Den store øl-tråden 🍻

Takk for det @Ulrik! :slight_smile:

Fint første bidrag fra @Phly og konkurransen er i gang :beers:

Et lite tips til dere ølhunder. Nå begynner juleøl å komme på bordet. Vinmonopolet har akkurat fått juleøl ut i hyllene, men når jeg stakk innom i dag la jeg merke til en liten greie. Mye står oppført som utsolgt. I hvert fall her i nærområde. En av de ansatte kunne fortelle meg at småprodusenter sliter med å levere. Etterspørselen er mye høyere enn hva de har klart å produsere. Så her kan man risikere at det blir kamp om de gode dråper. Ikke vent for lenge med å handle inn favorittene. :slight_smile:

4 Likes

Takk for tips! Vil også tipse om at det nå er mulig å bestille dark horizon 7 fra nøgne. Hvis man er litt glad i øl er dette noe man bør handle og ha til en spesiell anledning :blush:

5 Likes

Dette er noe som blir mer og mer likt vinslippene. Juleøl slippes kun en gang i året, men mange av dem tåler lagring i mange år. For noen år siden kunne du finne Mikeller sine til salgs helt frem til jul. Ifjor var de utsolgt etter noen dager. Bare å handle mao. Kan aldri han for mye alkohol i huset :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 Likes

Utenom kunsten brygger jeg øl, lager sider og samler på vin. Hvis noen her bor i Stavanger har dere kanskje spist på Noodle Noodle. Huset øl der (ikke Kung Fu Master som Lervig har brygget), er brygget av Jåttå gårdsbryggeri etter min oppskrift​:+1: det er en belgisk wit med hibiscus og korriander. Selges for så vidt også på Gulating :beers:

7 Likes

Takk for tips!

Jeg la denne lille listen i en bestillling til polet nå:

Følgende varer er registrert:
13735302 Nøgne Ø Dark Horizon 7 Barrel Aged 1 STK à 249,00 NOK
7310902 Lervig Tasty Juice IPA 1 STK à 70,00 NOK
9999981 Pant 1 STK à 2,00 NOK
7746702 Lervig Supersonic 1 STK à 91,20 NOK
9999981 Pant 1 STK à 2,00 NOK
13646502 Schouskjelleren Santa Schous Stout 1 STK à 82,90 NOK

3 som kan drikkes når som helst, og en til en spesiell anledning! :slight_smile:

4 Likes

Yup, klar over slippet 1 gang i året. Men det er første gang jeg opplever at mikrobryggeriene sliter med å levere. Det var ikke det at vinmonopolet var utsolgt, det var rett og slett at bryggeriet sliter med å få levert ut varer grunnet stor etterspørsel sett opp mot hva de produserer. På vinmonopolet i ski var det sikkert 11 typer juleøl som aldri har kommet frem ihht deres bestilling. Så da stod hyllene tom.

Ellers har gjengen vår en fast tradisjon om juleølsmaking. Med et excel ark fra helvete hvor vi gir poeng for en haug med ulike kategorier. Vi kjører blindtester for at ikke lokal patrioisme skal slå inn. Panelet jobber seg gjennom ca 25 ulike ølsorter. Det er også kun øl fra vinmonopolet som vurderes. Skikkelig håndverksøl der altså. Hansa julebrygg er vel den som har stukket av med flest seire. Så kan en så klart spørre hvor godt vurdert øl nr 20+ vurderes. Vi er ikke helt i vater når vi kommer opp på det tallet… :smiley: Men det er jækla moro.

10 Likes

DET hørtes ut som en fantastisk kveld :beers::grinning_face_with_smiling_eyes:

2 Likes

Minner om fristen for å være med i konkurransen er 28/11.

Post et bilde i denne tråden som kombinerer øl og kunst for å være med i trekningen av en øl-julekalender eller så stikker @Phly av med premien som eneste deltaker :slight_smile:

5 Likes

Et helt fantastisk tiltak. Bilde kommer! Oppfordrer alle til å slenge seg på!

2 Likes

Får sparke ballen igang igjen her eg da🙂

8 Likes

:black_circle::black_circle::black_circle:

11 Likes

Duvel glass med Fake sitt motiv på. Og en gøy øl😂

9 Likes

Handlet inn 4 sorter juleøl til den store juleølsmakingen. Mye spennende på vinmonopolet. Fristet å kjøpe en molte surøl… men tenkte panelet aldri ville ha tilgitt meg! :smiley:

1 Like

Together

21 Likes

ok, den der var jævlig bra! :smiley:

1 Like

«Nøgne Ø- mørke skoger»

7 Likes


Rebel møter Pøbel. Lervigs Legacy Lager brygget for å hedre Lervigs grunnlegger Kristoffer Stensrud etter hans bortgang 18.09.2021. Tysk pilsner, hans foretrukne øl.

9 Likes


Kunst og øl fra Jæren.

10 Likes

:beers:

9 Likes