Fortolling

Jeg syntes dette er helt ok :slight_smile:
Bedre enn gebyrer og 25% som det var før endringen kom.
Det jeg lurer på er om det også kommer fortollingsgebyrer på bøker? de er vell også tollfrie?

Hvilke kunstbøker har du kjøpt nå? :nerd_face:

Så det er greit at posten skal ta seg forhåndsbetalt for noe som ikke er mva-pliktig? For så å ikke betale tilbake kosten når du beviser at all informasjon var tilgjengelig for dem til å la pakken gå gjennom behandlingen momsfritt?

De kan jo like godt begynne å ta tollgebyr på pakker under 350, krever 0 i mva…?
Reglene er jo klare, gitt at avsender har merket pakken riktig!

Og hvorfor er det slik at DHL, UPS takker deg når du informerer dem om reglene, og evnt beklager for at de har ilagt deg feilaktig krav og sletter det med det samme, mens hos posten er det eit lite mareritt hver gang…

Nei det at de bryter/vrir reglene på denne måten er ikke greit i mine øyne.

Tenker at hvis en pakke fortolles, er det normalt at det er et gebyr på det. De må jo fortolle den får å finne ut at det skal være delvis eller fult mva fritak. Er all tilgjengelige info før burde det ikke være nødvendig, men ved ettersending av info tenker jeg det er rimelig med tollgebyr. feks om info om «kunstnerens representant» er sjelden påført av forsender selv om jeg alltid ber om det, og vanskelig å vite for feks posten. Mangler det forstår jeg godt at man skal betale tollgebyr, fordi da må de utføre et arbeid.

Dette er jeg helt enig i, derfor eg skrev “gitt at avsender har merket pakken riktig” :wink:

Men fortsatt rart i mine øyne at andre selskapene takker når du gir dem fullstendig informasjon, mens posten tar seg betalt… De er da på mange måter en service bedrift?

Yes, men poenget er at selv om man får fult eller delvis fritak for mva, betyr ikke det nødvendigvis at man ikke skal betale tollgebyr. Som det står over “må du vanligvis betale en fortollingspris til den som frakter varen”. Altså litt ulik policy på dette, men ikke noen man kan kreve å få refundert. Det må man isåfall undersøke med fraktselskap i forkant. Kun varer under 350kr som det er fritak for mva og tollgebyr.

Ellers hatt mye krøll med posten selv i det siste. Fikk melding om at de krevde “dokumentasjon på kunstner”, kontaktet dem og spurte hva i alle dager de mente med det. Fikk svar på telefon at det de egentlig mente var at jeg skulle ta et bilde at nettbanken min og vise hva jeg hadde betalt. Javel liksom :slight_smile:

Hentet ut et print på posten for noen uker siden der jeg ikke forstår hva de har beregnet moms utfra. 14 kr. i utlagt moms og fortollingsgebyr på 341. Total kost ca 3000 kr. All informasjon var vedlagt…

Da har tolletaten begynnt å våkne. Medhold i 3 saker fra Desember! Og siste var Connection med Whatson. Så blir det kampen med Posten. Har sendt inn nå alt, så får vi se hvordan dette ender . Dette skal jeg ikke gi meg på uansett.

Første sak igjennom også hos posten .

Siste saken fikk jeg dette til svar ? Vet ikke hva jeg kan komme med som motsvar ? Hei,

Beklager igjen at en sending til deg er fortollet på feil grunnlag.

Det er dessverre slik at det gebyret på NOK 341,00 er det vi tar for å full fortolle en sending til Tolletaten. Vi må rapportere kjøp av kunstverk inn til Tolletaten selvom mottaker ikke skal betale noe MVA. Vi kan i dette tilfelle ikke refundere deg for gebyret.

Hvis du i framtiden skal kjøpe flere kunstverk så anbefaler vi deg å reservere deg mot fortolling da betaler du kun vårt tollager gebyr på kr 158,00. Hvis du ønsker å reservere deg så send mail til postfortolling@posten.no og da fortoller du sendingen selv etter at du har mottatt melding om ankommet sending fra oss. Oppgi ditt mobilnummer og eventuelt mailadresse i mailen til postfortolling.

Med vennlig hilsen

Takk for info :slight_smile:

Om det er tilfelle at alt dokumentasjon var tilgjengelig for posten når de fortollet pakken (som det var i dette tilfelle) så har de gjort en feil, og bør derfor tilbakebetale deg dine penger.

Om det var feil fra avsender/mangel på dokumentasjon, slik at posten måtte “jobbe” for å finne ut hvordan denne skulle fortolles, så forstår eg at de kan kreve eit gebyr fra deg.

I dette tilfelle har de gjort feil, du bør ikke belastes. Men dette er min mening, og eg har ikke kjennskap til postens låver/regler :wink:

De fikk samme info som tolletaten som tilbakebetalte. Problemet her at jeg heller kjenner til reglene og kommer mest sannsynligvis til å gi meg, da jeg ikke vet hva jeg skal slå i bordet med.

Et tips er å få tak i sporingsnummeret og sende speditører en mail på forhånd der all relevant info står. Det kan spare mye trøbbel. Jeg har forsåvidt forståelse for tollgebyret da det faktisk gjøres en jobb

Det gjorde jeg også. Sendte alt sammen samme dag som jeg dikk sporing .

Har en print på vei og har vært i prat med FedEx angående fortolling. Fikk dette som svar:

«Det kommer an på lidt forskellige ting med kunst om det skal fortolles mva frit eller ikke.

Eftersom det er print og ikke noget som er lavet i hånden af kunstneren så skal den faktisk fortolles ind med moms.»

Stemmer dette? Hvis ikke, hva kan jeg svare dem?

Vise til loven. Fyller det kriteriene/definisjonen på kunstverk? Delvis fritak. Er det i tillegg kjøpt av kunstnerens mellommann/representant? (ikke vært omsatt før) Fullt fritak. Hev ut feks denne for dem:

“Dersom du er er busett i Noreg og kjøper eit kunstverk direkte frå kunstnaren i utlandet eller gjennom ein mellommann, til dømes frå eit galleri, skal du heller ikkje betale meirverdiavgift. Avgiftsfritaket gjeld uavhengig av kven som står som mottakar på deklarasjonen, så lenge importen skjer direkte frå kunstnaren eller frå mellommannen til kunstnaren.”

Takk for svar. Virker som de mener at dette ikke kan betegnes som kunstverk, siden det er et trykk.

Sendte dem derfor definisjonen av “kunstverk” fra MVa forskriften:

Ҥ 1-3-2.Kunstverk
(1) Med kunstverk menes originale
a) malerier, tegninger, kollasjer og lignende todimensjonale kunstverk, herunder blandete teknikker
b) grafiske arbeider, herunder stikk, trykk, litografi, mv., signert og nummerert i et antall begrenset oppad til 300 stk.
c) skulpturer, relieffer, installasjoner og andre tredimensjonale kunstverk av et hvert slag og utført i et hvert materiale
d) billedtepper, billedvev og annen tekstilkunst
e) kunstneriske fotografier.”

La oss håpe det hjelper :slight_smile:

Hjelper ofte å ringe dem.

Gikk refundert begge fra tolletaten . Kun en fra posten Dette var svaret : Hei igjen,

På det tidspunktet hvor du fikk den sendingen som vi har refundert vår avgift så var det veldig uklart med Tolletaten hvordan disse skulle fortolles. Det er i løpet av de siste to månedene at vi har fått direktiv om å tolldeklarere slike sendinger.

Mvh Denice