En spennende kunsthistorie - betalte 550 EUR, tjente .....?

Det skal riktignok sies at trykket jeg har bestilt ser en del annerledes ut, enn @Toris64 sin “vintage” versjon… :slight_smile:




1 Like

Jeg krysser fingrene for at det er the real deal :+1:t3:

Hehe, vi får se. Ingen store forhåpninger, men kjøper en Lamborghini (på tilbud) til alle her inne om det slår til.

2 Likes

Pochoir-teknikk, som det her er snakk, ble mye brukt med gjengivelse av kjente kunstneres verk i finere kunstblader og i praktbøker i tiårene etter krigen, særlig kjent fra Miro, Matisse, Picasso og Braque. I det franske kunsttidsskriftet Derriere le Miroir finner vi dette i en rekke utgaver. Pochoir er en slags sjablong-teknikk, ikke ulikt det dagens gatekunstnere bruker, for å påføre farge til papir. Dette ble gjort i verksteder, ikke av kunstnerne selv. Det er ikke vanskelig å få tak i usignerte pochoir-trykk av de nevnte verdenskunstnerne til noen få tusenlapper, særlig om trykkene ligger som vedlegg i eldre kunstblader. Søk f. eks her: www.abebooks.com

1 Like

Som du ser av bildet du har lagt inn, er det en vertikal strek etter en brett i trykkarket. Det betyr at arket opprinnelig har sittet inne i en bok eller i et blad.

2 Likes

Veldig godt poeng. Kan se ut som det spøker for Lamborghinien til flere her inne nå.

1 Like

Har du mottatt Matisse-trykket - hva ble konklusjonen?

Hei,

jeg har mottatt det. Det er fantastisk pent og i utrolig god stand - men likevel utvilsomt svært, svært gammelt.

Jeg har gravd litt mer, og det ser ut som @notpc har hatt riktig i mye. Det er sannsynligvis ikke snakk om den originale Tériade-utgaven… Men:

Trykket er utgitt av Gerd Hatje i - sannsynligvis - 1947.

Et trykk fra Gerd Hatje-utgaven gikk på auksjon i april 2017 for 10.652 EUR (estimatet var 4-6.000 EUR):

http://www.pba-auctions.com/html/fiche.jsp?id=7121804&np=9&lng=fr&npp=20&ordre=&aff=1&r=

Jeg har også funnet et annet auksjonsresultat på Catawiki, men dette ser ikke helt ut som versjonen jeg har… Her er hammerprisen kun 360 EUR:

https://auction.catawiki.com/kavels/1986927-henri-matisse

(Catawiki er dritt når man skal selge da, masse fakes der - og selv bra ting får lav hammerpris)

På forsiden av Catawiki-utgaven står det trykket “Gerd Hatje Verlag” i blokkbokstaver, mens det står “Tériade edition” med håndskrift på min (riktignok på et slags klistremerke oppå arket). Det kan bety at det er to litt forskjellige utgaver, eller at noen har klistret et klistremerke oppå “Gerd Hatje Verlag”.

Det som står på Catawiki er uansett interessant, rent generelt om bakhistorien til trykkene:

Teriade Editeur, Paris, 1947, 25 x 19 cm. This is the extremely rare prospectus for what is probably the most important art book of the 20th century: Matisse’s JAZZ. With two beautifully reproduced prints by Matisse, as they later appeared in the art book.

Vedlegger for ordens skyld bilde av forsiden på min…

Så ja… Jeg er blitt litt klokere. Men fortsatt i villrede med tanke på faktisk verdi. Kan det være at det er samme trykk/utgave, men at man bare får mye bedre pris på en “seriøs” auksjon enn på Catawiki?

4 Likes

Dette ble jo spennende! Vet ikke om det er et bra eller dårlig tegn at “Teriade editeur” er klebet på tittelarket. Mulig at den trykte teksten som er synlig fra Catawiki ligger under denne lappen, som du også antyder. [Teriade](httpat ://en.wikipedia.org/wiki/Tériade) var en gresk-fransk utgiver som hyret ulike toppnavn innen kunsten til å illustrere bøker og kunstmagasiner i årene før og etter krigen. Uansett: du har fått noen fine trykk, og kan glede deg over det i påsken.

Et tillegg: Hvis heftet måler 24,5x19 cm, er det den tyske Gerd Hatje-utgaven (Stuttgart 1947) hvor de to pochoir-trykkene var forminsket i forhold til den originale Teriade-utgaven. I følge Antikvariat Morris i Södertälje, Sverige (se https://www.antikvariat.net/nb/mor5057-jazz-matisse-henri-antikvariat-morris?currency=NOK) ble den tyske publikasjonen utgitt som et reklamehefte for å promotere originalutgivelsen/boken til Verlages Teriade. Trykkene utbrettet 24x37,5 cm. Sjelden, iflg. antikvariatet, som har priset til NOK 7 536 (altså med to pochoir-trykk).

2 Likes

Bra funn, @notpc! Du har helt rett, jeg har Gerd Hatje-utgaven, hvor trykket er noe forminsket… Sikkert ingen dum idé å kjøpe det trykket fra Antikvariat.net, dersom det går for NOK 7.536… Her er nøyaktig samme trykket, solgt på auksjon for €2000 i 2011:

Det er NOK 12.000 profit, forutsatt at prisen ikke har gått ned siden 2011…

Tok for øvrig noen gode bilder av mitt trykk, i forbindelse med at jeg sender det til vurdering hos et parisisk auksjonshus:

Poster når jeg får et estimat derfra… :slight_smile:

4 Likes

Hei,

tenkte jeg skulle gi en kort oppdatering her.

Jeg har nå fått en verdivurdering på verket. Den er på €6-9.000 Euro, dvs. mellom 58-87.000 kr.

Jeg har sendt inn verket til et kjent Parisisk auksjonshus, som skal inkludere det i en auksjon 14. juni 2018. Så da får vi det endelige svaret - om jeg gjorde et godt kjøp eller ikke. Holder dere oppdatert :slight_smile:

16 Likes

Wooow, grattis! Det blir superspennende å høre resultatet :slight_smile:

En liten update: Trykket er nå live hos Pierre Bergé & Associés i Paris:

Estimate er 6 000 - 8 000 €, dvs. 57.000-76.000 NOK. Auksjonen er 14. juni 2018, så da får vi bare krysse fingrene :slight_smile:

10 Likes

Lykke til !

1 Like

Hiver meg på her. Lykke til! :slight_smile:

1 Like

Du og auksjonshuset konkluderte altså med at dette er fra den originale Teriade utgaven av '47 med edition 250? Og ikke fra Gerd Hatje? I så fall bør den vel greit gå for listepris - også blir nok provenance viktig å legge fram overfor kjøper anter jeg.

Om noe så har denne tråden fortalt meg at man skal være meget forsiktig ved kjøp av eldre kunstverk…

Lykke til uansett!

Jeg har ikke gjort noe, foruten å sende den til de. Det er de som har gjort vurderingen… For øvrig har jeg forstått det som at Teriade utga selve Jazz, mens Gerd Hatje laget en reklameutgave (for Jazz) på 250… Dette trykket er mindre enn de originale Jazz-platene. Og at det er den jeg har kommet over. Har du forstått det annerledes?

1 Like

Da var det solgt på auksjon!

Ble klubbet inn for €7.300 , dvs. 69.000 kr… Fortjeneste på 64.000 kr i forhold til hva jeg kjøpte for.

Det ble ingen Lamborghini, men “mange elver små, gjør en stor å”… :slight_smile:

37 Likes

Sett alt på Saudia-Arabia på unibet, da ti-dobler det seg ila 90.min! :wink:

Grattis!

1 Like