Fineart - håndtering av reklamasjon. Innenfor?

Er det fineart som har produsert trykket?

1 Like

Regner med at FA ikke har produsert trykket.

Ja det ville overrasket meg og.

Samme trykker som har trykket for melgaard og masarati visstnok.

2 Likes

Jeg antok fineart produserte trykkt. Ufortjent refs av fineart da. Uansett så er det slurv.

Ville dere godtatt dette ved en skriftlig godkjennelse fra Kunstner, eller er dette nogo?

For å sammenligne med sinnsykshit Larsen sitt elendige trykk "Benzo ", der fikk alle som ville nytt trykk mot at det gamle ble destruert. Kunstneren her er fortsatt ung og dette vil bare skade han nedover løpet tror jeg

4 Likes

Tror folk her skjønner at det i all hovedsak er Fineart som driter på leggen, og vil ta mest skade. Alt avhenger vell av hvor Emogutt går etter at de bindende kontraktene hans med Fineart går ut.

2 Likes

Men han burde også selv være villig til å rydde opp.

1 Like

Heisann,

Det er vi som har trykket disse Torgersen-trykkene. Jeg kan adressere noen av sakene i denne tråden:

Fineart har ikke kuttet noe og sendt i retur til noen kunder, alt ble produsert på nytt. For å kunne ekspedere trykkene radig etter reklamasjon så produserte vi dette på samme papirtype, men rullene er i forskjellig format og det ble dermed et litt annet format på margene. Under covid så har leveringstidene på materiell vært litt upålitelige og vi hadde dessverre ikke et stort inventar såpass tett på årsskiftet.

Vi streber alltid etter en helt prima produksjon, og tar med oss erfaringene herfra og holder det helt konsekvent fremover.

Fineart har opptredt redelig og jeg tenker kanskje at de mottar litt vel mye tyn her.

Ingen auksjonshus vil bruke margene på et grafisk blad fremfor å autentisere nummerering/titulering/signatur eller produksjonskvaliteten på motivet så her lever dere trygt. :grinning:

Jeg pleier å legge inn noen cm ekstra i tilfelle sluttkunden ønsker revet kant i ettertid og ingen med hodet plantet godt på skuldrene ønsker å rive under 5mm. Dokumentforfalskning tror jeg man kan legge dødt med en gang da returnerte trykk makuleres og de nye trykkene signeres i studioet vårt og håndleveres til galleriet.

5 Likes

Når alt kommer til alt er det vel ingen som har klaget over kvaliteten på trykket, men heller håndteringen til Fineart. Alt fra mageplasket under release, til pakking/ rulling av trykket, og helt til slutt kundeservicen i ettertid i form av ubesvarte spørsmål og ansvarsfraskrivelse. Det er de selv som burde kommet på banen med en unnskyldning eller forklaring.

12 Likes

Nå har det seg slik at jeg har handlet hos Fineart, det er Fineart jeg forholder meg til. Hvis tredjepart gjør en slett jobb, er det beklageligvis Fineart som får gjennomgå.

Som konsument har jeg ingen forutsetninger for å vite hvem som har laget trykkene og det er forsåvidt fullstendig irrelevant av tidligere nevnt grunn.

Syntes dette er en sprek påstand: “Ingen auksjonshus vil bruke margene på et grafisk blad fremfor å autentisere nummerering/titulering/signatur eller produksjonskvaliteten på motivet så her lever dere trygt.”
Det er vel ingen som har påstått dette? Det blir en totalvurdering basert på blant annet størrelse.
Hvis arket er annet enn enn de offisielle målene som er: 81 x 59 cm, vil ikke det bety at arket har blitt tuklet med på en eller annen måte - og vil ikke dette påvirke verdien? Det er det iallefall flere her som mener.

Jeg har hatt kjøpere av kunst som har tatt med seg metermålet. er ganske sikker på at feil størrelse på trykket i forhold til offisielle mål ville gjort at de ikke hadde kjøpt trykkene…Dere burde tatt alle trykkene i retur og sendt ut nye ref det @Norpimp skrev ang Sinnsykshit "Benzo "

12 Likes

Så de som har reklamert har fått nye trykk, men i et annet format enn det trykket de som ikke har reklamert fikk i utgangspunktet?

Blir det ikke litt rart at det finnes forskjellige størrelser på markedet av det samme trykket? Burde ikke alle bli endret? Eller misforstår jeg noe her?

Spesielt når det heller ikke ble sendt med et ektehetsbevis eller noe. Det kunne jo kanskje vært den enkleste løsningen for alle parter - både galleri, kunstner og kjøper.

9 Likes

Dette blir jo bare verre og verre. Fineart holder kjeft og trykker kommer med noe tullete svar. Er navnet på trykkeriet «Jørgen trykker ting»?:joy: har også fått tilbud om at ett rammeverksted/galleri i Bergen kunne klippe trykket mitt til​:joy: mann kan jo begynne og lure.

6 Likes

Motivstørrelsen på trykkene er identiske, det er bare margene som er forskjellige, dette da grunnet størrelsen på papirrullene som vi trykket på og hadde tilgjengelig på kort varsel.

1 Like

Ok? Men mener du at det ikke betyr noe? Så lenge motivet er likt, kan margene bare være forskjellige? Det er en veldig rar ting å si. Synes jeg.

13 Likes

Men uansett størrelse på papiret burde vel motivet vært midtstilt?

5 Likes

Høres ikke spesielt proft ut dette her.

1 Like

Viktig å lagre DGA filene slik man beholder riktig Paper Size og Default Margins under Settings når man trykker på Print. Utrolig kleint og uakseptabelt holdning i produksjonen for en fersk kunstner og framtidig samlere. Orden i sysakene er number one prioirty.

12 Likes

hvis det er slik det printes i denne forbindelsen, så vil jeg i all grad holde meg unna dette selskapet. “hva har vi i dag gutter? A4-papir, jaja får gå”:

Trodde litt av poenget med motiver som printes er å få frem det lille ekstra med å bruke riktig papir osv.

som sagt, ny kunstner burde gjøre det bedre enn dette - tørre å si ifra at dette ikke er riktig. å lage et opplag nr 2, men andre mål er i mine en reproduksjon som ikke får motivet til å stige i verdi, snarere tvert i mot. Men det er mine tanker.

Håper uansett at de som har fått ødelagt motivet sitt får det fikset ryddig.

5 Likes

Du tuller nå?
Virker beklageligvis svært useriøst. Du sier at du streber etter prima kvalitet, men det høres mer ut som en floskel. Kvaliteten på selve trykket er utvilsomt svært godt, men resten er slurv. Syntes det er problematisk når du viser fullstendig mangel på forståelse for at dimensjonene på arket spiller en rolle.

4 Likes