Fortolling

Viktig at du bestrider kravet FØR det sendes til inkasso. Om du har gode grunner for bestridelse så har de ikke lov til å sende til inkasso. Da sparer du evt gebyrer der om du ikke vinner frem.

Så var det denne dansen igjen? Har fått krav på 341kr. Er det slik at dette er riktig eller er det en kamp igjen?

FINDAC & KEVIN LEDO SUN GODDESS 2 - GOLD METALLIC - EDITION OF 90 1 £195.00

|Subtotal|£195.00|
|Shipping|£25.00|
|Total|£220.00|

Har selv opplevd det samme. På spørsmål til Posten fikk jeg til svar at de nå tok fortollingsgebyr uavhenging om hva som var i pakken. 341,- er «kun» gebyr til Posten for å gjøre jobben,og ikke moms og toll til staten,så noe har Posten fått med seg ihvertfall.

( regner med andre kommer til å oppleve å få andre svar ffa Posten :flushed: )

Jeg har hentet ut tre trykk fra Posten siste måned hvor jeg har fått reversert feilaktig ilagt MVA. I alle tre tilfeller har de endret til 0,- å betale og dermed heller ikke noe gebyr. Hvis man får et slikt gebyr be de fremlegge dokumentasjon på hvor de har hjemmel for dette…

Så de har endre før du hentet ut trykket? Kunne du gi en beskrivelse av hva du sendte til posten og hvor i posten du sendte det?

Ja, ALDRI hent noe før Posten har endret. Skriv «Postkontor - Sporingsnummeret» i emnefeltet og legg med dokumentasjon fra avsender som bekrefter at trykket tilfredsstiller krav til MVA fritak. Sendes til: ksutland@posten.no Deretter ringer man Kundeservice etter 4 dager hvis man ikke har fått tilbakemelding. Da ordner det seg i løpet av en time, er min erfaring.

2 Likes

Ok, info fra GP er jo ganske begrenset i forkant.Fikk beslked på chat om jeg mente mva var feil så måtte jeg hente trykket ut å så søke om refusjon i etterkant.

Fikk et trykk (Onur – Vision) fra GP sendt på døra i går – er det noe nytt de har begynt med? Levering på noen få dager etter bestilling, med UPS + Bring, rett på døra, uten noe knot med fortolling. Veldig, veldig greit!

Posten sier antakelig dette fordi det sparer de for arbeid. Er du tydelig på at du ikke henter før de har omfortollet, så gjør de det :+1:t3:

Sannsynligvis får du regning fra ups i etterkant

Er det så enkelt,bare være tydelig på at man nekter å hente pakken før de har omfortollet???
Fy pokker, og jeg og «flere hundre» andre her på KV som har slitt med Posten x-antall ganger. Trådene om «Fortolling» og «Definisjon av kunst» osv… er jo full av medlemmer som har slitt med Posten ( og andre transportører ) i ukes og månedsvis, og så er det så enkelt som dette. Fantastisk!!!
Må være dagens beste tips. :thinking::flushed:

Tviler på det er så enkelt. Jeg har jo ingen «leverage». Posten gir vell bengen i om jeg ikke henter den. De får jo betalt uansett . Det er vell case lost.

Så enkelt er det. Bare vær tydelig på det og så lenge du har all nødvendig dokumentasjon så ordner det seg alltid. Ref mine 20+ ganger i løpet av det siste året.

Det funker. Trust me :+1:t3:

Jeg støtter Toris her. Jeg har brukt akkurat samme framgangsmåte, og det har alltid løst seg med Posten. Viktig at man sender inn all dokumentasjon, at man refererer til loven, og at man sier at man klager på at det skal være importavgift. Deretter må dette følges opp med en telefonsamtale. Fortell at du er bekymret for at kunsten ligger og venter på postkontoret, og at du vil unngå at den blir returnert. Om de da prøver seg med at “det er ingenting vi kan gjøre med dette - du må betale og henvende deg til tolletaten”, så bare gjentar du høflig at de ikke følger loven i dette tilfellet, og at det er feil at det er moms på kunsten din. Vær bestemt - men høflig. Da ordner det seg alltid.

1 Like

Yepp :+1:t3: Det er derfor trikset er å skrive «Postkontor» i emnefeltet (etter tips fra en hyggelig saksbehandler i Haugesund) Da får saken prioritet for å rydde plass på Postkontoret / Post i butikk. Spesielt i de kommende førjulstider har Posten stor fokus på å få pakkene fortest mulig ut av hyllene… :blush:

5 Likes

Fikk at det ikke var MVA, men kun fortollingsgebyr : Det er ikke beregnet mva, men dette må likevel gjennom fortollingssystemet og du får et fortollingsgebyr på NOK 341.

Samme svar som jeg fikk. Og jeg tror kanskje de kan ha rett til det. Men irriterer meg at jeg ikke bare nektet å hente det ut,da hadde jeg sluppet gebyret tydeligvis.

Nektet å hente det ut? Hvorfor skulle du sluppet gebyret? Posten hadde jo bare sendt pakken i retur

Hmmmm,trodde du leste innleggene som ble skrevet her,men ok.:flushed:

2 Likes