Forfalsket kunst i Fredrikstad: Gunnar S. Gundersen m fl

Forfalsket kunst på papir er siste halvår (eventuelt også tidligere) solgt fra et galleri/rammeverksted i Fredrikstad-området. Konkret har jeg erfaring med et Gunnar S. Gundersen-serigrafi, men Inger Sitter og Frans Widerberg er også nevnt av andre uheldige kjøpere. Dette er unummererte eksemplarer, som er avfotografert og printet ut, og deretter flott innrammet med Artglass. Pris er en del under vanlig galleripris, men ikke veldig lav. Forfalskningen kan avsløres ved å se om signaturen til kunstneren er overskrevet/forsterket med blyant etter printingen. Politiet er kjent med vedkommende selger fra tidligere. Anmeldelse vurderes, om ikke saken løser seg.

Hvis andre på Kunstveggen har behov for å få indentifisert det aktuelle salgsstedet av seriøse grunner, kan jeg oppgi dette via PM.


5 Likes

Takk for at du deler!

Kommet ut mye falsk Pushwagner fra samme området også som er solgt via finn.no og lokale gallerier i området: Falske Pushwagner på Finn.no

For Pushwagnerne er det samme metode som er brukt + verkene er «profft» rammet inn, sikkert samme kriminelle bande som står bak.

Håper du anmelder av prinsipp - denne gjengen masseproduser falsk kunst med samme metode og det sprer seg i hele landet. Det må som regel flest mulig anmeldelser på plass før Politiet prioriterer saken og de mistenkte blir domfelt…

8 Likes

Her er bilder av forfalsket Gunnar S. Gundersen serigrafi etter at innrammingen er åpnet. Man ser tydelig den gulnede kanten av det originale trykket som er fotografert, mot det hvite, nye arket som er rammet inn. Det er for øvrig brukt ordinær emballasjekartong som bakpapp, som som sees på et av bildene.



1 Like

Meget bra du gjør oss oppmerksomt på denne forfalskningsaken.
Mitt sterke råd anmeld med det samme. Kunstforfalskning er ikke noe å forhandle om. Selv om norsk politi kanskje ikke har kapasitet til å etterforske saken så godt som den fortjener vil flere anmeldelser sette større fokus og prioritering hos politiet.
Å lese om forfalskninger av tre av etterkrigstidens mest sentrale norske grafikere er rystende, noe av utgangspunktet for valget av Gudersen, Sitter og Widerberg er et økende markedet for dem. Gudersens grafikk og malerier kostet 1/4 av prisen for 10-15 år siden, Widerberg og Sitter har som få andre norske kunstnere klart å holde et sterkt marked etter sin død. Mange nye samlere har kommet til de siste årene og da er det viktig å kjenne de forskjellige grafiske teknikkene godt for ikke å bli lurt. De tre kunstnerne har en flytene enkel signatur å forsterke på utskrifter eller forfalske fra grund. Håper de som står bak denne forbrytelsen blir tatt og dømt. Slike hendelser kan få en negativ prismessig innvirkning på Gundersen, Sitter og Widerbergs grafiske produksjon. Tidligere har det sirkulert forfalskede Espolin Johnson serigrafier laget på samme måte og pga usikkerheten har de motivene fått seg en kraftig prisknekk.

8 Likes

Ja dette må absolutt tas videre, tusen takk for at du deler @notpc!
Jeg synes dette taler auksjonshusenes sak, og viser at deres rolle ikke er utspilt, selv i 2024.

Jeg har liten tro på at det er noe galt her. Har kjøpt av dem, hun og faren (?) virker som veldig redelige folk. Tror de kjøper mye på auksjoner og innrammer med nye rammer → selger. Tror du skal vurdere å slette det innlegget om det ikke er hold i det, veldig dårlig reklame for dem som driver litt seriøst med dette og som sagt jeg tror (!) det er helt redelige folk

2 Likes

Ja la oss unngå å henge ut folk her med mindre det er noen konkrete bevis bak påstandene.

Beklager det, selv om jeg tok forbehold om at jeg kunne ta feil, så var det ikke riktig å skrive navn, så veldig glad for at korrigeringen kom kjapt :flushed:

2 Likes

Sjekk gjerne videre hvis du har mistanke, You never know.

2 Likes