Falske Pushwagner på Finn.no

Passer mulig ikke i tråden her, men jeg vurderer å skaffe meg en pushwagner på et eller annet tidspunkt. Synes motivene varierer veldig i kvalitet og det er vanskelig å finne ut av hva som finnes.

Så vidt jeg har skjønt bør man holde seg unna de trykkene som kom etter hans død pga manglende signatur.

Uansett så tenker jeg å gå for et av trykkene fra En dag i familien Manns Liv, eventuelt et av motivene med bil fra nyere tid. Synes som sagt det er vanskelig å finne en oversikt over hva som eksisterer. Finnes det en slik oversikt?

Jepp.

Takk! Pinlig, var inne på den nettsiden, men denne oversikten fant jeg ikke

1 Like

Jeg ser det ligger inne en annonsen på Finn.no som jeg finner mistenkelig. Noe som ikke helt stemmer her. Selgeren forsøker å selger til 33.000,- kr men signaturen til Pushwagner stemmer overhode ikke lik de andre signaturene jeg har sett tidligere. Legg merke til bilde nr. 1 er den jeg mener kan være uekte dvs ser ut som det er skrevet Pushw Agner med mellomrom og Sept. 11th er også skrevet med vanlig gråblyant. Jeg vet originalen er annerledes og Sept. 11th etter hva jeg vet er skrevet i rødt lik bildet nr. 2. Er det noen som har kommentarer eller vet, da jeg tviler på at den som selges nå på finn er ekte. (Finn kode 183119646)

Akkurat «To bush from Push» er vanskelig å vurdere.

Sett tre ulike versjoner som jeg vet er ekte, og alle har totalt ulik signatur / tekst. Mistenker at disse ble trykket opp, og signert etterhvert som de ble solgt med ulike blyanter etc.

Siden dette trykket er et silketrykk og ikke digital kopi som nye verk er det mye enklere å avgjøre om verket er ekte dersom du ser det IRL. Eier dette selv og en kan tydelig se malinglagene ligge oppå hverandre etterhvert som lagene er lagt på papiret. Er det falskt er det trykket opp digitalt, og ikke et silketrykk. Sjekk også at verket har riktige mål.

Lykke til med evt. kjøp - Et veldig kult trykk :cowboy_hat_face:

3 Likes

Takker for svar, jeg selv har kun sett signatur som ligner mer på den siste. Men jeg skjønner hva du mener silketrykk vil man kunne se forskjell på om man har trykket foran seg, men dessverre ikke så lett å se kun på bilder i en annonse. Trykket er faktisk et av de beste bildene som jeg mener Pushwagner har laget i sin tid.

2 Likes

Dra og titt på det, eller be om closeup, så ser du det nok fort!

Helt enig med deg :+1:

1 Like

Hei @Kangstern !
Stemmer det @Gulosten skriver. Opplagene ble trykket ferdig, lagt til lager, og signert etterhvert. Denne er nok ekte vare. Det er jo også dessverre slik at en forfalskning ofte vil bli gitt en EA (e.l.) og ikke nummerert. Men å forfalske et silketrykk er heldigvis ingen lett jobb, og ikke særlig lønnsomt heller… Lykke til!

3 Likes

Kan dere gi en beskrivelse av hvordan man identifiserer at det er silketrykk? Hva skal man se etter som bekrefter ekthet?

1 Like

For å starte med basic:

  • Frem til ca. år 2000 +/- er trykkene til Push silketrykk. Du kan google prosessen med hvordan disse trykkene lages. For å identifisere dem; Papirkvaliteten og tykkelsen er tykk og god, ikke som papirarkene du finner på printeren på jobben din. Siden malingen på silketrykk legges lagvis, så kan du nettopp se at fargene ligger lagvis oppå hverandre hvis du ser godt etter. Se etter overgangen mellom fargene.

  • De nyere trykkene til Push er DGA, og ikke silketrykk. Her er også papirkvaliteten tykk og god. Det er derimot en stor printer som legger fargene, i motsetning til silketrykk. Her kan det være greit å sjekke opp at størrelsen på verket stemmer med siden til Pushwagner, om selger har kvittering etc.

2 Likes

På Pushwagners silketrykk, frem til hans død, kan du der det er flere farger se at den sorte streken overlapper fargen under. Hvor mye dette er avhenger av tykkelsen på streken. Dette vil du aldri se på et print. De fleste av silketrykkene fra 2004 til 2016 ble trykket på Arches88. Dette papiret har et vannmerke hvor det står nettopp Arches88. Silketrykkfargen, hvis du ser veldig nøye etter, er heller ikke nødvendigvis så «perfekt» som printfargen. Små ujevnheter, som gjerne skyldes papiroverflaten, vil kunne sees. Silketrykket vil også ofte kunne inneholde andre små skjønnhetsfeil (som jeg på ingen måte vil si er sjenerende :slight_smile: Tenk på at silketrykk er en ganske grov trykkmetode, med fysiske begrensninger. Dukene som benyttes er feks. like grove, eller fine om du vil, idag, som for 40 år siden.
På nettsidene: Pushwagner | Galleri og Pushwagner - Nerem BSS AS vises de fleste silketrykk etter år 2000. På sistnevnte side er Selvportrett i farger korrekt gjengitt med rette kanter, dog med ganske dårlig oppløsning.
Alt godt! B.

3 Likes

Hei. Kan noen hjelpe meg. Er dette en troverdig selger mon tro? Tenkte å kjøpe Yellow Teddy til barna mine. Syns 20k var billig. Fikk tlf nr og fullt navn. En ‘offentlig’ person, ganske troverdig. Legger annonsen ut her.

https://www.finn.no/180224993

Mvh A

Står det er kjøpt nytt hos Fineart. Vil du være ekstra forsiktig, be om kopi av kvittering og be Fineart om bekreftelse på at nr 115 er solgt til NN?

Utover det så «stemmer» signatur og skrift på navn/nr med push jeg har på veggen. Uten at jeg er noen ekspert.

1 Like

Noen som kan måle sitt Who controls the controller? Gjerne kun mål på motivet…
Er baksiden tapet, slik som mitt?

Får ikke målene til å stemme…
Ser at Pushwagner har målene
Arkflate: 82cm * 112cm.

Jeg har målene 80cm * 103cm rammekantene🤔

1 Like

Det der høres og ser dessverre ikke bra ut… Rammen ligner på den forfalskerne bruker.

Her må du ta verket ut av rammen, gjøres på 1 minutt og du får fasiten. Er det tynt papir ala kopimaskin er verket falskt…

1 Like

1 Like

Her har du ca målene på motivet.

Kunne vært artig og sett signaturen på bildet ditt. Vet du hvem som har rammet det inn?

Da var det verifisert at bildet var falskt! Det gikk imidlertid greit med oppgjør fra selger (godt å vite at det fortsatt er ærlige sjeler der ute). De tar dette videre…

Jeg legger ved bilder av verket her. Slik at andre kan være obs. På dette.
Uvisst hvem som har gjort inrammingen. Det er ihvertfall ikke pushwagner eller Fineart.

4 Likes

Hvordan fikk du følelsen av at noe var urett her?