Fineart - håndtering av reklamasjon. Innenfor?

Hei, reklamerte på ett Emogutt trykk pga noe som så ut som ett lite hull i venstre marg.
Var helt uproblematisk å reklamere, men jeg stusset på at Fineart ønsket å ha trykket i retur.

Nå forstår jeg riktignok hvorfor de ønsket trykket i retur. De har nemlig kappet en god del av venstre margen slik at hullet jeg reklamerte på er borte.

Innenfor? Absolutt IKKE mener jeg.
Hva mener dere?

4 Likes

Kanskje jeg trekker dette noe langt, men er dette en form for «dokumentforfalskning»?

Emogutt har jo tidligere gått god for ditt eksemplar, og signert det - så tar Fineart seg noen friheter i ettertid som kunstneren kanskje ikke vet om. I dette tilfellet å skjære til motivet.

5 Likes

Drøyt – dette er bokstavelig talt skadeverk.

2 Likes

Jeg har sett mer nøye på trykket nå og må moderere meg litt. Signaturen er noe ulik (plasseringen), så dette er åpenbart ett annet trykk jeg har fått i retur.

Når det er sagt så endrer ikke det faktum at trykket er en annen størrelse enn de “offisielle” målene.
Dog så virker selve motivet mer sentrert nå enn hva det gjorde.

Hvor problematisk er dette? Er det noe man burde godta dersom man får en skriftlig bekreftelse at kunstner går god for det eller er det fortsatt noe som forringer verdien?

3 Likes

Det er ikke innafor og det sier seg selv. En Banksy (eller en Emogutt) hvor noen har kappet av deler av papiret til trykket har selvfølgelig mindre verdi enn et mint trykk…

I tiden jeg har samlet kunst opplever jeg at annenhåndsmarkedet bare blir mer og mer opptatt av tilstand på trykk og er villig til å betalt for mint condition… Dette går helt ned på små bretter i hjørnekanter osv, ikke at noen har kuttet av papir… :sweat_smile:

Hvis det skulle vise seg at Emogutt blir en “stor” kunstner og du skal selge verket om 10 års tid er det også mulig at et auksjonshus eller en mulig kjøper vil tro trykket er falskt siden det ikke stemmer med de offisielle målene.

2 Likes

Nå vet jeg ikke hvordan disse er sendt men er ikke de fleste forsendelser som disse forsikret?? Og har ikke Fineart backuptrykk til å bytte skadede med? Forstår det ikke. Det var vel en tråd tidligere med lignende opplevelser etter dette trykkslippet også så du er ikke alene heller. Helt skandale.

3 Likes

Huff. Fineart er virkelig ute og sykle her😂

Kan og se ut som det er en veltepetter de bruker…

3 Likes

haha, why doesn’t this surprise me

4 Likes

noen andre enn meg som vil faktisk se dette? :smiley:

:upside_down_face:
Gjett hvilket som er gammelt & nytt :slight_smile:

Bare kappet litt av bildet ja :joy:
Ka faen.

Kappet på tre av sidene?:flushed:

3 Likes

hehe, for en gjeng

2 Likes

Det der går ikke :see_no_evil: :joy:

1 Like

Forstår ikke hvorfor de ikke bare kuttet det slik i første omgang, var jo en finere crop

1 Like

Latskap. Det er nok full bredde på arket i utgangspunktet som har rulla gjennom printeren. Derfor blir de også ikke nødvendigvis sentrert.

Ifølge Nikolai Torgersen skulle alle vært kuttet slik, og at det var en feil at de som ble sendt ut ikke var kuttet sentrert.

1 Like

den var fin :partying_face:

Hvis jeg er en av de få heldige som har fått trykket slik kunstneren ønsket det, så syntes jeg det var dumt at fineart ikke prøvde å være mer nøye under kappingen. det er 3mm differanse mellom oppe og nede . motivet har de fortsatt ikke klart å sentrere. Slurv og elendig håndverk av fineart. Har de ikke stolthet i det de gjør?

Jeg kommer dog ikke til å godta trykket. Da må jeg i så fall ha en form skriftlig godkjennelse fra kunstneren.

Ville dere godtatt trykket dersom man hadde fått approval fra kunstneren?