đŸ· Den store vin-trĂ„den

Den store Þl-trÄden har vÊrt populÊr sÄ lager en egen trÄd for vin. Om det er rÞd, hvit, musserende alkoholfri, perlende etc.

Noen her pÄ KV som er interessert i vin eller som samler pÄ vin?

Noen turer pÄ vingÄrder eller opplevelser dere anbefaler?

Har du noen tips og anbefalinger pÄ god vin sÄ del dem her :slightly_smiling_face: :wine_glass: :champagne: :clinking_glasses:

16 Likes

GÄr en del vin i heimen, og hÞstens investering var et skikkelig vinskap - enklere Ä handle det man kan(pÄ slipp) nÄr man vet det ikke stÄr dÄrlig.

Vi har gĂ„tt i fella med naturvin, og det gĂ„r sĂ„ og si bare i det. Men er ikke feil med en god champagne, eller rĂždt/hvitt fra de klassiske distriktene. Vi paret Mont D’or (ost) med hvitvin fra Jura noen helger tilbake som var helt fantastisk.
Anbefaler Ă„ investere i skikkelige glass, vi er veldig fornĂžyd med Zalto, problemet er at man blir veldig godt vant



16 Likes

Spennende trÄd, hÄper Ä kunne lÊre litt av ekspertene her :slight_smile:

Ref. gode kjÞp hos polet, mÄ man ligge i kÞ og fryse, eller slippes gode ting pÄ nettet ogsÄ?

5 Likes

Kan anbefale DN podcasten til Merete BÞ og Thomas Giertsen (!) jeg kan ingenting om vin. Kommer med anbefalinger som ikke koster deg all kunsten pÄ veggene, samtidig som du lÊrer en del

8 Likes

Her konsumeres det nesten kun vin fra Valpolicella. Karamellen\flÞten er en Tommasi Amarone della Valpolicella Classico som har fÄtt luftet seg i et par timer
 :drooling_face: :drooling_face: :drooling_face:

4 Likes

Mange av slippene til polet er nÄ pÄ nett, og man fÄr tildelt tilfeldig kÞnummer med sÄnn queue-it lÞsning du sikkert har sett pÄ konsertbilletter.
En strategi vi bruker er Ă„ kjĂžpe viner fra produsenter og importĂžrer vi liker. ImportĂžrene sender gjerne ut nyhetsbrev i forkant av slippene og man kan gjĂžre seg klar.

1 Like

Hvilket vinskap anbefaler dere?

Temptech er godt nok for de aller fleste.

Verdt Ä merke seg at det er en vesentlig forskjell pÄ skap ment for langsiktig lagring (10-15+ Är) og vinskap ment for kortsiktig lagring/«serveringsskap». LeverandÞrene blander ofte disse begrepene om hverandre og bruker ofte bare «vinskap»/«vinlagringsskap»

Om man har planer om Ä kjÞpe vin som skal og bÞr lagres i 10-15+ Är for Ä nÄ toppen/vÊre drikkeklare, bÞr man investere i et skikkelig vinskap hvor faktorer som vibrasjon, fuktighet osv. blir ivaretatt. En vin som skal ligge i 15 Är kan Þdelegges av smÄ vibrasjoner i vinskapet. For lite fukt kan tÞrke ut korken og fÞre til at vinen oksideres. Her snakker vi mange Är, selvsagt.

Uansett type bruk: Trehyller er Ă„ anbefale, litt mindre vibrasjon.

ForĂžvrig helt enig med @Ulrik, gĂ„ for Zalto, evt. Riedel. For Ă„ unngĂ„ at det blir for dyrt – drit i alle de forskjellige klassifikasjonene av glass som bare er en marketing-greie i hvert fall for oss «lekfolk», gĂ„ for Zalto Universal, sĂ„ har du et glass til alt. Om du Ă„pner en burgunder til 5000 spenn kan du kanskje vurdere Ă„ spandere pĂ„ deg et Zalto Burgund :wine_glass:

6 Likes

Skap 1 av 3.

Mtp vinskap har jeg hatt litt for mange dÄrlige erfaringer med Temptech, sÄ jeg kjÞper kun Bosch skapene. Ikke hatt noen problem med dem. Lite stÞy, stabil temperatur og genererer lite varme

9 Likes

Vi har gÄtt for RÞros Metall sitt skap, hÄper vi slipper havari. En pÄ jobben mista 40+ gamle burgundere pÄ grunn av det og jeg fikk litt skrekken.

@blanked vi har Zalto Universal og de er helt perfekte til det aller meste. Burgunderglassene er vanskeligere Ä fÄ tak i enn slippene til Whatson, men stÄr pÄ liste.

5 Likes

KjÞrer Zalto universal her ogsÄ, zalto burgund pÄ listen, men tar nok tid fÞr de er pÄ plass. De blir en utfordrer til Riedel burgundglassene, skal lott til Ä slÄ dem. Syns Zaltoene kan virke litt ustabile i hÄnden siden de er sÄ absurd store :grinning_face_with_smiling_eyes::wine_glass:

3 Likes

Et lite tips til dere som er glad i Nebbiolo.

Det drikkes nye vin her i huset og det er ofte et naturlig samtaleemne blandt kolleger da flere av oss har det til felles. Fikk for ei tid siden anbefalt av en kollega Ä prÞve den greske Xinomavro drua og bestilte sÄ ei flaske Naoussa Alta 2017. Greske viner har kanskje ett litt frynsete rykte men denne holder mÄl som bare det og stiller seg helt der oppe for meg blandt nebbioloene, med veldig mange likheter. Da til en veldig fin pris i forhold til hva en fÄr.

9 Likes
2 Likes

Flott vin til prisen. Jeg syns den gÄr fint til enkel grillmat/drikkevin. Men mener Ä huske at den er litt kort og ikke sÄ mye syre, sÄ ikke noe sÊrlig lagringspotensial forutenom fÄ Är.

2 Likes

Den falt ikke i smak her heller. Denne rose’n av samme drue er deromot beste rose’n vi har hatt i hus.

6 Likes

Et lite tips hvis du er glad i Pinot Noir sÄ er denne god som koster under 250,- pÄ polet:
Girardin Bourgogne Terroir Noble Pinot Noir
bilde

11 Likes

Ifjor ble nyttÄr feiret med denne:

Beklager dÄrlig bilde men eneste jeg hadde pÄ mobilen. Hvordan vil dere sammenligne 2012-Ärgangen eller har dere noen andre anbefalinger?

3 Likes


Jeg har ikke smakt 2012 enda, men jeg hadde denne i fjor. Det var noe av det bedre jeg har hatt! Like god som 1999 var Ă„ret fĂžr.

I Ă„r blir det ikke Dom, men en annen gammel sak. Blir spennende Ă„ sammenligne.

4 Likes

Er nok lite som kan sammenlignes med DP 2008 til “overkommelig pris”. Personlig syns jeg Launois gir veldig mye for pengene👍

3 Likes

Hvor kan man fÄ tak i 2008 og eldre DP?
2008 Ärgangen var kanskje det beste jeg har smakt. Skulle kjÞpt fler nÄr jeg hadde muligheten men sÄ var det med lagring da :slight_smile:

Spennende @OlaNorman. Hva blir det i Ă„r hvis det er lov til Ă„ spĂžrre om det? :slight_smile:

Takk for tipset om Launis @Turdy. Skal prÞve det en gang. MÄtte inn pÄ Vinmonopolet og se litt. Hvilken ville du anbefalt?

Det er mange som skryter av Zalto glass. Hvordan vil dere sammenligne det med Lehmann, Riedel og Spiegelau?