Dolk tribute - retrospektiv utstilling

Alternativet til å lagre flatt i 8 år er ofte å lagre i rull i 8 år, noe som man relativt ofte ser at håpefulle selgere på Finn bruker som “salgstriks…” og da er vel valg av alternativ veldig enkelt…? :wink:

Er ganske vanlig å samle på kunst uten å henge alt opp. Vi er nok ganske mange som har kjøpt mer enn hva det er plass til på veggen her på forumet :wink:

Hadde selv den holdningen, at jeg ikke kunne forstå hvorfor “folk” kjøpte ting de ikke rammet inn med en gang, men nå sitter jeg med 20+ print i syrefrie mapper.

Intensjonen var nesten uten unntak (noen print har blitt kjøpt ved release osv med tanke på flipping) vært at kunsten/printene skal rett opp på veggen. Men så har tiden gått. Smaken har kanskje endrer seg noe, noen kunstnere blir man rett å slett drit lei, og plutselig så ligger ikke det som lå først i innrammingskøen kanskje ikke i køen i det hele tatt.

Jeg har flere bilder som var “holy grail” for meg, som jeg ikke finner plass til noen steder på nåværende tidspunkt.

Det betyr ikke at jeg har planer om å selge noen av disse heller, jeg kunne sikkert tjent noen kroner på å selge enkelte av trykkene, men alle disse motivene har jeg hatt lyst på i lengre tid. Jeg har brukt tid og letet lenge for å få fatt i disse til det jeg mener er en fornuftig pris. Selv om jeg ikke kan se på de på veggen mine, så kikker jeg litt i mappene mine med gjevne og ugjevne mellomrom for å se litt på “kunsten” min :wink:

Er vell det som er samlermentaliteten tenker jeg.

Alt jeg nå kjøper, kjøper jeg nå for at jeg har lyst på det bildet/trykket, eller at jeg ønsker å eige et bilde av en bestemt kunstner (bilder som selges langt under markedspris er også alltid av interresse, litt kynsk er vi vell alle). MEN det er ingen garanti for at det kommer rett på veggen når det kommer i hus!

legger også ved en link til noen som tar det enda litt lenger;)

6 Likes

Hvis man hovedsakelig har to alternativer for kunst man har kjøpt, lagre flatt eller lagre i rull, så ser jeg fortsatt ikke helt poenget. Men, som nevnt tidligere, hver sin smak.

Jeg synes bare det er forholdsvis meningsløst når noen av “insert kunstners navn” beste trykk “lagres flatt” fremfor å henge på en vegg.

For all del, og jeg har forståelse for at man plutselig kommer over gode handler etc. Det er bare for min del litt vel absurd når det er 8 år gamle print som har vært lagret flatt fra nærmest første stund, og aldri havnet på veggen.

Det er liksom ikke helt i samme enden av skalaen som kunstverk til $100mill+

Helt enig. Det er utrolig trist at såpass mange, tydeligvis, kjøper trykk for å lagre de. De mister jo de som faktisk ønsker å ramme inn verket og vise det frem muligheten til å gjøre det. Jeg forstår at det er en investering og alt det der, men det er synd for kunsten.

1 Like

Det burde vel ikke komme som noen stor overraskelse for verken deg Thomas eller andre at jeg selvsagt både vet om andre alternativ enn de to du nevner…og også benytter meg av disse :wink: Jeg har et hus med mange vegger og selvsagt er disse stappfulle av masse superbra kunst, og dermed havner heldigvis (eller dessverre som du tydeligvis mener…) annen superbra kunst i mappene inntil de kanskje en dag havner på en vegg hos meg eller hos andre heldige kunstinteresserte. Jeg roterer også kunsten slik at noe havner også på mine egne vegger selv om de må ligge trygt og godt i en mappe en stund :blush:

Takk og lov for syrefrie mapper (for oss småsamlere) !

For de som lar seg frustrere, se de første seks minuttene her (hele serien er knallbra): http://www.aftenposten.no/webtv/#!/video/102368/kunstsamlerne-ep-3-kunstverket-skal-inneholde-levende-rotter-som-kravler-rundt-i-roersystemer - dere vil ikke bli mindre frustrert. Best å kvitte seg med frustrasjonen først som sist.

Skal du bygge en samling må du nesten lagre bort noe. Selv synes jeg det er helt knall å kjøpe først for så å fordøye kunstverket før jeg investerer i eventuell innramming. Det er utrolig hvor fort kunstverk kan bli kjedelige. Toris kjøpte trykket fordi ingen andre gjorde det. Det er flott for kunsten at det faktisk selger.

4 Likes

Vel vel Benbjo… Jeg mener veldig sterkt at dette selvsagt er MEGET bra for kunsten. Det betyr flere kjøpere, større etterspørsel, høyere priser og dette betyr igjen at flere gode kunstnere får anledning til å leve av kunsten. Den dagen vi bestemmer oss for å slutte å kjøpe kunst fordi vi ikke har mer veggplass så er det mange flinke kunstnere som må omskolere seg for å bli mette og lykkelige… Comprende…? :wink:

1 Like

Ja kanskje jeg blir som “dere” som har vært lenge i gamet med tid og stunder, at samlemanien tar overhånd,men det vil bare tiden vise.

MEN om det er bra for kunsten at kunsten blir kjøpt og bortgjemt har jeg ingen tro på. Tror at kunsten til kunstnerne ville blitt solgt uten at enkelte kjøper for å hamstre. Tror heller at kundegruppen ville blitt større hvis flere kunne kjøpe til levelige priser på release.

At prisene er skyhøy i annenhåndsmarkedet hjelper ikke kunstnere til å overlever,men flippere.

Men hva skiller en såkalt samler fra en flipper? Er det tiden man eier kunsten før den evt blir solgt.??

Ingen vil bli kalt flipper,men bli kalt samler, det klinger bra.

1 Like

Skyhøye priser på annenhåndsmarkedet hjelper da kunstneren? Da kan prisene gå opp på førstesalget og kunstneren kan følge kunstneriske preferanser, ref Dolk. Spise biff i stedet for makaroni og ketchup osv.

Må alle enten være samler eller flipper?

Skal all kunst koste det samme og kun være tilgjengelig for de som beviselig har veggplass? Hvis du bor på hybel kan du ikke samle liksom. Det meste som henger på private vegger får vi aldri se likevel. Samme om det er i skuff, mappe, lager eller på vegg da vel.

2 Likes

Du skal ikke bla mange sidene i boka “Økonomi for Dummies” før man lærer at økt etterspørsel medfører både høyere priser og normalt også et økt tilbud. Mao kan produsentene (kunstnerne) ta seg bedre betalt for hver release (gitt lik kvalitet) og dermed tjener de mer penger. Enig at flere samlere er dårlig nytt for andre samlere den dagen man kjøper, men VELDIG gode nyheter den dagen man eventuelt velger å selge. Som vi vet, en mynt har alltid to sider :wink:

100% tommel opp :grinning:

1 Like

Er en viss “Jådd” på finn.no. Underpriser verkene i forhold til markedsverdi. Synes mer synd på de som ikke vet bedre, og selger kunsten billigere enn hva de kan få for den, enn den velsignede kjøperen som har råd til å betale det selger forlanger selv om det er dyrt. Det er tross alt er luksusproblem.

1 Like

Ja angående Dolk,siden det er en Dolk tråd,blir det spennende å se på “nye kunstkjøp” tråden,hvor mange trykk som har havnet blandt medlemme her på KV nå som Dolk følger sine kunstneriske preferanser og kan ta høyere priser.

Men det er vel den samlegreien jeg ikke skjønner da sikkert.

Hehe. Første gang jeg kom over en annonse til denne “jådd”, måtte jeg faktisk lese både 2 og 3 ganger om summene vedkommende var villig til å betale faktisk stemte. På enkelte verk legger vedkommende seg ikke bare litt under, men heilt sinnsykt langt under.

3 Likes

Godt vi har noen som overpriser da. Så kan resten legge seg i mellom…

+1, blitt prutet mye av han på mine dolk

Går det an å få “jådd” storyen i klartekst? Henger ikke med?

Har hatt 3 annonser (?) hvor han ønsker å kjøpe verk til megalave priser og pusher priser på annonser som ligger på FINN. Men skal ikke si noe, pruting er lov. Dog lov å finne rot i hverdagen på hvor man legger seg også.

Ok i see. Hva kaller dyret seg? Jådd?

1 Like