Ok,
så jeg har en spennende historie.
Jeg søker mye rundt på nettet etter gode kjøp, særlig knyttet til mine favorittkunstnere, Damien Hirst og Keith Haring. Ofte finner man mindre gallerier som har underpriset enkelte verk, som man kan “snappe opp” til en billigere penge enn vanlig.
Så jeg surfer rundt og kommer over et lite, kuriøst galleri/museum i Tyskland. De har en del verker til salgs. Museumet tilhørte egentlig en lidenskaplig samler, men personen døde på 90-tallet. For cirka 7-8 år siden ble samlingen gikk lagt online, uten at noen tilsynelatende har lagt merke til hvilke skatter som finnes i samlingen - eller justert prisene underveis…
Jeg finner også ut at de har noen mer klassiske kunstnere, herunder Henri Matisse. Jeg har aldri satt pris på Matisse, men jeg googler litt og “skjønner” greia. Så jeg sjekker hva de har av ham.
Da finner jeg ut at de selger et trykk fra 1947 av Matisse. Nærmere bestemt selger de et originalt trykk fra Matisse sin “Jazz”-serie. Jazz-serien består av 20 forskjellige trykk, som samlet danner ett verk, med edition size på 250.
Museet har lagt ved originale bilder av trykket. Jeg syntes trykket de tilbyr til salgs er kult og kjøper det. Prisen er 550 EUR - cirka 5300 NOK. Verket heter “L’Enterrement de Pierrot” og er fra 1947. Edition size 250.
“Kult trykk”, tenker jeg. “Jeg har ikke noe av Matisse, og akkurat dette trykket var veldig innovativt med tanke på at det kom ut 1947”…
Senere finner jeg ut at akkurat denne serien - men også Matisse generelt - har hatt en voldsom prisvekst.
Her er et salg av en (riktignok) samlet “Jazz”-serie i 2015:
http://www.sothebys.com/en/auctions/2015/prints-multiples-n09411.html
1.120.000 USD for alle 20 verkene. Pris per trykk i serien blir 56.000 USD; eller cirka 430.000 NOK. For trykket som jeg altså har bestilt. Så er selvfølgelig denne prisen en refleksjon av at man kjøper alle samlet, som vil være mye vanskeligere enn å kjøpe “en og en”, og prisen reflekterer derfor garantert dette.
I det jeg sitter og venter på at bildet skal ferdig tolldeklareres for innførsel, så lurer jeg på om noen har noen tanker om dette?
Dersom vi forutsetter at jeg virkelig har kjøpt en ekte “L’Enterrement de Pierrot” av Henri Matisse fra 1947, betyr dette at jeg har gjort et ekstremt godt kjøp? Eller er det andre faktorer jeg ikke tenker på her? Hva ville dere ha gjort, dersom dere åpner konvolutten og ser verket? Forsøke å få det autentisert et sted?