Falske Pushwagner på Finn.no

Vanskelig å være helt sikker med dette bildet som utgangspunkt, men det ville overraske meg meget om disse er fake. DGA’et kjenner jeg lite til, men om du ser Push The Button i virkeligheten vil du se at selve “button’en” er trykket med fluoriserende farge. Dette vil neppe en forfalskning ha.
En annen observasjon er at de to er like store, og jeg tror de ble solgt slik ferdig innrammet, fra pushwagner.no i sin tid.

Hallo, jeg har blitt gjort oppmerksom på at det kan være mye falske Push i sirkulering. Stusset derfor på dette verket av Boogie Woogie, da det ikke har noen “Boogie Woogie” tittel i midten slik eksempelvis dette har: Redirecting...

Er det noen her som vet mer om hvordan disse skal se ut, eller om varianten kan være ekte?


Ser umiddelbart ekte ut. Om du har muligheten til å se det i virkeligheten, så vil sortfargen i trykket være blankt, mens den gule og rosa er matt. Du vil se det gjennom glasset uten problemer. Og mangelen på tittel vil jeg, kanskje pussig nok, heller si styrker troen på at det er ekte.

Ok, takk for svar, det er jo interessant! Har dessverre ikke mulighet til å se bildet i person. Men i tillegg skriver selger at målene er:
“Innvendig ramme 97x86, Kunstverket 82x68”

Mens på pushwagner.no står det “Arkflate: 71,8 x 96,8 cm”.

Virker jo litt off, eller?

Hehe… Ja, det er ihvertfall ikke til å bli klok på. Arkformatet oppgitt på pushwagner.no er riktig. Når det gjelder hva annonsøren skriver, så er spørsmålet hva som menes. Er det innvendig mål på passepartout? For sikkerhets skyld er det jo slik at notelinjen egentlig går mye lenger enn det vises i annonsen. Fra kanten av det gule fortsetter notelinjen snaue 10cm til papirkanten, hvor det er kuttet i trykket. Uvanlig nok. Du kan spørre om selger kan måle det gule feltet, noe som er ganske så konkret. Det er 62x77cm.
Lykke til!

3 Likes

Mange takk BJT - setter stor pris på det.

Vanskelig for rammemakere å følge opp dette dessverre. Er mye å forlange at de skal kunne alt om hvert eneste trykk fra hver eneste kunstner.

Om det er stortsvindel, så kan det hende de har rammet det inn selv…?

For sikkerhet - handle alltid fra gallerier direkte.

Hei, denne finn annonsen https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=242335407 må vel være falsk? Jeg har selv dette bilde hjemme, og her stemmer ikke nummereringen/DGA/verkets navn i forhold mitt bilde og de andre som ligger ute på finn fra før, men er ikke noe ekspert på dette.

3 Likes

Kan du poste bilde av ditt for sammenligning?

2 Likes

“Bogey man”? Jeg tenker bare golf når jeg leser “bogey”. :joy:

1 Like

Tatt med 35 forfalskede Pushwagner-trykk – slipper straff etter feil

Drammens Tidene
22.02.22 08:51

Eikværingen ble tatt med huset fullt av forfalskede Pushwagner-bilder, men slipper straff etter juridisk feil.

ØVRE EIKER: I februar 2019 ransaket politiet leiligheten til en 35 år gammel eikværing på jakt etter narkotika. De fant ikke narkotika, men 37 Pushwagner-trykk. En håndfull av bildene hang på veggen. Resten sto stablet i gangen. Noen av trykkene var kopiert i flere like eksemplarer.

Politiet beslagla trykkene, og fikk en kunstekspert til å undersøke trykkene. Ifølge eksperten er bare to av trykkene ekte. De 35 andre er forfalskninger.

Feil paragraf

Loven gir kunstneren opphavsrett til sine verk, og forbyr uautorisert kopiering av andres åndsverk. Politiet mener derfor trykkene er resultat av en straffbar handling. Politiet tror imidlertid ikke 35-åringen laget trykkene selv, og tiltalte ham for heleri.

35-åringen nektet straffskyld da han møtte i Kongsberg og Eiker tingrett i fjor. Han hevdet at trykkene var til privat bruk. I åndsverkloven er det gjort unntak for kopiering til privat bruk. Det betyr at bildene ikke er ulovlig hvis de kun er til privat bruk.

35-åringen ble ikke trodd av tingretten, og ble [dømt til 45 dagers fengsel for heleri]

Mannen anket dommen til lagmannsretten. De hadde et annet syn på saken. Lagmannsretten mener at heleriparagrafen er brukt uriktig fordi det i tiltalen står oppbevaring av trykkene.

– Bestemmelsen omfatter bare det å motta eller skaffe seg utbytte fra en straffbar handling, og en senere oppbevaring av utbyttet rammes ikke, mener flertallet av dommerne.

En av dommerne mente at formuleringen «mottar eller skaffer seg eller andre del i utbytte av en straffbar handling» også omfatter oppbevaring, men hun var i mindretall.

Opphevet dommen

Aktor endret tiltalen fra oppbevarte til mottok under ankebehandlingen, men retten mente at det ikke var anledning til å endre tiltalen.

Retten mener oppbevaring av trykkene i stedet må vurderes etter paragrafen for hvitvasking, men det mener retten at de ikke har grunnlag for å gjøre. Derfor opphevet de dommen.

Normalt ville saken da gått tilbake til ny behandling i tingretten, men det gjør den ikke.

– Vi kommer ikke til å be om at de spørsmålene behandles på nytt. Det er av prosessøkonomiske hensyn, sier politiadvokat Johan Stang.

Dermed får ikke 35-åringen noen straff for befatning med de forfalskede trykkene, men han får dem ikke tilbake. Lagmannsretten opprettholdt inndragelsen av de forfalskede trykkene.

De to ekte Pushwagner-trykkene får han imidlertid tilbake.

Ruskjøring og narkotika

35-åringen må likevel i fengsel. Heleri var nemlig ikke det eneste han var anklaget for.

Han var også tiltalt for kjøring i rus, kjøring uten førerkort og oppbevaring av narkotika. 35-åringen er dømt for ruskjøring seks ganger tidligere og kjøring uten førerkort 16 ganger tidligere.

– Hans straffehistorikk viser klart en manglende respekt for veitrafikklovgivningen, skriver lagmannsretten.

De tidligere tilfellene av brudd på veitrafikkloven er skjerpende, og retten setter straffen til 100 dagers fengsel, men 75 dager gjøres betinget.

35-åringens forsvarer, advokat Espen Wangberg, har ikke vært tilgjengelig for kommentar.

@Newton @Ulrik
Hei,
Jeg har sett/drøm litt om dette bilde, men vet ikke om det er ekte eller ikke? :frowning:
Ser at noen av hans tekst på SERIGRAFI er med små bokstaver mens denne er med store? Har ikke mye å si kanskje, men hva tenker dere her? Takk! Er bare redd å bli “lurt” → men det går sikkert fint. Er ikke fra et galleri.


Ha en fin dag videre og en riktig nydelig uke.

kanskje du vet @Tommy_Jensen ? I fra innlegget mitt ovenfor. Tusen takk!

Eller om du kanskje vet @torulv. Er en av mine drømmer å få denne på veggen min, liker den så godt!!! Har spart lenge (eier har kvittering og kjøpte den for 17500,- eller hva det var) men selger for 59 000,-

2 Likes

Ingenting som tyder på at dette er falskt, og har selger kvittering fra galleri så er det ikke noe å lure på - bortsett fra en ting. Prisen er alt for høy, så prut i vei.

2 Likes

Tusen takk for svar! Sendte deg en melding direkte. De andre på nettet på sorthvit cosmos har lagt de ut for 120 000,- som jeg kan se :frowning:
Mens dette hadde han lyst å få solgt for 59 000,- kan prøve å prute litt men tror ikke det er så enkelt. Han kjøpte den i 2018 for 17 500,-

Jeg synes også dette ser bra ut. Er dog enig i at prisen er høy

1 Like

Tusen takk for svar @Ulrik :slight_smile:

Er det tvil, kan muligens Galleri Pushwagner oppklare om det er ekte. Mange av disse verkene ble kjøpt for over ti år siden, så en kan ikke forvente at alle har spart på gamle kvitteringer.
Både signaturen - lagt inn noen eksempler opp i tråden - og håndskriften til Push varierte noe over tid.

3 Likes

De forfalskede trykkene er laget med «tynt» papir og ikke tykt kunstpapir - svindlerne har rett og slett laget kopier av ekte trykk.

Er du i tvil kan du eller en rammemaker åpne rammen for å inspisere papiret og du får fasiten :blush:

2 Likes