Fortolling

Tror det er fordi tolletaten etterspør dokumentasjon fra DHL etter at DHL har argumentert vår sak i første runde, tolletaten har lang behandlingstid derfor kommer dette opp igjen nå… Har opplevd det samme tidligere på ett annet kunstverk.

1 Like

Jeg forklarte dhl at de har ganske mange andre kunder som har kjøpt dette, så dokumentasjon på at CH lever og at HB er hans utgiver er kanskje ikke nødvendig å samle inn fra alle…?
Hvor vanskelig er det å sjekke Instagram liksom…:stuck_out_tongue:

Fikk faktura på 25% på Hewett-trykket fra DHL. Dårlig merket av sender, selv om jeg sendte mail til dem viktigheten av dette før forsendelse. Uansett:

Selv om jeg har klaget på faktura nå til DHL (innen betalingsfrist som var 2 dager fra det lå i postkassen), nekter de slette den for ny behandling. Det har blitt gjort mange ganger før, også hos fedex.

Jeg fikk ikke noe info om at de trengte mer info tollbehandling via sms/mail, slik som jeg ofte gjør.

“Hvis innsigelsene dine ikke er åpenbart grunnløse, blir kravet sett på som omtvistet. Det kan da ikke bli drevet inn gjennom ordinær inkasso. Saken skal da bli oversendt forliksrådet for rettslig avgjørelse.”

DHL som må sende over saken til forliksrådet da? :slight_smile: Ringer forbrukerrådet imorgen :slight_smile: Uaktuelt å vente 6mnd på refusjon selvsagt.

2 Likes

Lykke til! Hold oss gjerne oppdatert på saken :slight_smile:

1 Like

Høres jo ut som DHL har fortollet forsendelsen riktig pga mangelfull merking, da tenker jeg refusjon via toll.no er riktig (selv om det ville vært god service om de gjorde det for deg). Jeg ville ikke satset huset mitt på at du vinner igjennom her dessverre. Uansett spennende å høre hva utfallet her blir. Lykke til

Ja, men tenker at faktura må kunne rettes opp i, spesielt når jeg kan vise til at det er kunstverk innen forfallsfrist. Tar en telefon til forbruksrådet imorgen:

Gjør ikke DHL noe med den, får jeg vel ny faktura/varsel fra innkassobyrå eller noe, så kan man klage der og, og møte opp i forliksråd :slight_smile: Koster ikke noe mer penger det, bare stress, men tenker det er viktig å ta denne kampen.

Jeg har hatt en lignende sak gående med Fedex i et par måneder nå.

Hvor de endte opp med å sette toll på et print fra portugal, selvom jeg i forkant sendte over all informasjon de trenger på e-post for å vite innholdet i pakken og dermed fortolle den riktig.

Blir morsomt å se hva det endre med, men Fedex ville først ha 500kr for å fortolle den på nytt. Etter litt kranglig, var de enige i at det var deres feil og har nå tatt på seg arbeidet med å rette opp i feilen…men det tar derimot kjempe lang tid, ettersom de må ta dette opp igjen med tolletaten som tydeligvis er ekstremt trege med å svare og se på saken.

Fedex har bare fryst min faktura, blir spennende å se hva de ender opp med å gjøre…

Viktig at du bestrider kravet FØR det sendes til inkasso. Om du har gode grunner for bestridelse så har de ikke lov til å sende til inkasso. Da sparer du evt gebyrer der om du ikke vinner frem.

Så var det denne dansen igjen? Har fått krav på 341kr. Er det slik at dette er riktig eller er det en kamp igjen?

FINDAC & KEVIN LEDO SUN GODDESS 2 - GOLD METALLIC - EDITION OF 90 1 £195.00

|Subtotal|£195.00|
|Shipping|£25.00|
|Total|£220.00|

Har selv opplevd det samme. På spørsmål til Posten fikk jeg til svar at de nå tok fortollingsgebyr uavhenging om hva som var i pakken. 341,- er «kun» gebyr til Posten for å gjøre jobben,og ikke moms og toll til staten,så noe har Posten fått med seg ihvertfall.

( regner med andre kommer til å oppleve å få andre svar ffa Posten :flushed: )

Jeg har hentet ut tre trykk fra Posten siste måned hvor jeg har fått reversert feilaktig ilagt MVA. I alle tre tilfeller har de endret til 0,- å betale og dermed heller ikke noe gebyr. Hvis man får et slikt gebyr be de fremlegge dokumentasjon på hvor de har hjemmel for dette…

Så de har endre før du hentet ut trykket? Kunne du gi en beskrivelse av hva du sendte til posten og hvor i posten du sendte det?

Ja, ALDRI hent noe før Posten har endret. Skriv «Postkontor - Sporingsnummeret» i emnefeltet og legg med dokumentasjon fra avsender som bekrefter at trykket tilfredsstiller krav til MVA fritak. Sendes til: ksutland@posten.no Deretter ringer man Kundeservice etter 4 dager hvis man ikke har fått tilbakemelding. Da ordner det seg i løpet av en time, er min erfaring.

2 Likes

Ok, info fra GP er jo ganske begrenset i forkant.Fikk beslked på chat om jeg mente mva var feil så måtte jeg hente trykket ut å så søke om refusjon i etterkant.

Fikk et trykk (Onur – Vision) fra GP sendt på døra i går – er det noe nytt de har begynt med? Levering på noen få dager etter bestilling, med UPS + Bring, rett på døra, uten noe knot med fortolling. Veldig, veldig greit!

Posten sier antakelig dette fordi det sparer de for arbeid. Er du tydelig på at du ikke henter før de har omfortollet, så gjør de det :+1:t3:

Sannsynligvis får du regning fra ups i etterkant

Er det så enkelt,bare være tydelig på at man nekter å hente pakken før de har omfortollet???
Fy pokker, og jeg og «flere hundre» andre her på KV som har slitt med Posten x-antall ganger. Trådene om «Fortolling» og «Definisjon av kunst» osv… er jo full av medlemmer som har slitt med Posten ( og andre transportører ) i ukes og månedsvis, og så er det så enkelt som dette. Fantastisk!!!
Må være dagens beste tips. :thinking::flushed:

Tviler på det er så enkelt. Jeg har jo ingen «leverage». Posten gir vell bengen i om jeg ikke henter den. De får jo betalt uansett . Det er vell case lost.

Så enkelt er det. Bare vær tydelig på det og så lenge du har all nødvendig dokumentasjon så ordner det seg alltid. Ref mine 20+ ganger i løpet av det siste året.