Den store kaffe-tråden ☕

Kaffe kan være alt fra noe man drikker på bensinstasjonen for å holde seg våken til hytta, til resultatet av en pinlig nøyaktig prosess hvor alt av variabler er vurdert ned til minste detalj.

Er det noen her på KV som er interessert i kaffe?

Hva er din favoritt-bryggemetode? Har du kjøpt noe nytt utstyr i det siste?

Hvem brenner de beste kaffebønnene og hvilken café må du innom når du er i byen?

Dette er tråden for disse diskusjonene :coffee:

12 Likes

Jeg har nettopp kjøpt AeroPress og synes den er grei til mitt bruk. Det jeg derimot ikke har investert i er et kaffekvern. Noen som har erfaringer og kan anbefale en som ikke tar alt for stor plass og er lett å vaske/rense?

Aeropress er en fantastisk start på kaffeeventyret, men vil absolutt anbefale å skaffe en kvern. Selv har jeg Fellow Ode nå, som jeg er fornøyd med gitt pris. Utseende og størrelse stort pluss her. Hvis du vil ha noe rimelig er Baratza Encore en fin begynnerkvern.

Hvis du vil ha god kvalitet på kvern uten at det blir for dyrt er håndkvern veldig kjekt om du ikke trenger å kverne mye kaffe om gangen. Timemore er fine til lav pris, Commandante er dyrere men relativt high end.

3 Likes

Har sett litt på diverse Timemore, mye mulig jeg går for en av de. Er kun til meg selv jeg lager kaffe med AeroPress så trenger egentlig ikke noe som må stå fremme og tar plass. Takk for tips😊

1 Like

Om noen vil dykke litt ned i galskapen anbefaler jeg youtubekanalen til James Hoffmann. Utrolig vellaget, detaljert og interessant (om man er interessert i kaffe).
Man har også forumet Home-Barista som er internasjonalt. Har ikke funnet noen norske kaffeforum enda så da får vi ta opp jobben her inne på KV :slight_smile:

1 Like

Handler kaffe og kaffebønner på Tim Wendelboe, Supreme roastworks og Fuglen.

Fahem og Caballero er mine favoritter hos TW.

Kan anbefale guidene til Tim Wendelboe:

3 Likes

Det sorte gullet! Storfornøyd med vår Sage Barista Express (espressomaskin og kvern i ett). Aeropress har jeg også da jeg reiser en del og foretrekker en viss standard på kaffen :stuck_out_tongue: .Ikke dumt at samboer har barista erfaring heller, lettere å lære når noen kan guide meg på veien.

1 Like

Min målsetning for 2022 er å få hivd ut nespressomaskinen og få plassert 25 kg rustfritt stål på benken i form av en ny espressomaskin. Problemet er at det er kostbart.

@anon57870405 Det er tre produsenter jeg også er glad i, kanskje spesielt Supreme Roastworks.

Brygeguidene til James Hoffmann kan jeg også anbefale, der forklarer han også hvorfor man gjør det man gjør - som øker forståelsen for de forskjellige prosessene i et brygg. Se f.eks. hans aeropress-guide, v60-guide og presskanne-guide.

2 Likes

Kan anbefale Sage sine maskiner. Litt inhabil da jeg har en selv, men mener personlig at disse er soleklart mest kvalitet for pengene!

2 Likes

Sage er uten tvil mye for pengene. Jeg har sett på maskiner som er dedikerte dual boilers, med kvern på siden.
Har fått det ned til tre alternativer:

Aller helst vil jeg ha en La Marzocco Linea Mini men et sted må man sette grensen på pris. Espressomaskiner kan jo tydeligvis koste akkurat så mye man vil.

2 Likes

Koster ikke mer enn et par trykk eller en liten orginal? Brukes kanskje til og med oftere og settes minst like mye pris på :wink:

1 Like

Nei enig i det du sier. Takk for at du hjelper meg med argumentene.
Kan forsåvidt bruke samme argumentrekka når man skal ha kunst, “koster jo mindre enn en kaffemaskin!”

2 Likes

Main Evergood, en flat måleskje pr to kopper vann på en moccamaster. Go!

5 Likes

Siste utstyrsinnkjøp for min del på kaffefronten: Fellow Atmos
Det er altså beholder for kaffebønner hvor man suger lufta ut, så de oppbevares i vakuum. Det skal gjøre at de holder seg bedre enn i pose. Skriver på en tape hva slags bønner som er i.
Nå fylt med Solberg & Hansen Vinterkaffe og Supreme Roastworks Ethiopia

4 Likes

Jeg vil anbefale å se på maskiner fra isomac og rancilio, mye for pengene!

1 Like

Kompis har en moddet rancilio silvia, lager bra kaffe den, absolutt!

1 Like

Ny kaffekvern på plass. :slight_smile: :partying_face:

8 Likes

Gratulerer med Niche! Jeg tror det blir min espresso-kvern når den tid kommer :slight_smile: Mye for pengene i den kverna der!

1 Like

Takk! Jeg har hørt gode ting. :slight_smile:

Neste prosjekt blir å få erstattet Gaggia Classic maskinen min.

Hva har du i tankene? Er litt avslag på Lelit Bianca nå, Lelit Bianca PL162T Espressomaskin : kaffemesteren.no