Relativt sikker på at ikke Dolk synes det er kjipt at kunst blir malt over…
Du står selvfølgelig fritt til å mene hva du vil om dritt/platt osv., men kunst er mer enn lett forståelige og mildt satiriske stensilmotiver, noen ganger er det rett og slett vanskelig å like. Det betyr ikke at det er dårlig kunst eller irrelevant.
Neida, men her syntes jeg (personlig) at kunsten hans er urelevant. Jeg syntes absolutt at det er ER kunst; jeg bare oppfatter den som platt og kjedelig. Du kan selvfølgelig ha din mening - og det kan godt tenkes at jeg (intersubjektivt) tar “feil”, og/eller ikke klarer å tolke kunsten korrekt.
Hvis en malermester maler en halv husvegg og stopper for han skal på ferie, kan denne da regnes som kunst frem til den er ferdigmalt?
Ja.
Slik jeg har forstått det er dette et prosjekt der han skal male 100 vegger på 1år rundt i hele verden. Til slutt vil det bli laget en bok, da vil nok storyen bak dette også komme frem
Kan ikke kalle meg fan av det jeg har sett til nå, men kult prosjekt… Håper det kommer noe etterhvert som gir meg noe.
Alt bra håndverk er kunst, ellers er det vandalisme 
Første canvas fra det nye konseptet, “Buffer”.
Jepp. Han har jammen buffet et lerret også. Vilt originalt. Zzzzz.
Er det virkelig noen som vil betale flere titusener for å ha denne buffen på veggen sin?
Om han bruker 100 dager av sin karriere på dette prosjektet er det vel ingen krise, men av det jeg har sett så langt så er jeg ikke overbegeistret.
Blir litt som når Michael Jordan plutselig la opp basketball til fordel for Baseball. En klok man sa vel, skomaker bli ved din lest…
Lerretet over er basert på en gammel inside joke og er på ingen måte en representasjon av hva som kommer til å skje fremover.
Okay.
Interessant.
Blir spennende å se om han slipper noen print i den nye stilen.
En bøffer over akkurat dette motivet er på sett og vis greit gøyalt, men som resten her påpeker, det nye konseptet har sålangt ikke skapt nok fukt i trusa til å skape begeistring.
Er ingen av de 6-7 siste verkene representativ for hva som kommer?
Jeg skal ikke avskrive dette prosjektet, men jeg har en følelse av at det kan være fornuftig å holde forventningene nede.
Det må nok en hel bok til for å forklare denne “minimalistic shape and the act of destruction in sweet harmony contemporary abstract concept buffiti art” ja…
Tøft av Dolk å (tilsynelatende) forlate det kjente,trygge og estetiske uttrykket - spør du meg.
Om det er et “prosjekt” eller et faktisk ønske/forsøk på fornying vet jeg ikke.
Merker at den generelle responsen er negativ, og da gjerne på bakgrunn av at “dette er noe som en 5-åring kunne laget”.
Selv om et verks pengeverdi kanskje ikke er det viktigste, så sier det noe om populariteten;
Ta en titt på verdens 10 dyreste malerier. Overraskende mange som kunne vært " laget av en 5-åring"
- Rothko
- Picasso
- Pollock
- Kooning
- Munch
Uavhengig av utfallet av “nye Dolk” er det kanskje ikke så dumt, for kunstinteressen, å være ‘open minded’…
Jeg må innrømme at det vokser veldig på meg og jeg liker det, men i fht pris er det ikke noe jeg tror at jeg ville betalt så mye for å ha på veggen. Dog, liker ikke buffet som canvas over, men liker en del av det han har laget som er abstract.
Jeg likte heller ikke lerretet som ble presentert ovenfor. Glad for at Gard kan bekrefte at det ikke er representerer den nye retningen.
Haha, digger denne tråden.
Merkelig å si at kunsten til kunstnerene du nevner ovenfor kunne ‘vært laget av en 5 åring’. Munch? Picasso? Tuller du? 5 åringene jeg kjenner er ikke helt på dette nivået😃
Da tror jeg at du misforstod poenget mitt, @Virus.
Det jeg prøvde å få frem var at det er et nokså typisk utsagn å komme med fra folk som ikke liker det de ser…open-minded,osv…
Munch (Skrik) og Picasso (Les Femmes d’Alger) var kanskje ikke århundrets eksempler, men tipper det er nok av folk som mener det ser ut som drit 
Poenget skulle være enkelt. Det trenger ikke være pent for å være (bra) kunst, og altfor ofte er responsen på kunst/kunstnere som blir introdusert på dette forumet at “dette skjønner jeg ikke noe av, ergo er det dritt”. Snakker da om annen kunst enn tradisjonell streetart/stencil-basert.
Kunsten er forførende og noen ganger bedragersk. Mange føler kanskje at Dolk føkker med det allerede eksisterende forholdet mellom han og publikum. Det er skummelt å bli med på ferden, noen har antydet at det kanskje er et sosialt eksperiment? Det er ingen som liker å bli “lurt”.
Dolk må videre på et punkt og det er rett tid spør du meg. Han gjør det han vil og det er han i posisjon til. Han har gjort såpass mye bra at det som kommer nå uansett får min oppmerksomhet. Jeg synes det virker lovende og som del av en potesielt lang karriere må det nødvendigvis utforskes og eksperimenteres underveis.Uten utvikling dør interessen.
Tiden får vise hva som står igjen som viktige verk/perioder. Uansett spennende og morsomt for de kunstinteresserte og nervepirrende for de som ser Dolk som easy money, flipping.
Ser frem til fortsettelsen.