Erling Kagges tips til å samle kunst

Erling Kagge skal vise samlingen sin på AF museet og har i den anledning delt noen tips i A-magasinet om hvordan samle kunst. Tror vel dette er den beste listen med tips jeg har sett. Følg denne og kvaliteten på samlingen din blir mest sannsynlig høyere :wink:

Erling Kagges beste tips til kunstkjøp:

  1. Du bør samle med øyne, ører og nese. Så se mest mulig kunst, les om kunst og lytt til mennesker som har greie på kunst.
  2. Det er ikke alltid lett å vite hva du skal se etter i et kunstverk, jeg sliter til tider med det selv. Spør deg selv: Hva forsøker kunstneren å si, som jeg ikke umiddelbart ser? Jeg sammenligner gjerne et godt verk med en god roman: noe blir sagt, annet forblir usagt, og når den er slutt, kan jeg likevel ikke forklare alt.
  3. Det vanligste rådet i samlerverden er å kjøpe det du liker, men det er et dårlig råd for en samler: Ikke gjør det så enkelt for deg selv. God kunst er ofte vanskelig, ubehagelig, og har fjerne referanser. 4. Det bør gjøre litt vondt å ta god kunst innover seg.
  4. Bygg din egen smak. De fleste ønsker å kjøpe kunst som allerede er solgt, det gir trygghet at andre er interesserte, men forsøk å skille deg fra kunstverdens flokk av selvstendige individer. Det kan være verdt det.
  5. Det nest vanligste rådet i samlerverden er å bruke lang tid. Vel, jeg er uenig i det. Vil du samle, slutt å gå rundt grøten: kjøp to, tre eller fire verk. Heng dem opp og bygg opp smaken din. Lev med kunsten. Liker du den når litt tid er gått, så kjøp mer. Hvis ikke, kjøp noe annet.
  6. Ikke heng med geipen fordi andre har mye mer penger enn deg. Smak og cash går ikke hånd i hånd. Mennesker med ubegrensede midler har stort sett kjedelige, selvsagte samlinger som kan minne om peep shows.
  7. Stort sett all stor kunst var rimelig en gang.
  8. Ja, til tider er en utstilling utsolgt. Husk da at kunstneren skal lage mer neste uke. Ikke gi opp.
  9. Kunst er ikke demokratisk. Noe kunst er rett og slett langt bedre enn annen kunst.
  10. God kunst er god kunst, og alt annet er, selvfølgelig, alt annet. Det er til tider vanskelig å se forskjell. Ikke vær flau for slikt. Det er normalt.
  11. Ikke tenk på profitt.
  12. Én ting betyr mer enn alt annet som samler: å kjøpe verk av høy kvalitet til en rimelig pris.
2 Likes

En smart mann han Kagge. Spesielt råd nr 13 er gull i mine øyne.

Ingen som har noe kommentarer rundt denne listen? Alle melder jo hele tiden at man skal kjøpe det man liker og her er han jo veldig uenig. Jeg er helt på hans bølgelengde. Det som utfordrer blir ikke kjedelig, det du liker blir fort kjedelig.

Det kommer jo veldig an på hva som er målet. Om målet er å skaffe seg en samling som blir veldig mye verdt kan det være et dårlig råd, men samtidig skal man være forsiktig med å tenke profitt når man kjøper. Det vekker grådigheten i folk og gjør at man kjøper ting man egentlig ikke liker så godt fordi man frykter å gå glipp av noe. Derfor anbefaler jeg å kjøpe det man selv liker fordi det gjør deg mest glad og så får det være en bonus om det blir et godt kjøp på sikt. Det ergrer meg at man mister interessen for f.eks Balaclava, som er et av Dolks beste motiver, fordi man har hørt at den ikke er så mye verdt.

1 Like

Vedig interessant liste.
Jeg tenker at samlere vil være like forskjellige som andre, og dermed også motivasjon og bakgrunn for kjøp. Noen er fornøyde med “eyecandy”, mens andre vil ha utfordrende, potensielt tankevekkende/endrende kunst.

Personlig er jeg av det eklektiske slaget, og vil utfordres noen ganger, tenke, fundere, bli provosert. Andre ganger vil jeg bare pleases, ha det behagelig og ukomplisert. Tror min beskjedne samling også bærer preg av det, selv om jeg på dette forumet stort sett har delt det “alle” kjøper (Dolk, Chevrier, Whatson osv).

En ting jeg er sikker på er at du får ikke en spennende god samling uten å være dedikert. Som alt annet her i livet må man jobbe for det. Bygge over tid som Kagge sier.

Det som løfter meg er punkt 8 og punkt 12. Stort sett all stor kunst var rimelig en gang (hva nå enn rimelig betyr) og ikke tenk på profitt. Da slapper jeg mer av. Med en gang man tenker profitt blir det stress. Stress no good.

1 Like

En link til en anmeldelse av Kagges utstilling: http://www.dagsavisen.no/kultur/en-samlers-alternativ-1.360150