Er det noe som definitivt ikke er kunst?

Jeg er litt over gjenomsnittet glad i å diskutere definisjoner (har blant annet saksøkt staten på bakgrunn av det), og her inne har det vært flere diskusjoner om hva som kan kalles kunst og ikke. Dette kommer jo da selvfølgelig ann på hvor vidt nett man kaster og den enkeltes perspektiv, men er det noe som diskuteres her eller noe du vet om som ikke burde kalles kunst?

For meg, der kunstneren ikke lengre har en hånd med i produksjonen.
Det kan være ved masseproduksjoner, der andre har laget verket i kunstners navn, reproduksjoner, “after Picasso” type ting.

Grensen går ved usignerte trykk for min del og jeg vet ikke hvilken side av grensen jeg lander på…

Nå er jeg litt kverrulerende, men hvordan ser du på readymades?

Jeg elsker jo historien rundt Duchamps, Bottle Rack.

Ja, jeg leste nettopp historien om pissoiret også, utrolig interessant. Ja, dette ble jo kunst fordi det oppsto en sånn diskusjon rundt det og han var først ute?, men det betyr vel ikke at alle som følger hans eksempel kan påberope seg det samme?
Spesielt ikke når det settes i en komersiell sammenheng?

Brannfakkel: jeg synes ikke disse figurene til KAWS er kunst.

Unummererte prints: ikke kunst
Usignerte prints: Usikker. Tror jeg lander på nei.

Så en AP er ikke kunst da den ikke er nummerert?

En AP er da som regel signert av kunstneren i det minste?

AP, PP og lignende er jo en slags nummerering. Er jo en del av opplaget.

Jeg tenkte mer på sånne ting som Open Edition osv.

Kan alt være kunst? Kan folkemord være kunst?

Etter angrepene på USA i 2001 hevdet noen kunstnere at det som skjedde var kunst. De måtte vel korrigere seg selv etterpå, men det er ikke tvil om at slike tanker kan være riktige hvis det ikke finnes en objektiv standard for sannhet, godhet, skjønnhet.

Her på forumet har jeg ikke funnet noe som ikke burde kalles kunst, men jeg har funnet dårlig kunst og god kunst. Noe som betyr at jeg tror at det finnes en standard og at jeg kan ha kunnskap om den. Noe som i sin tur kan undersøkes og kritiseres.

2 Likes

Signerte prints uten nummerering er ikke kunst? Om jeg forstod deg rett.

Interessant innlegg.
Vil bare føye til at hva som er god og dårlig kunst også selvfølgelig er subjektivt i noen grad (for meg).

(Forøvrig vil jeg påpeke at når du ikke løper rundt og provoserer bare for å provosere synes jeg innleggene dine er konstruktive og bidrar til diskusjonen selv om jeg kanskje ikke alltid er enig @Iste!. Sånn bare så det er sagt i all offentlighet hvis noen skulle tro at jeg har en agenda eller har lagt deg for hat. Det har jeg ikke!)

1 Like

Jeg spør rett ut og vet at det provoserer. Bare kjør på hvis det er noe du er uenig i. I likhet med deg overfører jeg ikke uenighet til hat mot personer.

2 Likes

Tja, da kan jo opplaget i utgangspunktet være uendelig. Trykke opp nye når man føler for det.

Dog, det kan man vel kanskje med nummererte prints også.

Er en signert filmplakat kunst?

Ting kan ha en verdi/samleverdi selv om det ikke direkte kan defineres som kunst. Ofte en høy verdi.

Personlig har jeg en ganske vid definisjon av kunst, det kunstner sier er kunst er kunst. Så i den sammenheng er det vanskelig å argumentere for at noe ikke er kunst.

Kaws figurene blir ikke solgt som kunst, de blir solgt som leker. Det som er interessant med de er at de her helt like som de tidligere har blitt solgt som kunst. Så ved å legge til en signatur og et nummer blir noe kunst. Dette gjelder jo trykk som også er nevnt her. Personlig er det ingen trykkteknikker jeg ville holdt utenfor. Noen kunstnere krever andre typer teknikker, men jeg er alltid skeptisk til DGA som er reproduksjon av eksisterende verker.

The Hammer Museum har for øyeblikket en herlig utstilling med flere verker som sikkert for noen kan være vanskelig å se kunsten i, så de lagde en herlig film om den.

12 Likes

Kom akkurat til Henningsvær. Her henger et innrammet Lofoten trykk, uten signatur og nummerering i Klatrekafeen. Er ikke dette kunst?

Lofoten er vel signert og nummerert på baksiden?

Den filmen får to likes :slight_smile: Haha

1 Like

«Skålene av keramikk, et slags symbol på en skål.» tihi…

Dette er vel mer håndverk enn kunst kanskje… 98% av det som defineres som kunst, er følelsesløst masseproduksjon uten sjel, mens originalene i seg selv, er KUNST… :confused:

1 Like