ikke til et som er verdt ti gangeren, og fremdeles på vei opp. Innramming er tross alt den beste forsikringen man kan ha på et bilde, med mindre den ligger i en mappe… :smiley:

2 Likes

Mange gode tilbakemeldinger her, takk. Alltid greit å ha ett alternativ. Hvilke rammemaker i Oslo anbefaler dere, som heller ikke er hinsides på pris. Opplever at Fine Art har svært konkurransedyktige priser.

Etter et kjap søk ser har at medlemmer her inne får god deal på innramming hos Galleri Kollekt. Erfaringer?

Jaja, enda en fra samme menneske som er inspirert av Martin Whatson lengre opp her.

«Inspirert av Sandra Chevrier» står det idag. Jaja, det er jo artig hva folk finner på

Jaja, det var jo også artig da Nerdrum var inspirert av Rembrandt. Hva han fant på. Nerdrum, altså.

:wink:

1 Like

Enda en kunstner som skal selge graffiti med Love, Street og Hiphop😔 Vanskelig for kunstnere å finne på noe eget?

Det har vel ikke vært noe spesielt nyskapende den siste tiden i gatekunst miljøet? Alle kopierer alle. Ser det ut som.
Men plutselig kommer det en og lager noe nytt og sinnsykt kult :slightly_smiling_face::+1:t2:

2 Likes

Miss Bugs. En blåkopi av Hush! Er det mulig å ha så lite fantasi og likevel kalle seg kunstner.

2 Likes

Dette blir diskusjonen om høna og egget. Syns motivet er en klar videreutvikling av deres tidligere kvinneportretter, og at det spiller på samme prinsipper med linjer fylt med elementer fra andre sjangre enn det klassiske portrettet.

2 Likes

Denne ble lagt ut på søndag. Glemte helt å dele den. Må vel være årets optimist…
https://www.ebay.com/itm/274369898734

Annonsen er inaktiv nå, men 92’ for en transformer er som å tro på julenissen. Skal du prøve å manipulere markedet og jazze opp verdien på dette så er ikke det der veien å gå.

1 Like

Det eneste jeg liker fra Miss Bugs er deres Do No Harm-serie. Morsom kitsch-kunst. Har en av deres “lollies” i rosa med skalpell. Av all kunsten jeg har er det ofte den folk lurer på.

1 Like

Fjernet nå, kanskje et medlem på KV?

Prisen er vel grei, men blir vel et dårlig kjøp når trykket har ligget i rullen sin i 9 år

4 Likes

Enig. Dette er ikke metoden. Metoden er å selge den via et auksjonshus og få en tredjepart du har avtale med til å kjøpe det tilbake for en ønsket pris. Du kjøper simpelthen ditt eget bilde til et høyt estimat for å bygge opp nye estimater basert på disse salgene. Neste gang kan du vise til disse tilslagslistene. Dette er en utbredt metode. Noen ganger funker det, andre ganger ikke.

En billigere metode er bare å hype det opp. Skrike det til alle, og skape en bølge med de midler du har.

1 Like

Den metoden du nevner med auksjonshuset og venner er jo det som nå skjer med Banksy. (Etter hva ryktene sier)
Vi får se hvor lenge det varer…

1 Like