Dekor eller kunst?

Det er mye som postes her inne som beklageligvis havner utenfor kunst kategorien kunst og går rett inn på dekor. Jeg kan åpenbart ha feil i min oppfatning, men jeg vil få spørsmålet er dette kunst eller er det dekor?

5 Likes

Tror du må være litt mer spesifikk i hvilke områder/objekter du tenker på om du ønsker en diskusjon :+1:

7 Likes

Definisjon av hva som er kunst er komplisert og hva som hører til definisjonen dekor.
Har 8 års utdannelse i kunsthistorie, men selv jeg har problemer med å definere skille mellom begrepene, det handler i hovedsak om individets oppfattelse av begrepet.
Dekor kommer av det franske ordet décor som igjen er fra det latinske ordet decus eller i genitiv decoris å dekorere foreksempel gjenstander der ikke har noen annen funksjon en å se pene ut, som stukaturer og fajangsefliser i eldre tid og airbrush dekorasjoner på biler og eller neon skilt.

Her på kunstveggen presenters mye malerier i spørsmål om hvilken kunstner det er spalten og litt av nye kunstkjøp spaltene som jeg føler ikke helt faller inn i begrepet kunst - masseproduserte plastfigurer og dng bilder i store opplag som jeg personlig ikke definerer som kunst, heller som en dekor i hjemmet - men hva jeg personlig mener om det er helt irrelevant på et åpent diskusjonsforum.
Min personlige holdning er det er opptil den enkelte medlem å definere hva som er kunst for dem - ellers får dere som er moderatorer fjerne innlegg å lage det om til et spesifikt forum for profersonelle i kunst bransjen, noe jeg har savnet. Det har vært prøvd før kunstveggens tid men ikke lyktes.
Jeg føler vi som er i bransjen til daglig også har noen å lære av både nybegynnere og mere erfarene. For meg er det fint å følge med på hva norske samler er opptatt av, da jeg kun er en til to ganger i året hjemme i Norge.
PS: Jeg tror heller ikke det er så mange kunsthistoriker som har orket å svare på så mange spørsmål som jeg både har gjort i spaltene her og på pm.
Fortsatt god helg til dere, så skal jeg ha kake frokost etter min 40 års dag i går.

37 Likes

Hei.
Alltid satt pris på dine svar/meninger her på KV. Bra innlegg dette og! Gratulerer med overstått STOR dag :boom:

Oddemann

1 Like

Kan ikke kunst være dekor?:disguised_face:

3 Likes

Blir som transedebatten dette … :roll_eyes:

Må ha en klar definisjon for å putte i bokser.
Forslagsvis: har det XY-kromosomer, er det kunst :wink:

2 Likes

Jeg synes du burde komme med noen eksempel om du først skal dra i gang denne debatten, og så synes jeg @Julia svarer godt. Har sagt det tidligere, og sier det gjerne igjen. En del av det som frontes her inne kunne like gjerne vært masseprodusert av IKEA eller funnet blant hyllene til Outland. Som f.eks figuren fra RYOL:


For å banne skikkelig i kirken. SNIK er noe av det som jeg forbinder med tenåringsdekor på soverommet til en tenåring (mulig jeg hadde endret mening om jeg så verket i virkeligheten, og ikke bare her på kunstveggen). Så blir jo dette bare synsing fra min side, og jeg har sikkert trakket noen på tærene ved slike uttalelser. :slight_smile: Måtte nesten komme med noen konkrete eksempler når jeg ber Gard gjøre det samme.

12 Likes

Kunst?

Dekor?

Dekor?

PS - bilder hentet fra internett / IG.

De tre arbeidene er produsert av samme kunstner / dekoratør, hvis noen er i tvil :no_mouth:

6 Likes

Jeg får en følelse at det er en grafisk designer som prøver å dekorer forskjellige kjøretøy, men med blandet hell i forhold til resultatet… Da satser jeg heller på folk som har kunstutdannelse fra khio ol. Ikke westerdals wibe, hvis de fortsatt eksisterer!?

Dekor?
IMG_5114

3 Likes

Kanskje du vil utdype litt @Gard ?
Tror mange er interessert i ditt syn.

2 Likes

Jeg er litt enig, men vet ikke om det er et problem.
Det er plass til alt.

Klart, det hadde vært gøy med mer interesse for kunst jeg selv liker. Men kanskje folk ikke har lyst til å dele så mye tanker når objektene er unike og vanskeligere å få tak i.

Tar gjerne selv tips om de få nye unge med skikkelig kvalitet. Men hvor mange verk lager de i året liksom?

Mange anerkjente kunstnere er skikkelig dekorative så noen ganger får man i pose og sekk. Hva med dette? Begge kategorier?

4 Likes

?

1 Like

Samleobjekt i mine øyne.

1 Like

Dekor eller kunst ?

1 Like

1 Like

Her var det mye fin kunst :heart_eyes:

3 Likes

Kan se ut som enkelte har glemt hva streetart egentlig er og kommer fra utifra noen av eksemplene her.

1 Like

Jeg har ikke fått med meg at denne tråden handlet om hva street art er eller kommer fra en gang jeg.

1 Like

Det er vel heller ingen som har sagt

1 Like