En spennende kunsthistorie - betalte 550 EUR, tjente .....?

Ok,

så jeg har en spennende historie.

Jeg søker mye rundt på nettet etter gode kjøp, særlig knyttet til mine favorittkunstnere, Damien Hirst og Keith Haring. Ofte finner man mindre gallerier som har underpriset enkelte verk, som man kan “snappe opp” til en billigere penge enn vanlig.

Så jeg surfer rundt og kommer over et lite, kuriøst galleri/museum i Tyskland. De har en del verker til salgs. Museumet tilhørte egentlig en lidenskaplig samler, men personen døde på 90-tallet. For cirka 7-8 år siden ble samlingen gikk lagt online, uten at noen tilsynelatende har lagt merke til hvilke skatter som finnes i samlingen - eller justert prisene underveis…

Jeg finner også ut at de har noen mer klassiske kunstnere, herunder Henri Matisse. Jeg har aldri satt pris på Matisse, men jeg googler litt og “skjønner” greia. Så jeg sjekker hva de har av ham.

Da finner jeg ut at de selger et trykk fra 1947 av Matisse. Nærmere bestemt selger de et originalt trykk fra Matisse sin “Jazz”-serie. Jazz-serien består av 20 forskjellige trykk, som samlet danner ett verk, med edition size på 250.

Museet har lagt ved originale bilder av trykket. Jeg syntes trykket de tilbyr til salgs er kult og kjøper det. Prisen er 550 EUR - cirka 5300 NOK. Verket heter “L’Enterrement de Pierrot” og er fra 1947. Edition size 250.

“Kult trykk”, tenker jeg. “Jeg har ikke noe av Matisse, og akkurat dette trykket var veldig innovativt med tanke på at det kom ut 1947”…

Senere finner jeg ut at akkurat denne serien - men også Matisse generelt - har hatt en voldsom prisvekst.

Her er et salg av en (riktignok) samlet “Jazz”-serie i 2015:
http://www.sothebys.com/en/auctions/2015/prints-multiples-n09411.html

1.120.000 USD for alle 20 verkene. Pris per trykk i serien blir 56.000 USD; eller cirka 430.000 NOK. For trykket som jeg altså har bestilt. Så er selvfølgelig denne prisen en refleksjon av at man kjøper alle samlet, som vil være mye vanskeligere enn å kjøpe “en og en”, og prisen reflekterer derfor garantert dette.

I det jeg sitter og venter på at bildet skal ferdig tolldeklareres for innførsel, så lurer jeg på om noen har noen tanker om dette?

Dersom vi forutsetter at jeg virkelig har kjøpt en ekte “L’Enterrement de Pierrot” av Henri Matisse fra 1947, betyr dette at jeg har gjort et ekstremt godt kjøp? Eller er det andre faktorer jeg ikke tenker på her? Hva ville dere ha gjort, dersom dere åpner konvolutten og ser verket? Forsøke å få det autentisert et sted?

1 Like

Det ble gjordt et nytt opplag i 2007 av denne serien.
Disse er tilgjengelige for 650€. Men hvis du sitter på et av orginaltrykkene fra 47 så har du muligens gjort en god deal.

1 Like

Hmm… De har vedlagt bilder av verket: Den originale konvolutten følger med, og den er gulnet og ser ekstremt gammel ut. Samtidig sier beskrivelsen ingenting om 2007, men spesifikt at trykket stammer fra 1947. De skriver også “Very good condition considering the age”…

Antar vi bare får se. Er det noen Matisse-eksperter i Norge? Burde man evt. gå til Blomqvist?

Hvis det er av den orginale utgivelsen, så hadde de en vurdering på 7-8000$ (september 2017) men ble ikke solgt.

Spennende uansett :slight_smile:

1 Like

Veldig merkelig; det er cirka 10 ganger under Sothebys…

Det er noe som skurrer et sted. Enten er Sothebys feil, eller så er det noe med “Art Everywhere”, som selger dette.

Hvis man googler “Art Everywhere Inc” + fake og/eller scam, så finner man denne tråden:
http://forum.findartinfo.com/topic.asp?TOPIC_ID=12733

Hvor det står at de selger falske verk. Så kanskje ingen proffe har lyst til å kjøpe derfra, når det er risiko for forfalskninger…

Det er greit at det går an å gjøre noen gode kjøp på nettet av og til, men tror du virkelig på denne historien til galleriet? At de priser verk 10 eller 100 ganger under tidlligere salgspris? De klarer altså å lage en nettbutikk, men ikke søke på nettet etter markedspris?

Du har nok blitt lurt og dessverre, mye vanligere enn de gode kjøpene…

1 Like

Skjønner hva du tenker. Og er egentlig helt enig :slight_smile: vi får se. Spanderer en pils hvis historien viser seg å ende godt.

1 Like

Swann Galleries har denne på auksjon 13. mars, estimert til usd 15.000-20.000

https://catalogue.swanngalleries.com/asp/fullCatalogue.asp?salelot=2469+++++360+&refno=++743238&saletype=

Og Sothebys igjen 27. mars, med et litt mer forsiktig estimat på gbp 7.000-9.000

http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2018/prints-multiples-l18160/lot.79.html

Blir spennende å følge tråden, krysser fingrene for at du har gjort et utrolig bra kjøp! :slight_smile:

1 Like

Hos sothebys står det fra opplaget på 100, altså ikke fra bokopplaget på 250.
Og hos swann opplag 270, sikkert bokopplaget på 250 men skrevet feil?

1 Like

Lykke til og si fra om de har noen signerte Munch skisser til en billig penge :face_with_monocle:

2 Likes

Hehe… Det skal jeg gjøre :smile:

1 Like

Boken ser fantastisk ut.
https://www.youtube.com/watch?v=MGAsizxpES0

3 Likes

Takk for rå historie! Jeg syns det ser ut som du har en god sak her jeg, lykke til :slight_smile:

Kult og spennende historie. Har du webadressen til galleriet i Tyskland?? Vil gjerne sjekke ut siden. send gjerne som Pm;)

1 Like

Veldig spennende innlegg, og håper det er ekte! Finnes dessverre mye falskt der ute, og det er jo flere renomerte auksjonshus som har solgt falske verk som selv ikke deres eksperter har klart å avsløre…

Du får holde oss oppdatert med hva du finner ut, krysser fingrene :smiley:

1 Like

Jeg skal poste og dele med alle, fordi det er potensielt sett veldig mye annet bra der inne… Inventory på 5000 postere og prints. Men jeg vil vente til jeg har trykket i hendene, bare sånn at ingenting skjer på oppløpet av mottakelsen. Poster her så snart det er i boks.

1 Like

Jeg ser at museet hvor jeg kjøpte, faktisk ikke oppga noen edition size… De skriver verken 100 eller 250. Jeg bare leste 250 et annet sted da jeg skulle skrive denne posten…

“Fordelen” med det jeg har kjøpt, er at det følger med en gammel konvolutt, som jeg har lest at kun 1947-utgivelsen har… Det nye opplaget kommer ikke med konvolutt, såvidt jeg har forstått.

Men ja, jeg er veldig usikker her selv… Dette er mest av alt litt spennende, forventer ikke å ha scoret jackpot :slight_smile:

1 Like

Og for alle som ikke vil vente i spenning, og heller vil kjøpe lodd selv, kan jeg «anbefale» denne siden som også selger «vintage» Matisse trykk fra 1947 for kun 78,- € per stk. Jeg forsøkte å legge 50 stk av dette sjeldne trykket i kurven, og det var ikke noe problem. (Heldigvis…) De hadde faktisk alle 50 på lager, så de sitter nok på noen veldig gode kontakter som klarer å få tak i alle disse sjeldne trykkene på en gang… Lykke til :wink:

http://www.valuevintageprints.com/product/henri-matisse-original-lithograph/

4 Likes

Matisse historien fra galleriet er akkurat den samme som denne - bare forskjellig innpakking… For flere kupp er det bare å kontakte Alfred :slight_smile:

hi im alfred ive been wanting to start one of these for ages and now i am in a financial situation (I NEED THE MONEY)

so back in the early/mid (1990’s) i moved to Bristol i think 1993 and i was sharing a small house down fairfeild rd so this mate i was with i used to go to school with he was a complete degenerate (but a good laugh)
ok so he wanted to move to Bristol because of the graffiti scene he was quite good he did the old skool new york style.i liked art but graffiti was not my thing i like andy worhol and old ones like that.so i wanted to move to Bristol because of work ie a job. not like my other friend i forgot to say is name was (skunk) u can guess why
haha.

so we went to the pub i forgot what it was called i could find out cant be asked haha

we went at lunch my mate skunk well he was a dealer so he was earning more than me haha
i was a photocopier for a small shop. he alwayed bought the round is interests were dealing and buy paint to spray walls. across the shop i worked in was a interesting work and i liked it was singed (BANKSY) this was the first peice of art i sore on the street i liked so when i got home i asked skunk he sayed these are his exact words extract words (yeah i know im is the one with glasses hands always coved in paint like the fruity)

i said him he dont look like an artist

he is a graffiti artist

no the work i sore was different not that s**t
we were going down the pub tonight so i thought i could talk to him so we went down he wasent there
so i waited and waited and he never came so i forgot about him for 2 weeks then skunk said there he is
i remember exactly what he looked like he stunk of weed he had a black full tracksuit with white paint on and glasses with white paint on and i sayed to him you must be banksy he said (yes thats right ) we got talking
he said he has some work on canvas for me if i bought him a pint so i did and he gave me (bomb middle england) i loved it i sayed you should add some colour. he sayed cheers i will

so we talked every day for about 2 hours this was in 2000 i rember it we were best friends i bought 5 peices i only have 4 left

and im here too sell

so the first item is BOMB MIDDLE ENGLAND

RAT WITH BOOM BOX

APE KEEP IT REAL

AND BALLON GIRL ON STREET SIGN

i have not got much time but plz message me for any thing sorry the story is a bit mashed up. and i am here to sell any thing messige me on here or email me at alfredclark20@gmail.com

cheers,alfred

5 Likes

Hehe, wow! Bra funn :slight_smile: Hvis du kjøper en del, så kjøper jeg resten.