Dolk på Finn.no

Endelig :sleeping:

Han har jo feen med liggi på latsiden i 5 år, så godt å høre det ser bra ut hvertfall :]

1 Like

Men at ikke vi har sett noe betyr ikke at ikke han har gjort noe :wink:

Det er nå ikke helt sant. Han har vært aktiv helt fram til 2013 i alle fall

Tipper dette blir STORT. Dolk går nok i fotsporene til Banksy og tar sin Dismaland her i «verdens beste land å bo i»

1 Like

Det er jo veldig ulik kvalitet på det Dolk har gjort. Jeg mener fra angel til gwt! Tror alle de norske samlerne nå har bestemt seg for kun å ha de aller beste, så det er mye av de mindre bra trykka i markedet nå…

Interessant diskusjon.
Og lærerik.

Spesielt for en novise som meg hva Dolk angår, da jeg ikke har latt meg “tenne nok” (foreløpig) til å anskaffe meg noe av Dolk.
Rett og slett fordi jeg er usikker på hva jeg liker.

I så måte interessant å se sammenlikningen du trekker opp @Jambo, fra Angel til GWT, under kvalitetsdimensjonen. Disse eksempler representerer jo svært ulike retninger i hans kunst. Er det slik å forstå at verk som Angel (og Toy - i samme åndedrag, forsåvidt), ikke er å anse som helt “hardcore Dolk”, mens hans øvrige verk representerer det motsatte?

(Beklager om dette anses som “å kuppe” tråden, men fant bare temaet relevant også i lys av hva som ligger ute på Finn).

Forstår ikke hvorfor angel ikke er likt.

Motivet “live” ved den ødelagte kjernekraftreaktoren i Fukushima Japan synes jeg er rimelig bra. Men så er også et av mine favorittmotiv av dolk Bombsuit som ikke er veldig godt likt generelt.

5 Likes

Ser du trekker inn Toy, antar det er på bakgrunn av taggingen, men jeg tror ikke det er det som gjør at kunsten er motivsensitiv. Det meste fra Dolk har den samme tekniske kvaliteten av det jeg har sett; det det handler om er vel hvor godt man får frem idèen i det man gjør; og det er vel vår britiske venn Banksy en mester. For min del fungerer ikke Pig og Pigmask veldig godt fordi jeg synes (det jeg anser) som idèen bak motivet til å være litt platt (fuck tha pålice), og det virker det som flere med meg gjør. Med motiver som Prison Painter Praying girl eller Grenade Lovers (Som er noen av mine Dolk favoritter) så er det fortsatt enkle motiver, men det tar opp ganske store spørsmål på en subtil og direkte måte samtidig; og det oppsummerer vel litt av min kjærlighet for stensilkunsten. Det er umiddelbart et motiv du forstår, men også noe du kan reflektere over. Og noen av motivene mangler kanskje den siste biten der. Chief er jo f.eks et motiv jeg ikke får så mye ut av selv om det er tøft og meget godt teknisk utført, men 3xChief har for meg en ekstra dimensjon som gjør meg litt mer nysgjerrig. Men dette er jo veldig veldig subjektivt.

3 Likes

Ser det ble noen skriveleifer, men finner ikke knappen for å korrigere?

Kan bare korrigere en stund etter publisert

1 Like

Det er nok mer Jambos subjektive mening. Girl with teddy er helt der oppe mens Angels er midt på treet i popularitet. Toy er blitt ganske populært etter hvert og går for ganske høye priser. Jeg synes ikke du skal anskaffe deg Dolk hvis du ikke finner noe som treffer deg, men Dolk kommer nok til å stå som en av de store norske gatekunstnerne i framtiden og.Så kan man diskutere hvor lang levetid street art har, men suksessen til street art ligger at det appellerer til et annet publikum enn den tradisjonelle kunsten og mitt inntrykk er at street art appellerer til et bredt publikum av begge kjønn.

4 Likes

Joda, det er jo en subjektiv mening. Men jeg tror mange med meg er enige i at det er de tidligste stensilene til Dolk som er det beste. Har i alle fall blitt slik for meg at det er de tidlige Dolk motivene jeg sitter igjen med. Ettersom det nå virker som om Dolk har lagt stensilene på hylla for enn stund er set kanskje på tide å lage den offisielle “kunstveggens topp 5 Dolk trykk gjennom tidene”? :slight_smile:

1 Like

Jeg har sett litt forskjellige tråder som omtaler “Grisene” til Dolk og jeg ser det er en gjennomgangsmelodi at de handler om Politihat og “Fuck the police” og lignende. Ligg gjerne ut en link om jeg tar feil men jeg har til dags dato ikke lest et innlegg som har vært inne på tanken om at det kan handle om politiets menneskeforakt. Dolk er en kunstner fra en by i Norge som har hatt store problemer med politivold opp gjennom historien. Det finnes bøker om det og Amnesty rapporten er det ikke vanskelig å få fatt på. Jeg har i hvertfall fra første gang jeg så Pigmask og Pig gjort meg noen tanker om denne tiden. Dolk er vokst opp i Bergen på denne tiden. Naturlig å trekke paralleller tenker jeg da selv om jeg ikke har peilig. Men en ting er jeg i hvertfall noenlunde sikker på og det er at han ikke er helt forstått av de fleste samlere ennå. Når den tid kommer vil han stå igjen som et geni tror jeg.

1 Like

Slike avstemninger er artige nok de, men ofte gjenspeiler de bare hva folk faktisk eier. Min favoritt er iallefall det jeg har selv:)

Vet ikke hvilke funksjoner som ligger inne på forumet… skulle vært gjort ordentlig der man stemmer på ett motiv og så kommer prosenter opp. Har sett disse på BF.

Misforstå meg rett, i tematikken maktforhold ligger det veldig mye spennende å utforske, og jeg forstår det er det han berører. Men jeg synes ikke Dolk gjør det spesielt godt i de verkene. Når det kommer til maktforhold mtp religion er han vesentlig bedre.

Folk må jo stemme på de trykk de liker best :slight_smile: og ikke på de trykkene de har!!

Men det er god sammenheng der da, da man ofte kjøper det man liker :wink:

Lerretene på fineart var kanskje på kommisjon for en som kjøpte opp mange om ikke en hel utstilling noen år tilbake ?

Høres sannsynlig ut. Han brant dem iallefall skikkelig!!