Fortolling

Etter fjorårets elendige behandling av Fedex fikk jeg i dag en hyggelig mail.

Hei

Ordner med en rettelse på denne, dette kan ta opptil 6 uker
Ikke betal vår momsfaktura

God sommer!

1 Like

Ser ut som at Posten fremover kommer til å ta betalt for kunst, uansett…! (ref mailen under)

Vil nevne at eg har fått fjernet mva og fortollingsgebyr ilagt av UPS og FedEx etter at posten sendte meg denne mailen. Kommer til å bruke andre selskap enn Posten fremover, gitt det er mulig.

POSTEN:
Hei

Vi vil i dette tilfellet refundere gebyret på kr. 341,- men har i ettertid fått klarert med tolletaten at disse sendingene ikke skal stemples tollfritt.
De skal legges til fortolling med henvisning til tollfritaket og da blir dette en jobb vi må ta oss betalt for selv om det ikke skal betales moms.

For å unngå dette gebyret i framtiden kan du reservere deg mot postfortolling, da vil du kun bli belastet med kr 158,- for egenfortolling.

UPS:

Hvordan kan Posten gjøre dette? Og hvorfor klarer Posten aldri å følge reglene de er pålagt?

Er vi (forum medlemmer) interreserte i å betale mer for å slippe posten? Bruke fast UPS frakt til Norge f.eks?

  • Jeg er villig til å betale med for UPS shipping?
  • Jeg ønsker å beholde posten.

0 stemmegivere

Forhører meg litt med GP om muligheten for å bruke UPS, men de koster vist ca 30£ mer

Graffitiprints har også merket at tuber tar lenger tid, flere returer, dårligere oppfølging fra posten osv. Så de er også interresert i å slippe postens byråkrati. Har nå kun snakket med GP, men andre må gjerne kontakte andre utenlandske gallerier som kjenner på samme problematikken gjeldene forsendelser til Norge.

Utfordringen kan vell bli om UPS følger etter posten for å tjene noen ekstra slanter, så sitter vi igjen med dyrere frakt og samme tullet?

Forslag mottas med åpne armer.

Ups fungerer dårlig på Vestlandet . Kommer med bring til Bergen i alle fall. Synes dhl express / Flight Logistics er overlegen alt annet, og benytter det alltid hvis jeg hsr mulighet

5 Likes

Er vell ingenting som slår DHL.

DHL uten tvil!

jeg fikk pakke fra GP via ups i dag, uten å spør om det.

Er det noen som tilfeldigvis sitter på en bekreftelse fra Hungryboy books på at de selger prints på vegne av Conor Harrington?

Jeg har argumentert med DHL angående dette før, og viste til at Conor selv promoterte salget på sin instagramprofil blant annet. Gikk igjennom…

1 Like

Fikk du også e-post fra dhl nå? 2 måneder etter levering…:roll_eyes::roll_eyes:

Jeg informerte den i sommer at dette var fritatt mva og de sa det var greit.
Så når de nå kom 2 mnd etter å skulle ha dokumentasjon ba jeg dem ryke og reise.
De beklagde og tok krav fra tollvesenet på sin kappe. Herregud.

Jeg fikk mail nå ja. Så om jeg skriver de skal ryke og reise løser det seg? :smile:

Hehe.
Jeg sa at de ikke kunne komme tilbake til meg etter 2 mnd å kreve dokumentasjon.
Så om de sa til deg i juli at dette var fritatt mva, så hadde jeg bedt dem droppe saken.

1 Like

Tror det er fordi tolletaten etterspør dokumentasjon fra DHL etter at DHL har argumentert vår sak i første runde, tolletaten har lang behandlingstid derfor kommer dette opp igjen nå… Har opplevd det samme tidligere på ett annet kunstverk.

1 Like

Jeg forklarte dhl at de har ganske mange andre kunder som har kjøpt dette, så dokumentasjon på at CH lever og at HB er hans utgiver er kanskje ikke nødvendig å samle inn fra alle…?
Hvor vanskelig er det å sjekke Instagram liksom…:stuck_out_tongue:

Fikk faktura på 25% på Hewett-trykket fra DHL. Dårlig merket av sender, selv om jeg sendte mail til dem viktigheten av dette før forsendelse. Uansett:

Selv om jeg har klaget på faktura nå til DHL (innen betalingsfrist som var 2 dager fra det lå i postkassen), nekter de slette den for ny behandling. Det har blitt gjort mange ganger før, også hos fedex.

Jeg fikk ikke noe info om at de trengte mer info tollbehandling via sms/mail, slik som jeg ofte gjør.

“Hvis innsigelsene dine ikke er åpenbart grunnløse, blir kravet sett på som omtvistet. Det kan da ikke bli drevet inn gjennom ordinær inkasso. Saken skal da bli oversendt forliksrådet for rettslig avgjørelse.”

DHL som må sende over saken til forliksrådet da? :slight_smile: Ringer forbrukerrådet imorgen :slight_smile: Uaktuelt å vente 6mnd på refusjon selvsagt.

2 Likes

Lykke til! Hold oss gjerne oppdatert på saken :slight_smile:

1 Like

Høres jo ut som DHL har fortollet forsendelsen riktig pga mangelfull merking, da tenker jeg refusjon via toll.no er riktig (selv om det ville vært god service om de gjorde det for deg). Jeg ville ikke satset huset mitt på at du vinner igjennom her dessverre. Uansett spennende å høre hva utfallet her blir. Lykke til

Ja, men tenker at faktura må kunne rettes opp i, spesielt når jeg kan vise til at det er kunstverk innen forfallsfrist. Tar en telefon til forbruksrådet imorgen:

Gjør ikke DHL noe med den, får jeg vel ny faktura/varsel fra innkassobyrå eller noe, så kan man klage der og, og møte opp i forliksråd :slight_smile: Koster ikke noe mer penger det, bare stress, men tenker det er viktig å ta denne kampen.

Jeg har hatt en lignende sak gående med Fedex i et par måneder nå.

Hvor de endte opp med å sette toll på et print fra portugal, selvom jeg i forkant sendte over all informasjon de trenger på e-post for å vite innholdet i pakken og dermed fortolle den riktig.

Blir morsomt å se hva det endre med, men Fedex ville først ha 500kr for å fortolle den på nytt. Etter litt kranglig, var de enige i at det var deres feil og har nå tatt på seg arbeidet med å rette opp i feilen…men det tar derimot kjempe lang tid, ettersom de må ta dette opp igjen med tolletaten som tydeligvis er ekstremt trege med å svare og se på saken.

Fedex har bare fryst min faktura, blir spennende å se hva de ender opp med å gjøre…