Den store øl-tråden 🍻

Fant ingen tråd om øl så lager en.

Noen her på KV som er interessert i øl eller som driver ølbrygging?

Har du noen tips og anbefalinger på god øl så del dem her :slight_smile: :beers:

7 Likes

Til å være Arsenal-fan er du fantastisk :slight_smile: God tråd (igjen) :slight_smile:

7 Likes

Tusen takk @jbroks! :slight_smile:

2 Likes

Over snittet interessert i øl. Brygger ikke selv, men en håndfull av mine kompiser gjør. Jeg lar de jobbe mens jeg drikker det de lager.

Jeg drikker i utgangspunktet det meste, men er ikke sånn veldig begeistret for kveik. Med noen unntak. En av folka bak Gulating mener jo kveik blir det neste store, men der tror jeg de bommer. Kveik har vært mer synlig på markedet de siste årene uten å ha blitt en boom.

Surøl derimot. Ja takk. Jeg tar gjerne en surøl når jeg skal unne meg noe ekstra. Denne sorten oppdaget jeg på øltur i Belgia.

Ellers registrerer jeg at flere bryggeri har kastet seg på ferdigblandet cocktails. 7 Fjell og Bareksten har en serie som faktisk ikke er dum. Spesielt om du kjøper de som selges på vinmonopolet.

Vinmonopolet slapp også nettopp et spesialslipp på 400ish ulike øl. Sjekk ut bloggen høyt skum for lister. Jeg bestilte noen spennende fra 7 Fjell som jeg venter på. :slight_smile:

3 Likes

@anon57870405 Er du aktiv på untappd?

4 Likes

Høres ut som en god løsning og fordeling av arbeid @gnageren! :slight_smile:

Er selv ganske fersk og uvitende når det kommer til øl. Stort sett gått i vanlig øl/pils. Tror nesten jeg må melde meg på øl-smaking. Noen anbefaling på ølsmaking i Oslo? Hvis det er noen som vil være med så er det bare å si ifra :slight_smile:

Smaker gjerne på ny og spennende øl. Plukker av og til med meg noen flasker når jeg er på polet. Ser frem til flere tips i denne tråden.

Takk for tipset om bloggen Høyt skum. Skal plukke med meg noen anbefalinger neste gang jeg skal på polet.

Da er Untappd lastet ned :slight_smile:

2 Likes

I kveld ble det denne etter anbefaling av en på polet:
image

Varenummer 5145501.

Fruktig og litt bitter på slutten men alt i alt god. Kunne kjøpt den igjen :slight_smile:

2 Likes

Har vert ølhund hele livet men brygger ikke og har enda til gode å smake mange virkelig gode selvbrygga øl.
Stort sett pils/fatøl/hveteøl, men kan like litt friske ipaer og surøl.

Kan anbefale Erdinger Weissbier for de som ikke har prøvt den før.
Tror kanskje til og med den har komt i vanlig butikk nå - måtte på polet for å få den før.

1 Like

Har brygget øl siden 2010’ish og er ennå aktiv. Drikker ellers det meste. Var på Rygr ølsmaking cruise igår pg kjenner ennå etterdønningene etter det.

2 Likes

Øl er gøy, og det er fort gjort å bli smittet av untappd-syken hvor man aldri kjøper en øl man har hatt før, fordi man vil prøve noe nytt.
Anbefaler hjemmesiden winmonopolet.com - hvor du velger ditt pol og får opp de best rated ølene de selger, sortert. Fin å bruke om du skal inn og raske med deg et par øl uten noen plan.
Hvis man bruker chrome er det også en fin extension som legger til untappd-ratings på vinmonopolet sine hjemmesider. Beermonopoly - Chrome Nettmarked

Men viktigst av alt er jo selvfølgelig å drikke det man synes er godt!
Legg meg gjerne til på untappd, brukernavnet mitt er ullke.

5 Likes

Angående ølsmaking i Oslo, var for et par uker siden innom en plass som heter røør. De har nettopp åpnet igjen etter lang tid stengt på grunn av covid. Var vel 60-70 tappekraner såvidt jeg husker med forskjellige øl. Kunne bestille smakebrett med fem du valgte selv.
Var også ålreit utvalg av vin, om man har med noen som foretrekker det (det er mitt problem)

2 Likes

De som setter pris på en god NEIPA, bør sjekke ut Salikat sine øl. Ligger helt i toppen av hva som blir laget.

Sjekk også ut denne bloggen: https://www.brewolution.no/

6 Likes

@Ulrik La deg til. Ja om jeg fant frem til riktig person. Når det gjelder Untappd er det mange som går i konkurransemodus. Blir et jag. Noen tar litt av. Selv er jeg avslappet til det hele. Drikker det jeg har lyst på, men er det tilfeldigvis noe nytt er det en bonus.

Kjekt å se at nettsiden winmonopolet er oppe igjen. Når jeg var i kontakt med mannen bak siden for et par år siden var han student. For litt siden var det hele nede.

Ølsmaking får man i flere varianter. De jeg får mest ut av er å dra på ett av de mange bryggeriene. Skal en teste en pub/bar hiver jeg meg på Ulrik sitt forslag. Røør er ett av de stedene i Norge med størst utvalg på tap. De har drøssevis med flasker også… til sin pris. Selv skryter de også av å være frittstående i motsetning til et par av de andre i Oslo.

Et par kompiser og jeg kjører egne greier. 2 ganger i året har vi ølsmaking. På sommeren for å kåre det vi mener er den beste ølen for sommeren. Og en i nov/des for å kåre det vi mener er den beste juleølen. For første gang kjørte vi live sending nå i sommer. Vi jobber oss gjennom 20-25 ulike øl. :slight_smile:

6 Likes

Ikke tips om øl, men gammelt bilde mat på strie

1 Like

Estrella Inedit er en klassiker. En skikkelig god hveteøl. Kanskje litt snill, men absolutt en høydare. Synes også flasken i seg selv gjør at den ser ekstra lekker ut i hyllen. Lett å bli fristet.

For å komme med en anbefaling så vil jeg nevne denne;
https://www.vinmonopolet.no/Land/Norge/Voss-Bryggeri-Oregonian/p/10210602

@anon57870405 Du finner meg som Gnageren på Untappd. Bare å legge meg til om du føler for det.

1 Like

Oregonian er nydelig!

2 Likes

Selv går jeg å venter på disse to;

image
https://www.vinmonopolet.no/Land/Norge/7-Fjell-Andhrímnir-Bourbon-BA-Barelywine/p/13474001

image
https://www.vinmonopolet.no/Land/Norge/7-Fjell-Chronology-Avant-Garde-BA-Red-Wine-Ale/p/13473901

Begge ble sluppet nå 1 september. Dessverre er Vectura (transportør) ikke helt til å stole på. Flere ganger har jeg bestilt og forhåndsbetalt varer de leverer som viser seg å ikke dukke opp.

4 Likes

Hoppet av Untappd på 999 innsjekk da flere rundt meg ble for avhengig av appen for å virr hva de «kunne» drikke. Mer fokus på det sosiale og det gode i hvert glass framfor hvor mange cheers man fikk.

Ikke noe anbefaling men måtte dele en flaske lervig produserte for en del år siden! Ett av mine favoritt trykk

5 Likes

For å holde denne tråden litt levende. Har folk tenkt å teste noe øl i helgen?

Bra @gnageren! Absolutt. Prøvde å finne Oregonian på polet men det hadde dem ikke. Kjøpte disse tre isteden :slight_smile:

1 Like