Dekor eller kunst?

Azidops er moderator og hadde behov for å moderere diskusjonen litt siden denne tråden har tatt helt av på ville veier av enkelte som ikke en gang vet at gatekunst kommer fra gata… :face_in_clouds:

2 Likes

Takk for oppklaringen :+1:t2:

1 Like

Velger å moderere meg selv. Hold deg til tema @Toris64

3 Likes

Fra wikipedia

Kunst er en fellebetegnelse på menneskeskapte fenomener som blir laget for å dekorere og for å dele en opplevelse, fortelling eller følelse

1 Like

Da kan jo ikke AI skape kunst …

4 Likes

Da er plastfigurer like mye kunst som ett DGA trykk

2 Likes

SNL er vel en litt mer kredibel kilde enn Wikipedia. Der står det dog mye av det samme:

Scroller man til bunns så ser man at det er Erik Mørstad, professor på UiO som har forfattet det. Jeg kjenner ikke Mørstad, men han er bare én av flere kunstvitere som ytrer seg i denne diskursen - akkurat slik som @Julia gjør, eller som oss øvrige lekfolk i trådene her.
Det er vel heller tvilsomt at det landes en universell definisjon på hva som er kunst/dekor, men det er veldig gøy å lese hva folk mener :popcorn:

Selv syns jeg enkelte plastfigurer er i grenseland. Er litt enig i @gnageren sin Snik-skepsis, selv om det vel bør få kalles kunst…?
Sånn, bare for å mene noe liksom :fire:

4 Likes

Enig i dette. Man kan ikke forvente at alle har samme forhold til(eller mening om) kunst.

For å sette det på spissen så vil jeg tro at det er forskjell på hva en tilfeldig person på gaten beskriver som kunst, i motsetning til en gallerist eller en kunsthistoriker. Den ene har ikke nødvendigvis mer rett enn den andre.

Kjekt å se at folk er litt uenige, det betyr at vi mener noe om temaet. Også tror jeg vi på KV må tåle at folk har forskjellig smak og ulik definisjon av hva kunst er.

Jeg tenker det er et sunnhetstegn at folk kan si hva de mener, selv om man kanskje tråkker noen på tærne.

4 Likes

Hva er kunst?

Gatedekor :slight_smile:

Man kan synes det er pent eller ikke eller om det passer inn eller ei, men utfra det bildet er det åpenbart at det ligger mye øving, teknikk, kreativitet og fantasi bak slike verk. Det er ganske bra nivå på dem som har laget dette. Kunst? Ja, sier jeg.

1 Like

Tror egentlig @Gard spiller oss alle et litt morsomt puss med sitt innlegg - tilforlatelig taus som han er etter at han postet innlegget. :sweat_smile:
En rask sjekk på tidspunktet viste at det ble postet sånn cirka mellom 04-05 en søndag morgen.

Tror det sjelden er på den tiden av døgnet de mest “edruelige” innleggene og saklige debatter lanseres.
:joy:

Anyways; - som den “kunstdekorhoren” jeg også er (ihvertfall ifølge de mange eksempler ovenfor), så lever jeg godt med det vakre mangfold - og ditto manglende konsistens og enighet om hva-som-egentlig-er-hva. :wink:

Peace & Love :v: :heart:

8 Likes

Etter en 0,5 med selvbrygget ipa på ca 7% på balkongen kl. 18:30 den 16. mai, etter alt ettermiddagsmaset, måtte jeg slenge meg på denne! Veldig interessant tråd som jeg håper jeg bidrar til :innocent:
For meg skal ikke kunst nødvendigvis være noe som er et resultat av ferdighet, kunnskap og fantasi. Det er dog klart at disse egenskapene er greie, eller faktisk essensielle, å ha som kunstner.
Dekor derimot bør absolutt være et resultat av disse tre egenskapene.
Hvorfor?
Jo; dekor skal (generelt) være pent, harmonisk og behagelig.
Kunst trenger ikke å være noen av delene.
Men kunst (verdt betegnelsen) skal engasjere.
Det trenger jo ikke dekor å gjøre…

Så…nå, tid for en til…
:norway: Ha en fin nasjonaldag imorgen alle sammen!

4 Likes

Det er gøy å definere litt😆

Kunst kan være dekorativ, men noe som er laget kun for å være dekorasjon (for eksempel industrielt produserte pyntegjenstander), er ikke kunst.

1 Like

Problemstillingen blir enda vanskeligere hvis man bruker begrepet “original kunst” - da vil svært mye av det som omtales på Kunstveggen ikke være kunst, men dekorative industriprodukter.

1 Like

En litt merkelig diskusjon etter min mening kanskje?

Alt jeg har på veggene er etter min mening dekorativt.

Jeg har valgt å ha det på veggen for jeg mener det gir noe mer enn en ensfarget malt vegg. Om det er kunst kan ikke jeg si da jeg ikke har peiling.

Men jeg antar at noe er/må være det da noen er villige til å betale x antall tusen for enkelte bilder samtidig som noen andre mener det er galskap å betale x antall tusen for samme bilde.

Er Munch sin produksjon kunst? De fleste i dag vil mene ja, mens de fleste «eksperter» i 1883 mente dette var noe som ikke hadde noen som helst verdi i det hele tatt.

Da jeg malte tog på slutten av 90 tallet mente jeg 100% at dette var kunst, NSB var ganske uenig😂

Umulig diskusjon etter min uutdannede mening😉

10 Likes

Da kan jeg legge til min fars definisjon av kunst: det må være noe som er så fint at han selv kan ha det på veggen…! Jeg svarte med «haha, den var god,» men det viste seg at han var dønn seriøs😂
Og nei, han har ikke spesielt god peiling på kunst…

Elaborer

Deilig å se at det endelig skapes litt debatt her inne og det er helt riktig som ble sagt over her at det ble postet for å lage litt leven. Alle skal få lov til å like hva de vil og henge det på veggen, men jeg tror det er sunt å diskutere kvalitet.

Dette innlegget kommer etter veldig mye posting av repetetive arbeider som ser mer og mer sjelløse ut. Jeg har ikke oversikten, men tipper 90% av det som postes her (ikke inkludert lanseringstråden. der postes det veldig bredt) handler om ca 5 kunstnere, og de er ganske uinteressante.

Etter min mening er det kunst dersom det mangler funksjon og er skapt for å trigge en følelse eller reaksjon. Jeg har tidligere gått til sak mot norske staten for deres definisjon av kunst og i den prosessen kom jeg vel frem til noe typ, det kunstneren sier er kunst er kunst. Problemet her er at du må definere hva en kunstner er (en som lager kunst) og du sitter fast i en loop du ikke kommer deg ut av.

Spørsmålet dekor eller kunst handler egentlig om bra eller dårlig. Kunsten er dårlig på terminologi som er med på å definere kvalitet. Så da ender vi opp med å nedgradere intetsigende kunst til dekor.

Har vært litt stille i debatten selv da jeg har vært ute og reist i et par uker i forbindelse med kunst. Over de to siste ukene har jeg sikkert sett 3000 arbeider fra 200 forskjellige gallerier, og da inkluderer jeg ikke museumsbesøk.

19 Likes