🍷 Den store vin-tråden

Inkbird er genial om du vil gjøre om et vanlig kjøleskap til temporært vinskap. Sikkert ikke det beste i lengden, men funker greit for å holde stabil temp over normal kjøleskapstemp. Kan med fordel kompletteres med et liten varmekilde for å passe at ikke tempen går for langt ned når kjølingen slår til, eller om du har det et kaldt sted. Brukes mye for å holde stabil gjæringstemperatur i kjøleskap under brygging.

Ble en ok reserveløsning da jeg bare har 2 små vinskap pr d.d

1 Like

Jeg har kjøpt disse dp for mange år siden og lagret dem.
Om du vil kjøpe dem «ferdig lagret» så kan du bruke wine-searcher.com til å søke etter utsalgssteder.
Where to buy 1999 Dom Perignon Brut, Champagne | prices & local stores in Netherlands

Det er en fin side til å sammenligne priser på vin rundt om i verden. F eks for å se om det «kuppet» på tax free på osl egentlig er et kupp…

I år blir det denne:

Et hot tips til en champagne som er oppe på nivå med gammel DP er denne:
https://www.vinmonopolet.no/p/11099801
J. de Telmont Heritage 1996

For vanlig folk i gata så er innholdet i den like godt/bedre enn en 2012 dp som nå er årgangen i hyllene på vmp.

Flere av de glassprodusentene vil gi deg lik opplevelse av vinen uavhengig merke.
Vi kjøpte Zalto pga utseende på dem og selvsagt det at de «er de beste». Jeg tviler derimot på at jeg hadde kjent forskjell på en burgund i et Zalto glass mot et Spiegelau.
Burgund glasset til Zalto er så stort og flott at det anbefales å ha i samlingen uansett!

Ps: det er leveringsproblemer på Zalto om dagen, så ikke sikkert du får tak i nå uansett.

9 Likes

Eneste måten å få tak i DP 2008 (og tidligere årganger) i Norge er via auksjon på Blomqvist desverre. Jeg har 3 flasker av '08 liggende, men angrer på at jeg ikke kjøpte mer. Spesielt når de hadde dem på Arlanda til 1100 SEK, og en fikk rabattkupong på 20% hvis man først gjorde et kjøp på over 500 SEK :grinning_face_with_smiling_eyes:

Mtp Launois er Blancs de Blancs veldig bra. Er Basiskategori 6 så skal has på de aller fleste pol. Veldig behagelig mousse, kanskje litt mer i stilen til Bollinger (og champagner som har roet seg).

Jeg kjører en blanding av glass. Zalto Universal fungerer strålende, ekstremt digg glass. Når det kommer til Chardonnay og PN bruker jeg foreløpig Riedel.

Zalto er utsolgt over hele verden og kommer til Norge tildligst i mars. Når det er sagt så har Spiegelgau kommet med Zalto kopier som heter Definition. Ser en bort fra stempel er de så og si identiske Zalto i utforming og vekt, til halv pris.

4 Likes

https://auction.zachys.com/LotDetail.aspx?inventoryid=89907

KV gruppekjøp :champagne: :rofl:

6 Likes

Et tips er å følge med på Blomqvist som har regelmessig vinauksjoner. De hadde DP 2008 og noen eldre årganger ved sist auksjon i november. Usikker på hva de gikk for tilslutt. 20% påslag og sender til utvalgte pol rundt i landet.

2 Likes

Takk for gode tips og råd @Luvaton, @OlaNorman, @Turdy og @Hamrefranz!

Har vært på polet nå og kjøpt denne etter anbefaling fra @OlaNorman og han jeg pratet med på polet. Blir spennende å prøve denne i kveld :slight_smile:

Spiegelau virket fine da jeg så dem hos Skarpe Kniver. Men hvis dem er helt like som Zalto så føler jeg for kjøpe noen Zalto glass isteden da det er ”originalen”.

9 Likes

Nice!
Garanterer at du ikke blir skuffet. :champagne:

1 Like

Så ikke noen egen tråd for det(enda), men tenkte å si godt nyttår til kunstfolket :tada::tada:

En av fordelene/ulempene med å ha småbarn er jo at det meste av vin og bobler nytes kun til middag, så her er mitt bidrag til tråden.

Fremad til 2022 :champagne:

5 Likes

Takk igjen for et veldig godt tips @OlaNorman. Den var veldig god! :smiley:

Ønsker alle et godt nytt år!

Noen visdomsord fra Euan Roberts:

7 Likes

Årets siste juleøl er inntatt og årets bobbler står klar til det nye året. Godt nyttår til alle sammen. Måtte 2022 by på mange gode kunstkjøp​:boom::sparkles:

4 Likes

Hadde det vært en ide å slå øl og vin tråden sammen? Mtp aktivitet etc.

Bobler har jeg ikke snøring på. Jeg er på det nivået at jeg kjøper etter flaske. «Fin flaske, den tar jeg!». Har forøvrig fått med meg at det skjer mye spennende i England mtp bobler. Besøkte Ridgeview for noen år siden. Synes de har en bra greie på gang.

Til pinnekjøttet i går serverte jeg naturlig nok juleøl fra Hansa Julebrygg. Polversjonen (butikkøl styrer jeg helst unna). Men ville samtidig teste ut noe nytt. Servere hvitvin. Etter å få servert denne rakkeren på spisestedet Stallen for en mnd siden;


Det funket jævlig bra. Kom mye lyder fra gjestene som ga en god indikasjon på at både mat og vin knullet i kjeften som vi mindre sofistikerte bruker å si her fra denne kanten.

Og det er en viktig kompis som alltid må med når jeg serverer signatur retten Skoglund Pinnekjøtt. Det er verdens beste Botanical Aquavit fra Bareksten.

Fruen og jeg var for et par år siden ute på holmen. Cornelius. Til dessert fikk vi servert en vin hun gjorde sin elsk på. Så den ble servert i går til vaniljeis m/bakt hvit sjokolade og skillingsbolle. Den utfylte sin rolle utmerket

Ellers er jeg som mange oladunk glad i Valpolicella. Zenato er en som står sterk fra den kanten. Om det er Amarone eller Ripassa. Litt ut på kvelden i går dukket «plutselig» denne herren opp på bordet

I to år har det vært på planen å besøke vingården til Zenato. Men ja… vi vet jo hvordan det har gått :slight_smile:O

Ja… de boblene. Som sagt. Null peiling. Men de som fikk invitasjon til gårsdagens ball var disse.

Ikke noe fancy. Men det boblet nå i gapet.

5 Likes

Disse er det verd å bruke penger på

Test av Polets burgund-slipp (DN+) | DN?

Hvilke anbefaler dere å gå for? Er det bare å sitte på nettsiden og trykke F5?

3 Likes

Her er det i alle fall noen tips!
Blir fort kostbart med disse burgunderne.

4 Likes

Gode (og dyre) «ekte» burgundere er selvsagt noe helt for seg selv, men prisene har blitt så syke de siste årene at i hvert fall jeg holder meg langt unna.

Man får så mye annen sinnssykt bra vin på polet i en helt annen prisklasse/QPR. Ta en titt på «kommune-burgunderne» – burgundere som ikke klassifiseres som «ekte» burgundere (men som er fra Burgund og kommunene rundt «kjernen»), fantastisk gode, drikkevindu 10-30 år, helt andre priser/QPR.

Noen gårder/produsenter verdt å sjekke; Domaine Fourrier, Chandon de Briailles, Domaine Faiveley (Mercurey Rougen er fantastisk og levbar prismessig, La Framboisière også fantastisk), Hudelot-Noëllat

7 Likes

Kommune-burgundere, vi er der ja :sweat_smile::wink:

2 Likes

Burgund er lite, men stort :smile:

2 Likes

Dette er vel poenget til Merete Bø også, i episoden før burgundslippet i fjor.

2 Likes

#vinsnobberi - det finnes heldigvis mye annet godt til en mye lavere pris pr kvalitetspoeng.

Mye av disse high end vinene med lave produksjonsvolum er blitt helt ødelagt prismessig pga søkkrike / nyrike kinesere uten hemminger som tror / vet det gir status å drikke rådyr vin og deretter kommer vinspekulantene og kjøper opp vinene og videreselger disse ettertraktede dråpene til de samme betalingsvillige kineserne som har startet prisgaloppen…

Men disse dyreste vinene er relativt rimelige i Norge pga avgiftsystemet og ofte forsøker franske oppkjøpere å kjøpe den dyreste franske vinen på slippene i Norge via stråmenn :wine_glass::wine_glass::wine_glass:

5 Likes

Ja det er mulig å gjøre gode kjøp sammenliknet med internasjonale priser men om det er gode kjøp i det store bildet er en annen diskusjon.

1 Like

Ja, har vært tema i en god del år :crazy_face: Har selv emigrert helt fra «Burgund-Burgund». Synes ikke det er verdt det. Kan ikke nok om vin til at jeg får full glede av en flaske til 7k, heller.

Er så mange andre spennende områder i FR også. Jura, feks., har jeg blitt forelska i de siste årene.

Italia: Prisene begynner å bli gale her også, fordi flere og flere «flykter Burgund», men needless to say finnes det jo ekstremt mye bra italiensk, som er det jeg har mest av i skapene nå. En del baroloer og brunelloer som lett kan måle seg med de beste burgunderne, men som ligger et helt annet sted prismessig.

Og sist, men ikke minst: Chateau Musar, libaneser. Var lenge en godt bevart hemmelighet. Men fortsatt bare å hamstre.

4 Likes