Dekor eller kunst?

I’d be interested in what motivates such a question, what do you hope to achieve ? not everyone has the privilege to be able to fly around to the worlds art fairs and museums, nor the privilege of an expensive art education. To shame people for their lack of “taste” on a forum dedicated, in many ways, to art that exists outside the art hisorical canon, and also in many cases, in opposition to the world of contemporary art you describe, seems to imply that you’d like to see things change ? why ? who would this benefit and how ?

4 Likes

PS : And sorry, this sounded a little brutal, not my intention, Genuinely interested in understanding.

Her er vi helt enige Gard - Har prøvd i de årene jeg har vært her å vise og skrive om kunst som er mere en streetart og korte mote kunstnere rettet mot nybegynner samlerne.
Min samling var i en helt annen retning en det de fleste brukerne var opptatt av på den tiden.
Har til tider fått mye kritikk for det jeg har skrevet på pm fra mange brukere.
Som Reed_projects påpeker i sin post har ikke alle muligheten til å reise verden rundt og har en utdannelse innen faget - men alle kan lære, vi har internett, bøker og våre egen tanker til å reflektere over den globale kunstverden.
Her på kunstveggen har jeg i løpet av tiden lært mye om kunst innen streetart som er kunnskap jeg aldri ellers har kunnet tilegne meg.
Jeg kan til tider bli litt nedlatende og kanskje for belærende, men mitt ønske er å få medlemmene til å få øyene opp andre kunstuttrykk en de fleste her er opptatt av.

Ha en fin dag alle sammen å gå ut i kunstverden uten fordommer for andres kunstsyn.

25 Likes

Trist å høre at folk gir deg kritikk på pm Julia, de kunne like gjerne lagt det ut her slik at alle andre kan lese det og svare deretter.

Jeg synes du skriver mye flott og min opplevelse er at det meste du legger ut her har noe positivt ved seg. Du kommer også med veldig mye konstruktiv kritikk og du poster mye ny kunnskap som jeg (og sikkert mange andre her inne) ikke visste fra før. Ikke slutt med det👍

Konstruktiv kritikk trenger vi her inne, det kan til tider bli litt vel mye hype rundt enkelte kunstnere som flere her inne samler på. Det finnes ikke kun ett svar på hvem «alle» bør ettertrakte å ha i egen samling.

Folk bør kjøpe det de liker, ikke hva alle andre forteller den enkelte at de skal like. Og tål at det du har investert i kritiseres av andre som ikke setter like stor pris på det som deg.

12 Likes

Kunst handler ikke om kvalitet og formell utdannelse, men rather be genuint interessert og ha grunnleggende kunnskap. Tragisk at gjennom tidene skal eliten (staten, institusjoner, gallerier og kunsthistorikere) forkynne og autentisere sin annektering av definering av kunst «KVALITET» , samtidig som de skaper et vakuum av samtidskunstnere som lider av asfyksi slik de begrenser produksjonen av kunst. Kjenn din historie om Monet, Munch, Van Gogh, Renoir, Basquiat, Picasso, Warhol, Haring, Banksy, Rembrandt og bla hva ‘eliten‘ har bistått med, hvor kunstnernes samlere/rike venner har investert og skapt nåtidens kunsthistorie.

Summa Summarum, det er synd at fordommene mot gatekunst fortsatt er så enormt og det er et stort mangel på samtidskunstopplevelser enn kjedelige salgsutstillinger med pappvin og tuborg.

7 Likes

Agree, I’ve sold 1000kr prints to hugely enthusiastic and interested first time buyers, works which are now worth 30 times more, the increase in value and “status” they care little about. At the same time, I’ve sold 1million kroner works to the wealthy and privileged who couildn’t give a damn about the art, confusing “status” with “quality”, and are far more demanding clients than the so called “hobbyist”. This gatekeeping has little to do with the actual output of artists, and everything to do with exchanging financial capital, for cultural capital in order to appear more “cultured”.

2 Likes

@Reed_Projects jeg håper å oppnå diskusjon! Denne tråden har utviklet seg til å bli en av de mest interessante som har vært her på lenge!

Jeg var med å starte dette forumet fordi jeg manglet noen å dele min interesse for kunst med. I løpet av alle de årene vi har holdt på har jeg fått mange venner, og dessverre har mange av de forlatt forumet. Felles for mange av de er at de savner utvikling.

Det er ikke meningen å henge ut noen, men for meg handler kunst om å tilegne seg mer kunnskap og kanskje se (kunst)verden på nye måter basert på mer informasjon.

Det trenger ikke være lange avhandlinger om hva denne kunsten betyr for deg, hva tror vi kunstneren har ment eller analyse av penselstrøk. Men dele meningene våre mer og gjerne om utstillinger og kunstnerskap generelt.

Som @Julia sier må du ikke reise verden rundt med en kunstutdanning for å lære noe. Vi har internett, men også mange fantastiske gallerier og museer i Norge du kan lære masse av!

Streetart crowden må også slutte å føle seg krenket hver gang man begynner å snakke om kvalitet. Det finnes selvfølgelig masse streeart som er fantastisk! Tipper det er akkurat like langt mellom den gode gatekunsten som det er mellom den gode samtidskunsten.

12 Likes

Får poste noe dekor eller kunst også.

Jeff Koons
Balloon Dog (Blue), 2002

Porcelain with chrome coat, sculpture attached to plate
26.7 x 26.7 cm (10 x 10 in)
Edition of 2300

Kunst :heart:
Dekor :open_mouth:

3 Likes

Gatekunst er også samtidskunst.

3 Likes

Noen vil si at “Balloon Dog” mangler originalitet, dypere konseptualisering og har ingen meningsfull budskap. Den er overfladisk og en kommersiell gimmick fra Koons enorme produksjonsstab som masseproduserer til et kapitalistisk og kommersielt marked som baserer seg på kunstneres tidligere populærkulturelle ikoner uten tilstrekkelig nyskapning eller kritisk refleksjon. Dekor?

3 Likes

“The street art crowd must also stop feeling offended every time you start talking about quality”, in my experience, I’d say it was the opposite, that the “taste” of the street art aficionado and their lack of interest or engagement with what they’re told they should like, offends those gatekeepers who traditionally occupy that position and power to “define”. People who paint trains, walls, back alleys, negate this power and the professional class, with their particular tastes and cultiural proclivities, built on the “canon”, are offended, when ordinary working people, step into that space, and start to define what’s relevant art for themselves. This shakes their sense of superiority, and is often perceived as a threat, because they need this cultural capital, of what is hip and relevant, in order to exchange it for $. Happy enough to label street art “quality” when it suits their needs, i.e Basquiat, Holzer, Futura, Banksy, Os Gemeos etc…but rarely do we take things the other way, i.e Public Artists being embraced as Street/Urban, because they’re not. The street is the grit in the oyster that makes the pearl. Not the art academy. This is unsuprisingly difficult to swallow for those who have spent 500k on an artv education. There’s almost nothing in the history of contemporary art to match the achievement of evading some of the tightest security in the world, to paint a whole car, then watch it roll through a city as a moving canvas. No wonder it was criminalised, how can the professional artist ever hope to genuinely achieve something as astonishing as that, in a gallery :slight_smile: The fact that you only have to know your ABC’s to join the fun, another mind boggling democratisation of visual art, and well, certainly not something you can call decorative. Also remember this is primarily a “collectors” forum, hence the wine and watch threads, could well be beanie babies. As for the Koons you posted, this is a “collectible”, but is also how many of the wealthy treat art further up the food chain, as a status symbol. It’s not like West Side buyers are sat around discussing the concetual merits of Adam Pendelton’s work, but many seasoned street art buyers often are.

Sorry, I lost my point…I guess it’s more about this “definition” of art you’re concerned about and how or if it relates to “learning”, I don’t think it does, it’s just that there’s a class of courtiers to the elite, that need it to be that way in order to maintain a semblance of “control”. Most street art operates on a different plane, regardless of the craftmanship or “quality”, many works function as a memento of street pieces, of time and place, kinda like buying an “eiffel tower” keychain to remind you of your visit to Paris. The interesting thing is, wealthy educated collectors are now approaching this the other way, buying high end works, and then messaging they saw one similar on the street of Madrid. I don’t think the scene has really got started yet. I wouldn’t advise abandoning it, some fascinating things happening as it matures :slight_smile:

6 Likes

Anyone genunely interested in exploring some of these topics could do a lot worse that checking out www.nuartjournal.com

New issue out in June

NUART JOURNAL

ISSUE VII: TRESPASS
Launch: 9th June, 2023

“I was 16 years old when I first trespassed onto some railway tracks and write the initials of the graffiti crew (of which I was the only member) on a wall. Afterwards the most incredible thing happened – absolutely nothing. No dogs chased me, no thunderbolt from God shot down to punish me, and my mum didn’t even notice I’d been gone. That was the night I realized you could get away with it.

That was also the night I discovered that beyond the “No Entry” sign everything happens in higher definition….”

Banksy

In a visual art counter-culture where seemingly the only “counter” left is the one with the cash register on it and where the streets that gave birth to this transgressive movement are now seemingly as tightly curated and policed as the institutions it sought to challenge, we thought we’d delve into the essence of what makes these cultural “desire lines” – these scars across power’s desire to shape our cultural identity – more essential than ever.

Available via Hitzerot and selected outlets : Nuart Journal – Number 5 - Hitzerot

All content is available online for free.

1 Like

Tenker dette faller på sin egen urimelighet, i det minste lite nyansert. Feks folk her inne elsker jo at Whatson og Pejac stiger i verdi. Både gatekunstnere, gatekunstsamlere og gallerier som formidler gatekunst elsker $$$ like mye som andre kunstnere, kunstsamlere og gallerier tenker jeg. Minner om kommersialiseringen av gatekunsten. Gatekunst er greit nok, men det tilhører gaten :slight_smile: Der kommer kvaliteten i gatekunst til sin rette :slight_smile:

4 Likes

It belongs everywhere imo in all its many guises, street, gallery, museum, auction houses, homes, buses, trains, churches, restaraunts, festivals and wherever else art is to be found. :slight_smile:

3 Likes

Her var det mye fin pynt og dekor :wink: