Falske Pushwagner på Finn.no

Dette stinker. Burde byttet etternavn til T. Ringen.

Ja eller så skriver dere faktisk med en tidligere gallerist av den gamle skolen som selger unna til en billig penge da kost har vært veldig lav. Sertifikater og ektehetsbevis er nytt. Dette fikk man ikke tidligere og ingen spurte etter dette. Kunstnere hater det og selv forstår jeg ikke hva ett ektehetsbevis beviser. Klarer noen å forfalske ett trykk man ikke klarer å se forskjell på, så er ektehetsbeviset den minste bekymring for forfalskneren.

1 Like

Personlig vil jeg mene man skal trå varsomt og være rimelig sikker når man outer navn. Godt mulig det er riktig, men hva om det er feil? Internett husker…
men ser samtidig at ballansegangen er vanskelig

1 Like

Et ekthetsbevis uten en database som pest control eller eigd til dolk er i mine øyne lite verdt. Som du sier er et a4 ark lettere å forfalske enn selve trykket.

Hei igjen.
ønsker med dette å skrive en ADVASEL, med stor A.

Det er tydeligvis mange forfalskninger i omløp, kunstverkene dere linker til over og brukeren KjellStrand dere har hatt kontakt med selger forfalskninger !
Det er mulig dette også er identitetssvindel da galleristen Kjell Strand også har blitt kontaktet og ikke hadde kjennskap til salgene.

Så man bør være spesielt obs på
JAZZ
WHO CONTROLS THE CONTROLLER
ROSA CABRIOLET
SELVPORTRETT
Begrunner disse verkene med at det er disse brukeren KjellStrand har tilbudt, muligens flere (?).

Sist uke ble jeg kontaktet av en fyr som googlet etter info om Pushwagner forfalskninger og tilfeldigivs kom inn på kunstveggen og denne tråden her. Han kontaktet meg da jeg var eneste her med fult navn…
Han hadde ikke noen kunnskap til kunst.
Plottet var at han ble kontaktet via en av hans egne annonser hvor han solgte ett verk i 20.000,- klassen. Han ble tilbudt byttehandel mot å få en Pushwagner Jazz i retur. Da han tenkte dette var en lukurativ byttehandel gikk han med på byttet…

Etter en stund reagerte han på størrelsen på trykket han nå hadde fått på veggen… målene stemte ikke med hva han hadde lest på nett… Trykket er endel mindre enn hva det skal være. Han har forsøkt å kontakte “selger” men mobil er avslått og nummeret er ikke søkbart (selv om netcom vet eier), svarer heller ikke på finn meldinger, så han søkte opp og kontaktet galleristen Kjell Strand… han tilbydde først å tilbakebetale pengene da en svært hissig fyr dukket opp på telefonen… etter litt så forsto han at det ikke var ett verk han hadde solgt i sin tid som eier av KS galleri. så konklusjonen er vel at navnet hans har blitt missbrukt i disse annonsene, han kjente tilyneltatende ikke til disse salgene.

Selger hevder i plottet sitt at han er sønn av KjellStrand og selger trykkene for faren ettersom navnet ikke matcher med profilen. Når det blir mye spørsmål blir det avvikende svar og henviser til faren og broren om hverandre ang informasjon han ikke sitter på.

Til info har den uheldige kjøper anmeldt forholdet og gitt videre all informasjon han sitter på til politiet. Såpass mye informasjon at det helt klart bør være enkelt å lage en domfellelse, men om dette skjer er svært usikkert når man vet hvordan politet prioriterer…
Galleri Pushwagner er også kjent med salgene som kommer/sendes fra Porsgrunn/Tønnsberg området.
Finn.no er selvfølgelig også varslet og sitter på mye informasjon rundt denne profilen.

Det som nå er skummelt er spørsmålet om hvor lenge dette har pågått og hvor mange falske trykk som er i omløp… spesielt når mange av salgene er initiert via byttehandler hvor selgere kanskje har godtatt en “god” byttehandel på vanskelig solgte verk forså å selge pushwagner til en billig penge etterpå.

Jazz ble postet fra Porsgrunn.
Kunstverk som ble gitt i byttehandel ble sendt til Tønsberg.

om noen nå sitter med en klump i magen og har gjort byttehandel / kjøp med denne brukeren så kan dere ta kontakt og få anmeldelsesnummer for mulighet til å linke opp sine anmeldelser.

legger ved noen bilder av JAZZ som er forfalsket som referanse.

13 Likes

10 Likes

… det er nok også ett galleri som er med på denne leken, noen må ramme inn disse falske trykkene som omsettes.

8 Likes

Takk for god informasjon!

1 Like

Meget bra inlegg/info :raised_hands::+1:

Kanskje man skal være litt forsiktig med å anta slikt, er ikke sikkert galleri har kunnskap eller tid til å sjekke et hvert trykk de får inn til innramming? Ikke vet jeg, men ellers takk for god info :slight_smile:

1 Like

Hei folkens. Håper at alle dere som er blitt lurt til og kjøpe/bytte til seg Pushwagner bilder av KjellStrand eller “sønnen” Kenneth, evt. kjøpt av andre personer i Tønsberg/Vestfoldområdet via Finn.no eller SMS om og anmelde dette til politiet snarest. Det er solgt mange forfalskninger av 7-8 ulike innrammede Pushmotiver den siste tiden. Om dere kjenner igjen navnene og har fått tilsendt/handlet bilder fra disse sitter dere 100% på falske bilder som har verdi 0,-
Ønsker også at alle opplyser referanse nummer 15039574 3123/20-206 på anmeldelsen slik vi får samlet alle sammen!

10 Likes

Bare Tønsberg / Vestfold? Ref innleggene over og undertegnedes kommentar fra november i fjor:

«Jeg tror samme selger (i alle fall samme postkode, dvs 0558 Oslo, og veldig lik annonsetekst) også selger hele tre selvportrett trykk til det som er en tilsynelatende meget god pris (70-75 K). Nesten for god. Også der anonym og uten reelle bilder av trykkene.»

Noen som kjøpte disse og føler seg trygg på at alt gikk sikkert for seg?

Denne signaturen og merkingen så noe «skjelven» ut…?

1 Like

Synd det er gått i denne retningen at man begynner å tvile på det som legges for salg. Jeg stusser litt over at «selvportrett» kun er stavet med en «t»?

2 Likes

Har rapportert annonsen til Finn.
Om selger er klar over problemene med verket han selger er jo uvisst.

Hei alle sammen!
Jeg har fulgt Kunstveggen i mange år, men ikke bidratt med noen innlegg før nå. Ettersom jeg har førstehånds kjennskap til Push’ serigrafier, deriblant selvportrettet, ville jeg nå ikke sitte stille lenger.
Trykket i Finn-annonsen ovenfor, 132/250, er med 99,9% sikkerhet ekte så godt jeg kan se utifra fotoene i annonsen. At signaturen er noe skjelven er helt naturlig og “Selvportret”, med kun en t på slutten, finnes det også flere av. I 2003 skrev fortsatt Push alt selv, i motsetning til hva han gjorde mot slutten.
Som kuriosa kan jeg også nevne at fotoet av selvportrettet som benyttes på pushwagner.no faktisk er feil. Selvportrettet har helt rette kanter, ikke ujevn som vist der. Jeg har fra tid til annen sett slike versjoner av selvportrettet til salgs på finn.no, og har da rapportert de inn.
Om noen skulle ha flere spørsmål, står jeg nå til tjeneste!
Hilsen Bjørn

8 Likes

Stemmer det @BJT skriver her. Jeg har også tidligere selv sett “ekte” selvportrett som mangler en “t”, både i denne versjonen og i den håndkolererte versjonen :slight_smile:

1 Like

Er det noen update i denne saken her?

Denne var flott, takk Bjørn for at du bidrar! Utrolig mye flott pushwagner, men hadde vært fint å få fått litt mer kjennskap til hvor mye “ekstratrykk” push solgte litt hist og her, samt hvor mange forfalskninger som eksiterer.
Det har som du har sett vært svært ulike meninger om push på forumet, men jeg har ganske klokketro på at han kommer til å stå igjen i historiebøkene som en av de store fra vår epoke. Museum? Time will show…

Takker Witchdoctor!
Serigrafiene ble, ifølge mine notater og såvidt jeg husker, trykket med et overtall fra 50 til 65 eksemplarer. Ikke primært for å omsette eller gi bort, men også fordi det kunne oppstå skader ved lagring og etterhåndtering. Slikt kunne bli veldig lett synlig på Arches88 (papiret som hovedsaklig ble benyttet). Det ble av noen få motiver også trykket 50 eksemplarer i kun sort, for mulig håndkolorering (Jeg tenker ikke da på feks håndkolorerte selvportrett, som ble trykket i svært lavt opplag, og gjerne i sort + en ekstra farge).
Jeg får vel også legge til at det finnes enkelte «spesialvarianter» som jeg aldri har sett til salgs: Bl.a. Shanti Devi har noen varianter i færre farger, og datteren min eier faktisk en monokrom Boogie Woogie fra 2002.
Og ikke alle ekstratrykk er blitt signert med EA. Det figurerer også noen trykk med kun signatur, og noen med hilsninger og/eller dedikasjoner i tillegg. Push var i motsetning til enkelte andre et raust og gavmildt menneske og de fleste av disse ekstra ble nok gitt bort, og ikke solgt. Etterhvert som staben hans vokste ble nok allikevel en del også gitt som betaling.
NB: Disse opplysningene gjelder ikke DGA’ene. Og kun serigrafiene som ble trykket etter årtusenskiftet og frem til hans død med unntak av Requiem, som aldri kom lenger enn prøvetrykket.
Ønsker alle en god påske og alt godt!
B.

8 Likes