Dolk's nye retning

Vet ikke om det har blitt nevnt tidligere i tråden, men “Graffiti Remover”, som ble laget ifm Wildlife, hinter jo kanskje til det vi nå ser han gjør.
Bakgrunnsfargen på GR (i allefall OG’en) er påfallende lik den han brukte på veggen i Aalborg.
Mulig jeg allerede har sett meg blind på de nye piecene, men det er noe gjenkjennbart ved de - type “åja, det der er Dolk”

Det er nok ingen dårlig tolkning, men jeg trodde den nye retningen ville være mot fineart siden GR er et oljemaleri.

Gjennkjenbart? Det er firkanter på en vegg… Kunne vert hvem som helst. Jeg skjønner ikke en dritt av dette nye opplegget ^^

Vi får se… :wink:

3x chief har jo en buffa chief?

@Gallerikirk DOLK NEWS! Introducing a complete new concept for the first time DOLK yesterday revealed the beginning of a line of new works in Aalborg, Denmark. This will be the starting point of another 100 murals he will be making around the world. With these works he’s taking his art into the next level in an abstract expression bringing it into contemporary. This gives his work a complete new perspective of minimalism in its purest form.

D0lk;
1 Thanks to @gallerikirk for supporting my new concept, and providing me with two great walls in Aalborg! #dolk #aalborg

2 My second piece for @gallerikirk in Aalborg. An abstract version of my new concept involving partly buffed spraypaint. #dolk #abstract #semighosting #aalborg

3 Late night Buffiti with my dead homie. #dolk #nuartfestival #foxalot #buffiti

4 Abstract spraypaint/abstract buff. This is the third mural I have done so far for

5 The fat lady has throat issues. Piece 4 for Nuart in the making. #nuartfestival #dolk #evolution #featus

Dolk er en perfeksjonist og har nok en veldig gjennomtenkt plan på hvordan han ønsker å introdusere oss til hans nye stil. 100 vegger verden rundt er nok ikke noe eksperiment eller for å tilfredsstille andre, men mer en smakebit av hva han ønsker å produsere selv på lerret samt utvikle seg selv underveis (#evolution #featus). Litt trist å ta farvel med stensil-dolk, men det føles riktig at han fortsetter i en ny retning… Flippertrenden, kritikk, osv av Dolk forsterker at dette kanskje er et godt tidspunkt til å kjøre på med noe nytt. Motivet bak Chief x3 er tydeligere nå og street art har nok godt av å utvikle seg enn kun raske stensiler på gata… Synes det er litt merkelig at det ikke er noen signatur på noen av veggene, så er mulig det ligger noe i det?

Kjappe stensiler kan ha store budskap. Grå buffer, hvilket budskap har det? Ja han buffer verkene sine før kommunen eller andre gjør det, men hva så? 100 vegger av dette, folk kommer til å miste interessen før han har laget 50. Dersom han ikke kommer opp med noe mer da… Håper det.

Jeg liker godt abstrakt og nonfigurativ kunst, men har store problemer med disse buffene som det ser ut som han har brukt 10 min på å lage… Grå maling åpen grå vegg. Det har vi nok av fra før i alle byer.

1 Like

Han har allerede vist flere variasjoner enn kun grå buffer som du beskriver, så du trenger nok ikke få panikk helt enda. Han viser jo flere metoder og utrykk, og for meg så virker det hele som eksperimenter og det kan kanskje betraktes som en prosess. Hva som blir resultatet blir spennende å se. :smile:

Jeg bor i bydelen hvor alle disse nye verkene dukker opp, så det blir spennende å se om jeg treffer på noe arbeid som pågår.

Da MÅ du legge ut noen bra bilder her! Instagram bildene er veldi lavoppløste.

1 Like

Tror Dolk koser seg og jobber impulsivt med å teste ut nye ‘teknikker’ i stor skala før han setter signaturen sin under som et ‘verk’.

Dolk har signert de jeg har sett i Stavanger

Men har det noen sammenheng med dette? Chifene på wildlife utstillingen i '13 hadde identisk oppsett. En chief in making, en ferdig chief og en chief som var blitt herjet med av andre, med andre ord livsløpet til gatekunst. Det er i alle fall.min tolkning

1 Like

Det har jeg ikke tenkt over før, men det var en veldig fin tolkning!

Kan du ikke? Det gjør jeg :confused:

2 Likes

Jeg også tolker buffen på chiefen som at han går over til noe nytt. Men å tolke kunst, dikt, religion er jo litt samme ulla. En person en tolkning…:joy:

2 Likes

Sliter litt med å klare å se noen antydning til hva tanken bak dette er, kan det være at han skal gå tilbake å male noe over “buffene” han har lagd senere? Sliter med å se noe abstrakt i en helt sort firkant, og i flere av de andre nye murialsene. Føler det er litt “halvferdig”.

Dolk har laget noe, tatt bilde og bøffet over det?! Det ligger en utstilling i luften etter dette stuntet som oppsummerer hele prosjektet, samt med et sceenshot av forum.kunstveggen.no som #ikkeskjønner.no :wink:

Jeg har et spørsmål til alle som hyller den nye retningen. Hadde dette vert en annen artist hadde dere likt det da også, eller er det navnet dolk som gjør dette til noe bra? Ikke ment som noe kritikk, er bare nyskjerrig

1 Like

Dersom jeg regnes som en av “hyllerne” må jeg si at jeg aldri har sagt at jeg liker den nye stilen hans, men at det er nødvendig med noe nytt. Kanskje jeg kommer til å like det etterhvert. Det er klart det hjelper at Dolk er kjent og han er ikke den første kunstneren som har skiftet stil underveis. Hva han blir mest husket for gjenstår å se.

Hvis dette er en seriøs retning og ikke et “prosjekt”, så syntes jeg det suger helt balle.

Snakk om keiserens nye klær. Bare fordi dette er Dolk er det liksom kult og edgy? Det er dritt; platt, kjedelig, visuelt lite inspirerende, repetitivt og oppbrukt etter første gangen. Det er helt urelevant. Er statementen at kunst males over? Ok, han jobbet med dette temaet med bl.a. Graffiti Remover og Chief x3. Vi har forstått det - det er kjipt når kunst males over. Vi trenger ikke 100 gjentakelser over det temaet…