Fortolling

Du er der ja. Sier lykke til neste gang! Det er jo fortollingsgebyret du skal betale ikke MVA.

Om varen ikke skal fortolles skal du heller ikke betale fortollingsgebyr. Så enkelt er det. Om Posten har gjort en feil og fortollet en vare som er definert som kunst, så skal ikke du straffes for den feilen. Det er ikke din feil eller problem at Posten har brukt tid på dette. Eneste unntaket kan være om varen er elendig merket - men GP pleier være veldig gode på korrekt merking.

For eksempel; varer med en verdi på under 350 NOK, bøker til eget bruk osv er tollfrie varer. Da kan ikke Posten ta fortollingsgebyr for dette, selv om de tar varen inn i landet. Dette vil da også gjelde kunst (så lenge kunsten kjøpes direkte fra kunstner eller kunstners mellommann).

Videre så skal ikke fortollingsgebyret være 341 NOK - det skal være 158 NOK (ref denne artikkelen: https://www.nettavisen.no/nyheter/fjernes-tollfri-grensen-fra-nyttar-ma-du-betale-gebyr-pa-158-kroner-for-alle-pakker/3423497454.html). Om du har betalt 341 NOK så er det noe MVA for innholdet i pakken din også.

3 Likes

Takk for oppklaringen !

Det stemmer ikke. Du har forenkelt og ordinær fortolling. Antagelig har verket verdi over 3000 og må da fortolles ordinært. Gebyret for dette er ca 350kr

1 Like

OM du leser disse postene ser du at han har en pakke med verdi 220 gbp inkl. frakt…

POSTEN:
Hei

Vi fått klarert med tolletaten at disse sendingene ikke skal stemples tollfritt.
De skal legges til fortolling med henvisning til tollfritaket og da blir dette en jobb vi må ta oss betalt for selv om det ikke skal betales moms.

For å unngå dette gebyret i framtiden kan du reservere deg mot postfortolling, da vil du kun bli belastet med kr 158,- for egenfortolling.

Her ville jeg bedt dem framlegge “klareringen” / vedtaket fra tolletaten, vise til loven som sier at denne sendingen er definert som kunst og således skal være tollfri og argumentere for at du følger bare norsk lov om importavgift. Også ville jeg ringt dem etter en slik mail. Uansett - lykke til.

1 Like

Prøvde å be om vedtaket , men kommer ingen vei med. Får dette i forskjellige formuleringer.

Hei,

Vi er pålagt av Tolletaten å deklarere all kunst selvom det ikke skal betales andre avgifter for den. Vi tar oss betalt for jobben med å fortolle dette for deg. Du kan fortolle selv men da må du sende melding til oss på postfortolling@posten.no og skriv “egenfortolling” i emnefeltet. Hvis du fortoller slike sendinger selv så er vårt gebyr på kr 158,00.

Hvis sender sender som EMS eller Business parcel så betaler du ikke gebyr til oss da det er innbakt i frakta fra sender.

Med vennlig hilsen

Har fått lignende svar. Det var heller ikke noe nytt de var begynt med mente de, men har ikke opplevd det før før nå nylig.

Min Mehdi - Siesta ble liggende i en uke etter at jeg sendte i dokumentasjon. Allikevel er jeg avkrevd med 525kr. Lurer på hva dette er. Rimer greit med 5% av verdien, men hvor er så gebyret?

@jbroks enig med deg. Skal ikke varen fortolles,heller ingen gebyr,men jeg i likhet med andre fikk en mail i dag fra en «ny» fyr i min dialog med Posten.

Sitat:
« Hei,

Vi fikk beskjed fra Tolletaten den 20.06.2018 at denne type sending skal deklareres i tvinn med melding om fritak og det ble da bestemt at vi skulle fakturere mottaker for jobben med dette.

Du kan reservere deg mot fortolling hos oss og da deklarerer du varen selv men du vil allikevel bli belastet et gebyr fra oss på kr 158,00» sitat slutt.

Så hvordan kan man argumentere mot det??

Beste løsningen her er å slutte å få kunst tilsendt med vanlig posten. Dhl er de jeg har klart best erfaring med, og insisterer på at disse blir brukt så lenge dette går.

1 Like

Det enkleste og beste er å argumentere med deres egen prisliste som ligger på posten.no

Fra prislisten:

«Pris på fortolling:

Forenklet fortolling pr. oppdrag. Gjelder sendinger med tollpliktig innhold 158,–«

Mao sendinger uten tollpliktig innhold står ikke beskrevet i prisliste og dermed må man anta at dette er utenfor de tjenester som er priset, og dermed er gratis. Kunst er verken merverdipliktig eller tollpliktig, og dermed gratis.

3 Likes

Ekspedisjon egenfortolling og tollagerkostnad

158,–

Hahh,ja den setningen der er jo perfekt. Takker. :+1:
Ikke samme ordlyden for varer med verdi over 3000,- da. Men skal nå argumentere litt til.

1 Like

Skulle fortolle MW - Figure selv hoss tolletaten. Herregud for en kamp med en sur toller. Det var krangling i 20 begge pekte for på forskjellige vedtak. Jeg hadde med alt av dokumentasjon ( tilogmed fra GP at de var representere kunster ). Ikke godkjent , og det skulle betales 20 % mva. Endte med at jeg fikk posten til å fortolle, så sier jeg : Jaja dette gidder jeg ikke stresse med, så slipper ihvertfall MVA. Hun skulle ta kontakt med posten ( sikkert en “trussel” ) ikke vet jeg hvorfor. Endte med at vi begge snudde oss i sinne. Kjekk dag.

3 Likes

Holy… ja det e jo helt utrolig. Driver ikke med egen fortolling selv,men har vært i kontakt med tollvesenet 1000 ganger og kun møtt hyggelige og forklarende og ikke minst enig med meg «oss» i hvordan kunst skal behandles,ja toll-messig. Men føler med deg i frustrasjonen.

Minner om denne fra toll.no

Dersom kunstverket vert kjøpt frå ein annan enn kunstnaren, til dømes frå eit galleri som ikkje representerer kunstnaren, vil Tolletaten ikkje gje fritak for meirverdiavgifta. Med andre ord er kravet for at Tolletaten gjer fritak at omsetjinga/importen skjer frå den personen som har skapt kunstverket, eller frå ein mellommann til kunstnaren. I denne samanhengen vert ikkje galleriet sett på som ein mellommann på vegne av kunstnaren.

Dette refererte de til. Selvom jeg hadde med fra GP at de representere kunstner.